Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mala havrekorn  (läst 7893 gånger)

annkristin

  • Inlägg: 6
    • Närke
Mala havrekorn
« skrivet: 04 jan-17 kl 17:17 »
Jag lagrar massor av mat och har svårt att lagra mjöl (jag tål endast havremjöl). Det går inte att lagra havregryn eller havremjöl på ett icke frostfritt ställe för då möglar det och när det är plusgrader så blir det ohyra i grynpåsarna.

Jag undrar om jag istället kan lagra havrekorn, då är man väl säkrare att inte få skadedjur eller mögel, tror jag.

Men kan man  mala mjöl av havrekorn???

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mala havrekorn
« Svar #1 skrivet: 04 jan-17 kl 19:06 »
Men kan man  mala mjöl av havrekorn???

Vad kommer ditt havremjöl ifrån??  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Mala havrekorn
« Svar #2 skrivet: 04 jan-17 kl 20:19 »
De går, men är kletigt och klumpar sig lätt för det är mycket fett och stärkelse i havrekärnan. Att skala havren kan också bli krångligt.

annkristin

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: Mala havrekorn
« Svar #3 skrivet: 07 jan-17 kl 13:57 »
Vad kommer ditt havremjöl ifrån??  ;)
Bra fråga.
Jag har malt från havregryn och tror att mjölet man köper kanske också är det. Men jag har kanske fel. Det vore ju bra om man kunde mala från kornen.

annkristin

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: Mala havrekorn
« Svar #4 skrivet: 07 jan-17 kl 13:59 »
De går, men är kletigt och klumpar sig lätt för det är mycket fett och stärkelse i havrekärnan. Att skala havren kan också bli krångligt.

Då är det nog inte en bra idé.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Mala havrekorn
« Svar #5 skrivet: 10 jan-17 kl 01:16 »
Prova att lagra i glasburkar med lock. Tex i köket på en hylla el dyl.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Mala havrekorn
« Svar #6 skrivet: 22 apr-17 kl 19:51 »
När man mal havre till mjöl så brukar man ju rosta kärnorna först:

http://stopaforskvarn.se/

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Mala havrekorn
« Svar #7 skrivet: 23 apr-17 kl 18:23 »
Jag köper skrädmjöl på stora ICA-butiken i Adolfsberg, Örebro. Det kan finnas i fler stora välsorterade butiker.
Det är ganska dyrt, men oj så gott.

Ibland gör jag ett grovt mjöl av havregryn, för att blanda i något bröd.
Rostar först havregrynen i en torr stekpanna eller långpanna. Mal sedan i matberedaren.

Lagra i glasburkar, som Travelerhorses föreslår, är en bra idé. Det går att lagra gryner och ärtor i glasburkar, t ex konserveringsburkar, nästan var som helst. Det blir riktigt snyggt dessutom, tycker jag.
« Senast ändrad: 23 apr-17 kl 18:29 av Berberis »

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Mala havrekorn
« Svar #8 skrivet: 29 apr-17 kl 21:43 »
Jag mal eget havremjöl av hela havrekorn påmin handkvarn och använder till både bakning och gröt. Blir varken kletigt eller klumpigt och inte behöver jag rosta dem heller😊
Havrekorn från saltåkvarn

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Mala havrekorn
« Svar #9 skrivet: 30 apr-17 kl 17:57 »
En handkvarn verkar vettig. Ibland har jag funderat på att mala någonting själv. Jag har en hushållsmaskin som heter Assistent, av den klassiska modellen fast den inte är så gammal. Det finns en mjölkvarn som passar till den, som ett extra tillbehör. Funderar på det.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Mala havrekorn
« Svar #10 skrivet: 30 apr-17 kl 20:10 »
Jag mal eget havremjöl av hela havrekorn påmin handkvarn och använder till både bakning och gröt. Blir varken kletigt eller klumpigt och inte behöver jag rosta dem heller😊
Havrekorn från saltåkvarn

Man måste värmebehandla havre om mjöl eller gryn skall sparas längre än någon vecka, annars härsknar det pga fett och enzymer som finns i havrekornet. Värmebehandlingen stoppar enzymaktiviteten 

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Mala havrekorn
« Svar #11 skrivet: 30 apr-17 kl 23:41 »
Ok det visste inte jag. Tack för tipset'

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Mala havrekorn
« Svar #12 skrivet: 01 maj-17 kl 16:12 »
Man måste värmebehandla havre om mjöl eller gryn skall sparas längre än någon vecka, annars härsknar det pga fett och enzymer som finns i havrekornet. Värmebehandlingen stoppar enzymaktiviteten

Tackar också. Det är viktig information i sammanhanget.
(Sen läste jag att Saltå kvarns havrekorn är ångbehandlade.)
I en vegetarisk kokbok läste jag att (skalad) spannmål kan behandlas med dextrinering, en värmebehandling som man också kan göra hemma. På Saltå kvarns hemsida finns en beskrivning.
http://www.saltakvarn.se/recept/dextrinering-av-sad/
« Senast ändrad: 01 maj-17 kl 16:58 av Berberis »

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Mala havrekorn
« Svar #13 skrivet: 16 aug-17 kl 20:40 »
Om havre värmebehandlas, t.ex. ångas, så bryts något ämne ned i havren som är nyttigt för oss. Jag minns inte vilket, men jämför gärna. Havregröt på ångpreparerade havregryn är enligt min uppfattning inte alls lika bra för magen och överhuvudtaget kroppen som gröt på kross eller hela havrekorn. Havre som inte är ångpreparerad bör blötläggas före tillagningen (gäller särskilt kross och hel havre). Den ska inte kokas eller ens sjudas, bara värmas på måttlig värme under 1-2 timmar tills den är klar, gärna med ett uppehåll då den får stå och svälla. Det är inte helt enkelt att få till.

Hel havre eller havrekross håller sig enligt min uppfattning länge utan kännbar härskning.

Havre kan såvitt jag vet krossas och ev. malas på kvarn med lämpliga skivor, troligen av stål eller kanske gjutjärn. Stenkvarnar passar sämre. Vill man mala mjöl brukar man rosta eller dextrinera. Dextrinering är en mild rostning där säden först fuktas.

Lagringsproblemen verkar lite märkliga. Det bör inte mögla om du inte har för fuktig luft. Du behöver skydd mot ohyra. Glasburkar är bra. Annars täta trälådor eller plastlådor. Förvaring i papperspåse i plastlåda bör inte ge mögel om det är tillräckligt torrt.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Mala havrekorn
« Svar #14 skrivet: 29 maj-20 kl 09:19 »
Jag lagrar massor av mat och har svårt att lagra mjöl (jag tål endast havremjöl). Det går inte att lagra havregryn eller havremjöl på ett icke frostfritt ställe för då möglar det och när det är plusgrader så blir det ohyra i grynpåsarna.

Jag undrar om jag istället kan lagra havrekorn, då är man väl säkrare att inte få skadedjur eller mögel, tror jag.

Men kan man  mala mjöl av havrekorn???

Jag tror att Din Havre har för HÖG fukthalt !

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mala havrekorn
« Svar #15 skrivet: 29 maj-20 kl 19:12 »
Även om havregryn/mjöl är värmebehandlat så härsknar det relativt fort. En påse vanliga fabrikshavregryn klarar högst ett år innan den börjar lukta gammal kvarn.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 7 användare
ärt, xaelanar, Radar, Anders Flix, alternaiv, e bergman, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser