Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysförpackningsfrågor  (läst 2989 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Frysförpackningsfrågor
« skrivet: 10 nov-16 kl 14:59 »
Finns det fryspåsar större än 6 liter? Behöver 10-20 liter. Märke? Inköpsställe?

Allmänt om fryspåsar: Toppits fryspåsar (1-6 liter) var bra för 5-10 år sen, men nu verkar de tunnare och kanske mindre. Jag börjar bli trött på Toppits. Finns annat märke?

Finns frystejp som inte geggar ihop så snabbt? Senast köpte jag Toppits frystejp. Den var oanvändbar ett halvår efter inköpet. Toppits igen! Bu!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Frysförpackningsfrågor
« Svar #1 skrivet: 10 nov-16 kl 15:33 »
Biltemas fryspåsar brukar vara bra. Coops gillar jag inte - dålig perforering, så tunn plast att t ex vassa kanter på en råglimpa med tjock skorpa skär hål på dem.

Frystejp har alltid varit dyr och dålig. Köp maskeringstejp istället, den fungerar bättre och man får den som regel till halva priset.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Frysförpackningsfrågor
« Svar #2 skrivet: 10 nov-16 kl 19:23 »
Påsar för 10-20 liter lär du kanske inte hitta i din vanliga butik.

Kolla med leverantörer till restauranger och storkök. Går oftast att köpa som privatperson också.

Annars, bra fryspåsar brukar va dom med zip-lock. Lite dyrare men mycket tjockare folie i påsarna. Värt att jämföra några olika, skillnad i foliekvalite.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Frysförpackningsfrågor
« Svar #3 skrivet: 10 nov-16 kl 20:14 »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frysförpackningsfrågor
« Svar #4 skrivet: 10 nov-16 kl 21:31 »
Biltema har upp till 5 liter enligt deras webb.

Pingvin säljer konstigt nog bara stora påsar (10 liter) i alltför stor storförpackning. Upp till 7 liter i mindre förpackningar.

Fler tips på påsar? Andra typer av plastpåsar som är OK att frysa in i? Kanske som andra skikt utanpå ihopskarvade fryspåsar?

Maskeringstejp får det nog bli nästa gång.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Frysförpackningsfrågor
« Svar #5 skrivet: 10 nov-16 kl 22:12 »
Vad är det du skall plasta in?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Frysförpackningsfrågor
« Svar #6 skrivet: 10 nov-16 kl 22:24 »
Här hittade jag en påse som jag köpt av skolungarna  http://www.olandsplast.se/produkt/fryspasar-storpasar-plana-50-stfp/

Den firman har lite försäljning genom skolklasser och föreningar, det var så jag kom att prova deras produkter. Jag köpte ett par rullar mest för att vara hygglig, men det är kanonbra plast i påsarna. Lika tjock som den jag har på rulle och vakuumförpackar kött i.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Frysförpackningsfrågor
« Svar #7 skrivet: 11 nov-16 kl 07:55 »
Här hittade jag en påse som jag köpt av skolungarna  http://www.olandsplast.se/produkt/fryspasar-storpasar-plana-50-stfp/

Den firman har lite försäljning genom skolklasser och föreningar, det var så jag kom att prova deras produkter. Jag köpte ett par rullar mest för att vara hygglig, men det är kanonbra plast i påsarna. Lika tjock som den jag har på rulle och vakuumförpackar kött i.



Samma här, köpte för att stötta grannungarnas lag, men riktigt bra påsar!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frysförpackningsfrågor
« Svar #8 skrivet: 11 nov-16 kl 15:07 »
Ölandsplast verkar bra.

Det gäller främst större styckningsdetaljer av kött, t.ex. lår och stekar, som är svåra att få plats med i vanliga fryspåsar. Det blir bara några per år, då jag inte äter så mycket kött, men jag har tröttnat på att skarva ihop för små fryspåsar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Frysförpackningsfrågor
« Svar #9 skrivet: 12 nov-16 kl 09:27 »
Jag använder oftast slang och svetsar den själv, då kan jag välja längden på påsen. Men jag har inte köpt på mig så breda dimensioner att jag klarar precis alla bitar så sist jag ville frysa in något för stort så använde jag sträckfilm, och det gick bra. Ungefär som att plasta in en storbal ensilage ;D

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frysförpackningsfrågor
« Svar #10 skrivet: 12 nov-16 kl 10:02 »
Vad är slang? Ändlös plastpåse? Vad är bra märken på slang, svetsgrejor och sträckfilm?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Frysförpackningsfrågor
« Svar #11 skrivet: 12 nov-16 kl 13:09 »
Japp, ändlös påse kanske är rätt ord. Finns på rulle. Jag köpte för rätt länge sedan från nima och de hade tjock och extra tjock plast då, 40 och 80 µm. Skulle ha till ett projekt så därför blev det rätt smala slangar, 12 och 20 cm. Men de går att stoppa mat i ändå. Köpte även svetsen av nima, men har på senare tid sett att det var ett kraftigt överpris om man räknar med vad som finns på e-bay. Att suga luften ur påsen innan man försluter är viktigt för hållbarheten även i frysen, och det kan man göra på många sätt. Jag använder nuförtiden en billig vakuum/svets som det var extrapris på i mataffären. Kostade nog bara 200kr och det kan man knappast hitta billigare på nätet. Men det går ju med en cykelpump eller liknande som man vänder på ventilen i. De här kombinerade vakuum/svets-apparaterna som de gör så mycket reklam för och som säljs väldigt billigt är lite som färgskrivare till datorn. Det är påsarna som kostar! Om man skall kunna använda apparaten som det är tänkt så måste man ha speciella påsar som är räfflade inuti, det fungerar inget bra med släta påsar. Men det går att bygga om maskinen eller att göra som jag som ändå har en separat svets, använda den enbart som sug.

Bra slang är tjock slang, typ ölandsplast eftersom den är seg, lättsvetsad och håller vakuumet bra. Skall man vara petig så finns det bättre påsar som har skikt av olika plast (ibland aluminium) som är betydligt tätare vad gäller syre, men det tycker jag är överkurs.

Bra svets är t ex den här https://www.elfa.se/sv/plastsvets-cee-no-brand-me-300hi/p/18049964
Finns på e-bay också till en bråkdel av priset  http://www.ebay.com/itm/12-Impulse-Heat-Poly-Bag-Sealer-Plastic-Closer-Machine-Teflon-Sealing-30cm-Wrap-/122141150131?hash=item1c702e0bb3:g:a-gAAOSw4shX385X


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser