Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hunden pinkar revir hos hundvakten - hjälp!  (läst 4776 gånger)

Vovvan

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Hunden pinkar revir hos hundvakten - hjälp!
« skrivet: 06 mar-17 kl 16:38 »
 :(
Vi har en 9 mån hanhund som precis börjat hos en ny dagmatte, som själv har en hanhund i ungefär samma ålder. Min ranghög/dominant medan hennes är mer vek.
Han har flera ggr pinkat inne hos dem! I hundens matskål, på hans bädd bl a.
Hundarna fungerar fint ihop - som ler och långhalm och dagmatten är underbar. Tydlig och bra - hon har mitt fulla förtroende.
Så vad gör man? Dagmatten föreslog stänkskydd och se om det har någon som helst effekt.
Han har aldrig pinkat inne hos någon annan hundägare vi varit hos.
 Är det värsta slyngel/könsmognadsfasen eller sitter det i huvudet på honom?
Han är ingen "problemhund" i övrigt.
Att kastrera känns så radikalt då han inte är besvärlig som hanhund i övrigt och inte pinkar revir inomhus hemma hos oss. Jag är kanske "old fashioned" men tycker att en del bieffekter av kastreringen känns mindre kul.
Jag funderar just nu på kemisk kastrering för att se vad det skulle ha för betydelse, får man tro veterinärforum så blir det först värre för att sedan bli bra. Att det kan ta några veckor innan han "är sig själv igen".
Någon som varit i mina kläder och fått bot på det? Tips? Tankar?

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Hunden pinkar revir hos hundvakten - hjälp!
« Svar #1 skrivet: 06 mar-17 kl 23:45 »
Stänkskydd kan funka och är enkelt. Varför inte prova? Vi har bekanta som har det på sin jycke stundvis och då håller han sig. Dom syr det själva.
//Luff

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Hunden pinkar revir hos hundvakten - hjälp!
« Svar #2 skrivet: 07 mar-17 kl 07:11 »
Dagmatten får väl säga ifrån om det händer . Detta har hänt här hemma men efter tillsägningar slutat.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Hunden pinkar revir hos hundvakten - hjälp!
« Svar #3 skrivet: 07 mar-17 kl 08:24 »


 Hej
Neej snälla ingen kastrering !
Tänk om vi kastrerade människor för att vi har naturliga behov !
 Min dotter har blöja med binda i -kanske samma sak som stänkskydd och det fungerar perfekt
Att hunden kissar inomhus kan ha med att den andre är vek och han vill visa sin dominans
Jag har en hona och den är steriliserad (från Portugal ) men när hon kom hem till en väns hund som är underlägsen så snodde hon hans ben fast hon aldrig annars vill ha ben,hon  la sej i hans säng och snodde hans mat för att demonstrera att hon har makten
Dominans kan en inte kastrera bort så tänk er för
Vetrinären vill ju gärna tjäna pengar ,det  är inte nödvändigt med kastrering,tycker jag ,det är ett brott mot hunden och dess natur

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hunden pinkar revir hos hundvakten - hjälp!
« Svar #4 skrivet: 07 mar-17 kl 11:16 »
Jag tror inte heller att kastrering är en bra ide. Hunden måste få vara hund och att skära bort diverse kroppsdelar utan goda orsaker gör ingenting bättre.

Det handlar sannolikt om dominans.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Hunden pinkar revir hos hundvakten - hjälp!
« Svar #5 skrivet: 07 mar-17 kl 14:13 »
konstigt att allt handlar om dominans nuförtiden,

går visst skylla allt på det. min hund va dominant för att den gick framför mig på promenaden va det senaste jag hörde.

måste inkissning av område bero på dominans? när mina 3 hundar går ut så kissar alla på samma ställe inte i samma ordning varje gång vem är dominant?

en 9 månaders lär sig fortfarande saker och får för sig saker, och man måste tala om för den vad som är rätt.
har själv en på 10 månader och liknande saker kan hända, man måste vara med och fostra.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hunden pinkar revir hos hundvakten - hjälp!
« Svar #6 skrivet: 07 mar-17 kl 14:30 »
Om hunden fått tillfälle att pinka inne hos sin dagmatte så måste dagmatten få stopp på de dumheterna. Hunden måste få en åthutning exakt när den gör ett oönskat beteende dvs kissar inne, direkt tas ut och få beröm när den kissat ute.
Är det svårt att ha 100% koll så kan hunden kopplas inomhus tills den fått möjlighet till ominlärning.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Hunden pinkar revir hos hundvakten - hjälp!
« Svar #7 skrivet: 07 mar-17 kl 15:14 »
Min erfarenhet är hundar kan vara opålitligt rumsrena i ovana eller uppsluppna situationer upp till året. Om dagmatte inte har alltför stora bekymmer, så skulle jag avvakta några månader och se om det inte löser sig självt.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Hunden pinkar revir hos hundvakten - hjälp!
« Svar #8 skrivet: 08 mar-17 kl 00:07 »
Jäddra tjafs om dominanspissning. Medeltiden ringde och ville ha hem er.
Och att hunden skulle lida av kastrering? Sluta disneyfiera djur.
Men troligen är det en unghund som skvätter.
Vad är det för ras?
Flera småhundsraser har tyvärr felavlats och slutar aldrig skvätta eller håller på upp till 2-3 års ålder kastrerade eller ej.
//Luff

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Hunden pinkar revir hos hundvakten - hjälp!
« Svar #9 skrivet: 08 mar-17 kl 08:08 »
Jag vet inte om tillsägning alltid hjälper, behovet av att dominera kan vara starkt. Stänkskydd är säkert smart för då misslyckas han ju med att markera och blir blöt under magen... inte så skönt. Jag hade en tik som absolut skulle sätta sig om vi kom till någon annan som också hade en tik och det hjälpte inte att jag blev arg! Annars var hon totalt rumsren och ordentlig.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Hunden pinkar revir hos hundvakten - hjälp!
« Svar #10 skrivet: 08 mar-17 kl 08:47 »
Finns många fina texter att läsa om dominans med nutidens kunskap googla lite så kanske det kan utdateras lite även här

En artikel

http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

« Senast ändrad: 08 mar-17 kl 08:53 av simon.arvestrand »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hunden pinkar revir hos hundvakten - hjälp!
« Svar #11 skrivet: 08 mar-17 kl 10:40 »
Jag har sett två olika hundar med detta kissbeteende (en tax en bc) och i bägge fallen har jag tolkat deras beteende som en ren överslagshandling - de har inte vetat vad de ska ta sig till och gör en irrationell handling på grund av det. De kunde lika gärna hämtat en pinne eller gäspat etc.
Att kissa inne är inte acceptabelt även om det sker som ett överslag och hunden ska få den informationen och lära sig av med det. Den kommer att hitta nåt annat sätt av avleda sin stress på.
« Senast ändrad: 08 mar-17 kl 11:46 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Chihuahua

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Hunden pinkar revir hos hundvakten - hjälp!
« Svar #12 skrivet: 19 apr-17 kl 11:43 »
Vi har tre kompis-familjer med hanhundar som alla markerar hemma hos oss och bara hemma hos oss.
Dem använder vi kisskydd på och det funkar bra.
Vi har tre tikar så vi tror det kan bero på det.
Vår kastrerade hanhund är rumsren men markerar hemma hos andra med hund. Hanhund som tik så vi har kisskydd på honom i dessa lägen.
Vår hane är inte dominant.
Att en hanhund markerar kan säkert bero på olika saker.
Dock tråkigt med den ilskna tonen på svaren om dominanta hundar. Frågan ställdes på ett fint och trevligt sätt så varför inte svara så också.
Alla våra hundar är olika. Vissa kan man träna och få bort det på, andra är det svårare med.
Kanske lättare hos dagmatte då han är där så ofta. Svårare tycker jag med våra vänners hundar då de bara besöker ibland.
Har hört att kastrering sällan hjälper mot markering men har ingen riktig kunskap i det. Vår hane kastrerade vi då vi har 3 tikar. Och han har ju dessutom ändå denna olat för sig :-P

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 3 användare
Tiomilaskogen, RickardR, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser