Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Juverproblem på förstakalvare - använda mjölken?  (läst 1605 gånger)

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Juverproblem på förstakalvare - använda mjölken?
« skrivet: 27 nov-16 kl 10:56 »
Hej!

Har en rödkulla som kalvade för första gången i tisdags, kalven tyvärr dödfödd. Juvret var väldigt svullet innan, särskilt spenarna på den högra sidan. Jag har mjölkat ur 2 ggr om dagen och tänkt att det ska släppa, på den vänstra sidan rinner det på bra men på de två högerspenarna har det varit infekterat och trögflytande. Dock har det inte blivit bättre och i går pratade jag med en mjölkbonde som menade att hon skulle haft penicillin snabbt annars är det kört, så i dag har jag ringt veterinären. Hon tyckte vi kunde avvakta i och med att kossan inte har feber och äter och dricker.

Det som ytterligare hänt är att CMT-testet nu ger lite svagt utslag även på de vänsterspenarna från vilka mjölken ser jättefin ut. Veterinären menade att det kan vara så i början utan att det är någon fara. Jag har dock slängt den mjölken, men funderar på om den kanske går att använda upphettad? 



Självhushåll till nytta och nöje

carljohan

  • Inlägg: 20
    • -
SV: Juverproblem på förstakalvare - använda mjölken?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-16 kl 13:07 »
Dagens veterinärer har inte den erfarenhet av kor som dom hade förr, så lita på Din granne som vet bättre ...

Låna/ köp en kalv eller två för ordentlig urmjölkning kanske? Massera med värmande liniment?


Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Juverproblem på förstakalvare - använda mjölken?
« Svar #2 skrivet: 10 apr-17 kl 02:38 »
Tyvärr sätter sig mastit rejält om man inte lyckas tömma ljuvret, vore nog bäst med en kalv som diar när handmjölkning inte räcker för att tömma.

Min ko fick problem i sintiden med sin första kalv, jag tabbade mig att kalven kom åt så det blev mer mjölk och fick sen inte ur mjölken med handmjölkning. Det var antagligen för tidigt insåg jag, att särat på dem senare hade varit bättre.

Jag gav ingen penicillin då från vet och sen har hon burit på problemet. Sista laktationen nu är det illa även efter penicillin kurer så om hon nånsin ska ha kalv igen vill jag ha en mjölkmaskin till sinläggningen och tömma en viss mängd med eller ta mjölk hela vägen från kalvningen. Men troligen får hon bli sinko nu tills det blir dax för ett annat beslut.

Tips till dig är kalv/kalvar som diar men svårt om kon inte godkänner dem, en mjölkmaskin eller kolla om vet kan ge något som sinlägger kon fortare om du inte ska ha mjölken. Troligen lär det bli illa mastit om hon ska gå utan att få tömma ljuvret ordentligt.

Jag skulle inte dricka mjölken utan att testa den först. Men visas ingen mastit ska den vara ok, upphettning är nog bra mot bakterier men jag gjorde aldrig det innan min ko blev sjuk och sen inte druckit mjölken efter för säkerhets skull.
Men riktig mjölk är himmelriket. 😋
« Senast ändrad: 10 apr-17 kl 02:44 av Minicool »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Juverproblem på förstakalvare - använda mjölken?
« Svar #3 skrivet: 10 apr-17 kl 07:43 »
Tyvärr sätter sig mastit rejält om man inte lyckas tömma ljuvret, vore nog bäst med en kalv som diar när handmjölkning inte räcker för att tömma.
Jag tänker tvärtom: Eftersom en kalv inte kan dia tillräckligt för att tömma juvret på en mjölkraskossa, måste en mjölka också! Alternativt fixa en amkalv för att gå ihop med kon och hennes biologiska kalv.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Juverproblem på förstakalvare - använda mjölken?
« Svar #4 skrivet: 15 aug-17 kl 23:47 »
Uppdatering: Infektionen släppte efter penicillinkur, därefter mjölkade jag henne på en gudomlig mjölk (12 l från två spenar/dag) under hela vintern. I samband med utlån av en annan av kossorna lyckades jag efter mycket slit få kossan utan kalv att acceptera den utlånade kossans avkomma. Nu dias det för fullt på betet och jag ser fram emot nästa kalvning i mitten av december :-).
Självhushåll till nytta och nöje


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hans Hultén, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser