Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hade jag ihjäl hönan i onödan?  (läst 1274 gånger)

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
hade jag ihjäl hönan i onödan?
« skrivet: 10 feb-17 kl 10:36 »
min Lillemor,svensk dvärghöna 5 år gammal har verkar hängig en månad.  Hon var hängig förra vintern också, men repade sig och var pigg och värpte duktigt resten året. Men i år blev hon värre allteftersom. Buken verkade uppsvälld, mest bakåt.  Mycket mager i övrigt när man kände på bröstbenet.  I natt brydde hon sig inte om att sätta sig på pinnen.  Så något var definitivt fel.  Betedde sig inte alls som en ruvhöna, annars ett skäl att inte sitta på pinn, och hade inte börjat värpa för säsongen.
 
Så idag tänkte jag att jag skulle se om det möjligen satt ett ägg fast.  Så jag satte vaselin på lillfingret och kände in kloaken.  Och klämde lite på den uppsvällda buken. Gjorde uppenbarligen ont att klämma på buken.  Det kom bara bajs ut. För att komma åt höll jag henne upp-och-ner, satt och hade henne mellan mina ben. Passade på att göra hennes fötter rena, när jag hade trevat med fingret ett par gånger och bara fått fram bajs.  Det hela tog högst 3 min. Sedan när jag skulle släppa ner henne var hon död!

Kändes som hon kanske hade avlidit av behandlingen.  Men jag tänkte i alla att jag skulle försöka öppna henne och se om ett ägg satt fast.  När jag började klippa upp från kloaken sprutade det ut "vatten".  Ungefär som att sticka hål på en ballong med vatten. Ja, sen kom en del blod också.  Det fick räcka med obduktion för min del. Nu ligger hon inslagen i tidningspapper tills vi har funderat ut vad vi ska göra med kroppen, nu när det inte går att gräva ner henne. 

Helt klart var det något allvarligt fel i buken, och hönan hade lidit ett bra tag.  Så helt fel att ta bort henne kan jag inte tycka att det var.
Men:  Kan en höna avlida av att hållas upp-och-ner?   Hade det funnits något att göra för att få henne frisk?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: hade jag ihjäl hönan i onödan?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-17 kl 10:42 »
Inte om det gått sådär långt, kan inte säga exakt, men men troligen någon form av kronisk infektion eller organsvikt. Nej, du hade inte kunnat göra något.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: hade jag ihjäl hönan i onödan?
« Svar #2 skrivet: 10 feb-17 kl 16:58 »
Spontant gissat så gick pulsen upp under behandlingen och hon kan ha åkt på en chock (höns har ett slags försvarsmekanism där de kan drabbas av kortare medvetslöshet för att verka döda) Det kan ha påverkat saker som tex kronisk blodförgiftning av någon bakterie, försvagade pulsådror, sviktande organ, mm.
Det är saker som tyvärr inte går att reparera på människor heller.

Stora mängder vätska i bukhålan tyder på att någonting mer allvarligt varit i obalans.
Kroppen producerar ofta vätska för att göra sig av med skadliga ämnen samt transportera stora mängder vita blodkroppar (tex kring en cancertumör), men det kan också bero på vissa typer av organsvikt.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: hade jag ihjäl hönan i onödan?
« Svar #3 skrivet: 10 feb-17 kl 18:09 »
Tack för svar, Mizz.  Ja, jag var lite osäker på om hon verkligen var död först.  Det var inget sprattel som när man nackar en höna.  Men hon var faktiskt död.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: hade jag ihjäl hönan i onödan?
« Svar #4 skrivet: 10 feb-17 kl 18:23 »
Vi får nog invänta fler svar här, men det är vad jag tror.

Tarmar och sådant tål ganska mycket innan någonting går allvarligt sönder.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: hade jag ihjäl hönan i onödan?
« Svar #5 skrivet: 10 feb-17 kl 19:19 »
Inte ditt fel att hon dog. Hade en höna som hade samma symptom, tog henne till vet där de konstaterade att hon hade bukhåleinflammation pga långt gången äggledarinflammation. Vi avlivade henne och när hon var död tog veterinären en stor spruta och stack in i buken för att kolla vad hon hade därinne, drog ut en massa vätska med var och blod i. Så nej, du hade ändå inte kunnat rädda henne hon hade dött snart i alla fall.
//Torry

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: hade jag ihjäl hönan i onödan?
« Svar #6 skrivet: 10 feb-17 kl 20:05 »
Jo, alla symptom du beskrivit stämmer ju mycket väl in på detta (eller cancer i något av dessa organ).
Så, troligen är dödsorsaken, rent tekniskt sett, att inflammationen har orsakat blodförgiftning under lång tid, sedan har det kulminerat i slutskedet.
(även människor dör av det)






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 4 användare (1 dolda)
Skaren, tuslus, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser