Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket batteri till husvagn?  (läst 8521 gånger)

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
Vilket batteri till husvagn?
« skrivet: 10 okt-16 kl 15:23 »
Hej,
om jag vill tänka maximalt miljövänligt och smart i allmänhet, vilket bil-/fritidsbatteri bör jag då välja till vår husvagn/arbetsbod? Det är alltså en husvagn som står permanent uppställd på en fastighet vi köpt o jag/familjen använder den typ halvtid som bostad när vi bygger. Elförbrukning i den för närvarande är enbart: lampor, ladda mobil, pumpa vatten inuti vagnen, starta gasolvärmaren. Vi lär ha vagnen i minst fem år o vi har kopplat en 200W-solpanel med 20A-MTTP-regulator till den. Men det nuvarande omärkta batteriet vi fick med när vi köpte den (vet ej batteriets ålder men vagnen är en modell Solifer Artic 1985) verkar vara på upphällningen, så tanken är att köpa ett nytt o sätta in. Sen kanske tvångsladda upp det gamla o ha som reserv. Då vill vi kunna ha det nyare batteriet som allround-batteri kanske till båt/flotte osv.
Hur som, tacksam för råd o tips om mA-tal, modell, pris, leverantör etc. Vi bor i Sthlm/Sörmland.
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilket batteri till husvagn?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-16 kl 16:39 »
Ja skulle välja ett sånt som man kan vända upp och ner, för att slippa syra om de funkar med solceller.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vilket batteri till husvagn?
« Svar #2 skrivet: 10 okt-16 kl 18:18 »
Och jag skulle nog för min del rekommendera ett vanligt s k fritidsbatteri. De tål ju  djupurladdningar, överladdning, frysning och annan ovarsam behandling bättre än andra sorters blybatterier även om de har vissa nackdelar också - t ex hög inre resistans.

Vad är det för slags batteri som sitter där nu (mått, ev märkning osv)?

Fritidsbatterier brukar ha i princip samma yttermått som gammaldags 12 V bilbatterier enligt SAE-standard (den typ som användes i t ex Volvo 140 och 240 och många japanska och amerikanska 70-talsbilar). Ganska högt och smalt jämfört med moderna bilbatterier, om man har batteriet vänt med polerna mot sig så är pluspolen till vänster. Fritidsbatterier brukar vara försedda med ett rejält bärhandtag.
Det spelar ingen större roll var man köper ett sådant batteri, kvalitetsskillnaderna mellan olika fabrikat har minskat på senare år. Köp det någonstans där du slipper betala överpris och där det inte innebär en lång omväg för att få tag i batteriet. Swedol, OKQ8, Biltema, Jula är några förslag på möjliga leverantörer.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Vilket batteri till husvagn?
« Svar #3 skrivet: 10 okt-16 kl 23:05 »
Tack för inspel!

Jag har tyvärr ingen aning om vad för batteri som sitter i vagnen nu, skulle kanske kunna mäta på det med multimetern iof. Måtten är 26*17*17 cm och det står bara OKQ8 och Bilbatteri på. Regulatorn har i dag rapporterat allt mellan 10,4 och 13,0 volt och mellan 0,5 och 0,0 ampere i det.

Nu köpte jag på Biltema deras dyraste, ett AGM 95 Ah, 34*17*19 (höjd) cm. 1 849 kr. Får bygga om lite i lådan så det får plats. Försökte googla, behöver väl egentligen just nu inte den startkapacitet jag förmodar att ett AGM ger, men hoppas att det är värt några extra hundralappar över tid. Hur länge bör jag kunna använda detta tror ni, innan det behöver kasseras? Med solpanelen (upp till 42 V även molniga dagar, se mer specifikationer i tidigare post) och regulatorn laddas det ju varje dag.
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vilket batteri till husvagn?
« Svar #4 skrivet: 11 okt-16 kl 06:51 »
Du bör inte använda ett AGM-batteri om regulatorn är avsedd för ett vanligt blybatteri. AGM-batterierna vill ha några tiondels volt högre laddspänning än andra blybatterier (det medför i just det här fallet att AGM-batteriet aldrig har möjlighet att bli fulladdat), och de är inte ett dugg bättre på att tåla djupurladdning och sånt, som det är frågan om i det här fallet.  Jag föreslår att du lämnar tillbaks AGM-batteriet och köper ett vanligt fritidsbatteri istället.

AGM-batterier är tänkta att användas i moderna bilar med start/stopp-system och en laddningsregulator som är anpassad för sådana batteriers egenheter, de är inte alls lämpliga i andra tillämpningar.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Vilket batteri till husvagn?
« Svar #5 skrivet: 11 okt-16 kl 10:22 »
Oj Torbjörn! Men hur vet jag vad regulatorn är avsedd för? Jag har fått intrycket att det är en avancerad regulator som känner av optimal spänning osv.. Det var den här jag köpte. Äsch, fattar inte hur man länkar: https://www.energilandet.com/billig-MPPT-inbyggd-display
Hur vet jag om den klarar batteriet -- eller är det bara att glömma? Jag kan nog absolut lämna tillbaka det, men ska jag i så fall köpa Biltemas svarta enklaste eller deras gråa silver-nånting..?
Försöker kontakta Energilandets tekniker.
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Vilket batteri till husvagn?
« Svar #6 skrivet: 11 okt-16 kl 10:46 »
PRatade med teknikern nu. Han säger att AGM går finfint. Regulatorn går att ställa in till "sealed" (som är default), "gel" och "flooded". Sealed är ju AGM förstår jag. Men den listas i instruktionsboken som 14,6 på "equalize charging voltage" när flooded har 14,8..!? Och 14,4 på "boost charging voltage" när flooded har 14,6... Skulle det inte vara tvärtom?

Stort tack Torbjörn i vilket fall för din hjälp!
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vilket batteri till husvagn?
« Svar #7 skrivet: 11 okt-16 kl 21:56 »
För all del!
Det är i så fall långt ifrån första gången som en instruktionsbok får saker om bakfoten.
Kanske lämpligt att ha en voltmeter mer eller mindre ständigt inkopplad för att se efter vad regulatorn egentligen gör.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Vilket batteri till husvagn?
« Svar #8 skrivet: 12 okt-16 kl 20:07 »
Hej igen,
nu fick jag mejl från teknikern Marcus H på Energilandet. Han säger att han hittat ett dokument från Tudor där det står att öppna batterier (flooded) ska laddas hårdare, sedan kommer AGM och efter det gel. Det ska alltså ha stått rätt i manualen.
Vad säger du/ni om det?
Det är också så att vi har det rejält kallt i husvagnen, runt 10 grader, så då förstår jag att det ska läggas på några tiondelar volt för samtliga batterier. Men det ska ju vår regulator enligt specifikationen kompensera för.
Det är nog klokt som du säger att ibland testa själv med en multimeter. Hur gör jag då, vad exakt ska jag ställa in den på? Och sen sätta kontakterna mot batteriets bara, eller mot sladden som går in i batteriet från regulatorn?
« Senast ändrad: 12 okt-16 kl 20:30 av silverjuggler »
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vilket batteri till husvagn?
« Svar #9 skrivet: 12 okt-16 kl 20:30 »
Jag skulle vilja säga att man kan tillåta högre laddspänning på gammaldags blybatterier med antimonlegerat bly i plattorna (alltså t ex bilbatterier tillverkade före ca 1985, det finns dock knappast några sådana kvar som är i användbart skick idag).

Modernare batterier med kalciumlegerat bly, som har fördelen att man under normala förhållanden mycket sällan behöver fylla på vatten, tar däremot snabbt skada av för höga laddspänningar. För kontinuerlig laddning bör man hålla sig runt 13,8 V , för "cyklisk drift", alltså fall där man omväxlande laddar ur batteriet och laddar det fullt, så kan man låta spänningen gå upp till kanske 14,7 V, men högst några timmar åt gången.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 4 användare (3 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser