Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktade igår  (läst 1742 gånger)

Kim Kjellman

  • Inlägg: 2
Slaktade igår
« skrivet: 13 mar-17 kl 18:35 »
Hej!

Jag har en fundering som gnager mig..

Igår så slaktade jag en linderödgylta på lite över ett år. Jag skjöt henne i sin och sina systrars hage (vilket jag alltid har gjort även andra ggr).

Det som jag funderar på är att idag när jag var ute och fyllde på halm till dem så gjorde två gyltor "utfall" emot mig, vilket de aldrig annars har gjort.

Har nån annan vart med om det?

Jag slaktade även en annan gylta igår fast i en annan hage, där var allt som vanligt idag.. lika glada och Mysiga..
« Senast ändrad: 13 mar-17 kl 18:53 av Kim Kjellman »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Slaktade igår
« Svar #1 skrivet: 13 mar-17 kl 19:03 »
Jag har bara haft grisar två och två så det har inte funnits tillfälle att testa, men jag har haft får rätt länge och gör oftast som du att jag skjuter dem i hagen. Gamla ledartackor kan dra den slutsatsen att när bössan är med så är det säkrast att ta med flocken till andra sidan hagen, även om inga får någonsin har blivit upprörda när en av flockmedlemmarna faller ihop och blir stucken.

Djur är individer och grisar är rätt smarta, så den arga gyltan har nog fattat att du inte bara är snäll.

Kim Kjellman

  • Inlägg: 2
SV: Slaktade igår
« Svar #2 skrivet: 13 mar-17 kl 20:05 »
Jag har bara haft grisar två och två så det har inte funnits tillfälle att testa, men jag har haft får rätt länge och gör oftast som du att jag skjuter dem i hagen. Gamla ledartackor kan dra den slutsatsen att när bössan är med så är det säkrast att ta med flocken till andra sidan hagen, även om inga får någonsin har blivit upprörda när en av flockmedlemmarna faller ihop och blir stucken.

Djur är individer och grisar är rätt smarta, så den arga gyltan har nog fattat att du inte bara är snäll.



Hej!

Jo så är det säkert och visst kommer det återgå till det normala ganska snart men det känns ändå lite jobbigt, man hoppas ju på att De inte riktigt fattar vad som händer.

Jag har slaktat 9 grisar, alltid i hagen tillsammans med "sin grupp" (har 4 olika hagar)
Och det har alltid gått bra. Vid själva skottet och avblodningen så reagerar de övriga aldrig, de Går runt och bökar lite och grymtar förnöjt.

När ni slaktar, tar ni och separerar de tilltänkta innan? Eller tar ni hela gruppen om ni har dem två och två?




Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Slaktade igår
« Svar #3 skrivet: 13 mar-17 kl 22:59 »
Grisarna har skjutits samtidigt. Det var tänkt så från början.

Fåren brukar jag plocka en eller två åt gången inne i hagen när de får något gott så de håller sig i närheten, men har jag dem inne så tar jag ut den som står på tur så de inte blir upprörda i ett trångt utrymme i onödan. Och så vill jag inte ha blod i djupströbädden.

En jag känner som slaktat mycket gris i hägn lockar fram dem till grinden och skjuter ett par åt gången. Det gjorde han regelmässigt när han höll på med det. Vi diskuterade det här med att djur påstås är rädda för blod och då berättade han att de inte reagerar på kompisens otur.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Slaktade igår
« Svar #4 skrivet: 15 mar-17 kl 13:34 »
Utegrisar som är vana att gå i flock blir väldigt nervösa om man plötsligt tränger in dem i något. Försökte stänga in dem i en plyfa fyrkant en gång, en och en. Bara för att kunna ta dem med bultpistol. Helt lönlöst försök.


/Daniel

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slaktade igår
« Svar #5 skrivet: 15 mar-17 kl 19:23 »
En del fattar, och blir djävligt rädda när det blir deras tur.  Men får ser inte ut att bry sig.  Om de fattar, så accepterar de, konstigt nog.  Kanske deras instinkt säger dem att "Nu är det fara på färde, bäst att se ut som det regnar, så kanske jag klarar mig den här gången."  Får säger ju inte ett ljud när de har ont, t ex.

  Men jag har som princip att hänga för mattor eller locka in i separat utrymme.  Inte tränga / tvinga, då blir de ju stressade.  Helst så nära deras vardag som möjligt.  För grisar, som jag inte har skjutit själv ännu, har jag fantiserat om en specialbyggd foderplats, där de går in i spiltor och äter ur en längsgående ho, eller ur varsin krubba.

  Men grisar är knepiga därför att de rör på huvudet när de äter.  Nästan hopplöst att få ett bra skottillfälle.  Särskilt med bultpistol, ty de lyfter oftast trynet och vill kela, när de känner beröring i pannan.  Därför föreslår jag DRYCK, t ex färsk mjölk, i en stadig ho med låga kanter, och ett vapen som skjuter en projektil, så att grisen inte "tappar koncentrationen" just när skottet går.

  Inga djur jag har sett har verkat bry sig om blodlukten.  Utom möjligen kaniner.  Lukten av inälvor däremot, reagerar de allra flesta på.  En gris har jag sett slicka med god aptit i blodpölen efter kompisen.  Brydde sig inte alls om maten, som Husse lagt ut för att locka och stressa av.  Men den hussen hade mycket god hand med djur, och hans grisar hade fullt förtroende för honom.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser