Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försäkringsjämförelser  (läst 1327 gånger)

jonny.i.bullaren

  • Inlägg: 20
  • Tapatalk User
Försäkringsjämförelser
« skrivet: 11 maj-17 kl 13:10 »
Har försäkringar på flera fordon, boende inkl hus, ekonomibyggnader, skog mm. Spritt på de bolag som var billigast när försäkringen tecknades. Men funderar på att ställa samman vilka försäkringar jag har och efterfråga offerter på totala engagemanget från bolag.

Vad behöver jag tänka på?

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Försäkringsjämförelser
« Svar #1 skrivet: 11 maj-17 kl 13:44 »
Jag skulle fundera på vad som är viktigast för mig. Många har försäkringar för saker de aldrig skulle lösa ut för. När jag skadade bilen insåg jag att jag hade plåtskada i min bilförsäkring som hade en självrisk som var nästan lika hög som bilens värde.

Sist jag samlade mina försäkringar så hade jag tre frågor:

Vad händer om mitt akvarium springer läck?
Vad händer om mina cyklar som förvaras inomhus olåsta blir stulna?
Vad händer om huset brinner ner?

Svaret på de frågorna var så himla olika mellan bolagen att någon egentlig jämförelse mellan bolag inte låter sig göras. Men jag kände mig trygg med att det som var viktigast för mig var skyddat. Att köpa den billigaste kan straffa sig den dagen man behöver lösa ut den.

MVH
Magnus

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Försäkringsjämförelser
« Svar #2 skrivet: 11 maj-17 kl 22:57 »
Begär att det nya försäkringsbolaget ordnar så att alla dina försäkringar får samma årsförfallodag, det underlättar om du får för dig att byta bolag igen någon gång i framtiden.
När det gäller trafikförsäkringar på fordon, så förvissa dig om att bolaget står för eventuella extrakostnader pga krav från Trafikförsäkringsföreningen som kan uppstå om de strular vid överflyttning av försäkringen (t ex missar att anmäla ändring/förnyelse till Transportstyrelsen).
Kolla att bolaget har en bra och smidig skaderegleringsorganisation, det finns en del udda bolag som bara har några enstaka kringresande skadereglerare och då kan det ta mycket lång tid innan ett ärende är uppklarat.
En sak jag brukar kolla lite extra på när det gäller bilförsäkring är villkoren för glasruteförsäkring (brukar ingå i halvförsäkring eller motsvarande).
Kolla om någon organisation du är medlem i (t ex fackförening, Hemvärnet, frikyrka etc) har bra avtal med något försäkringsbolag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser