Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några sista råd om mina kor.  (läst 1591 gånger)

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
Några sista råd om mina kor.
« skrivet: 09 okt-16 kl 20:31 »
Hej.  :)

Jag har tidigare skrivit om mina två sällskapskor och speciellt min äldsta som haft kraftig mastit.

Nu har jag skaffat CMT vätska och gjort min egen "provmjölkning" eller mjölktest på båda korna.
Min äldsta som sorgligt nog visade i våras att hon hade en frisk juverdel i bak hade nu reaktion på alla 4 spenarna. Båda bakdelarna var rätt mörka i vätskan och de främre lite ljusare men ändå mörkt.

Min första kalvare som tidigare haft friskt ljuver hade nu reaktion på höger bak spene och ev lite på höger fram men var svårt att avgöra. (Vet att hon fick sår på hf spene i sommras av insekter som jag fick stödmjölka och den blev aldrig kraftigt dålig men inte märkt av något på bakspenen.)

Jag kan lägga ut en bild på testet om ni vill se det.

Min plan är att inte ta mer kalvar på dessa kor på länge när jag känner att ständig handmjölkning är något jag inte klarar av eget hälsoskäl och efter i år när jag fått se baksidan av att ha hushållskor med feber och mastit mjölk från kalvningen så börjar jag inse att de inte går att ha som mjölk eller dikor utan mycket hjälp från mig och helst mjölkmaskin.
Även förstakalvaren som haft helt okej mjölk tills nu har istället haft hög feber i sommar och varit ovanligt slö eller lättstressad från tidigare.

Så till mina frågor: Vad hade ni gjort i mitt fall?, Är slakt enda alternativet?, Hur dålig mjölk kan man dricka utan att bli sjuk när den ser och smakar bra?

Det jag ändå ser nu är att korna mår väldigt bra, de har ingen feber idag utan ligger på 38 grader, mjölken ser helt vit och perfekt ut som kalvarna diar för fullt och sist jag smakade hade den ingen salt eller bismak heller. Den äldsta kon visar dessutom otroligt fin moderskap mot sin kalv och jag har inget emot att sälja kalvarna som tanken är MEN det känns jobbigt att denna ko inte ska få bli mamma igen. (Är förvånad att hon så duktigt sköter och leker med kalven när hon är mjölkras och annars inte skulle få gå med kalven.)
Men skulle nersiningen nu inte gå bra alls utan hon får en knöl i ljuvret igen och allt flammar upp vid en ny kalvning som i år då väljer jag att hålla henne som sinko.

Min plan är att ta nersiningen nu och sälja kalvarna snabbt så de inte kan få korna att börja ge mjölk igen när de börjat sina ner. (blev så första gången på ädsta kon och mastiten kom.) Sen kommer jag fortsätta träna korna som jag gjorde förra året att tömköras och ev ridas eller arbetas istället en tid.
Men sen kan det bli slakt för dem om jag aldrig mer kommer kunna få mjölk eller kalv ifrån dem någonsin.
Fast det sitter långt inne när många har hästar idag som aldrig får föl och om mina mår bäst som sinkor.

/Emma

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Några sista råd om mina kor.
« Svar #1 skrivet: 10 okt-16 kl 10:18 »
Gör som du tänkt! Om korna mår bra och kalvarna mår bra, så är det inget problem. Det vill säga, behåll korna, vill du ha fler kalvar så skaffa det. Oftast mjölkar kalvarna så bra att juverinflammationen försvinner om den dyker upp igen. Orkar du inte mjölka, så låt kalvarna sköta det själva. Det är inte farligt att dricka mjölken om den är god.
kretslopp

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Några sista råd om mina kor.
« Svar #2 skrivet: 10 okt-16 kl 12:01 »
Gör som du tänkt! Om korna mår bra och kalvarna mår bra, så är det inget problem. Det vill säga, behåll korna, vill du ha fler kalvar så skaffa det. Oftast mjölkar kalvarna så bra att juverinflammationen försvinner om den dyker upp igen. Orkar du inte mjölka, så låt kalvarna sköta det själva. Det är inte farligt att dricka mjölken om den är god.

Tack för svar.  :)

Så även med CMT test som visar rätt kraftigt celltal så är mjölken okej att dricka efter upphettning?
Jag menar inga mejerier tar ju emot sån mjölk.

Den äldre kon har minskad mjölkmängd sen första årets mastit så kalven har skött det rätt bra men inte helt själv i början när det var som mest ändå, utan jag fick mjölka ur dålig mjölk jag inte kunde dricka och vill helst slippa det igen. Då kom det troligen från laktationen innan som inte läkt under sintiden men ändå.

Sen vet jag inte om förstakalvaren smittats av den äldre kon när en spene börjat visa högre celltal med och det är ju ännu tråkigare om det är så eller om det ändå är för mycket mjölk för kalven att dia kanske. Även funderingen på om min äldsta ko med celltal i hela ljuvret nu får en kvigkalv så bär den väl på det sen och smittar andra djur? Eller har jag missuppfattat det?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Några sista råd om mina kor.
« Svar #3 skrivet: 10 okt-16 kl 12:57 »
Tack för svar.  :)

Så även med CMT test som visar rätt kraftigt celltal så är mjölken okej att dricka efter upphettning?
Jag menar inga mejerier tar ju emot sån mjölk.



"Pasteurization reduces the number of viable microorganisms, but often does not negate the
effects of toxins produced by mastitis pathogens. The transfer of heat stable toxins produced by
mastitis pathogens in milk is a potential concern. Specifically, enterotoxin produced by
Staphylococcus aureus in milk of infected cows has been implicated in cases of food poisoning"


https://nmconline.org/docs/SCChealthrisks.pdf

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Några sista råd om mina kor.
« Svar #4 skrivet: 16 okt-16 kl 02:30 »
Tack för svar.  :)

Så även med CMT test som visar rätt kraftigt celltal så är mjölken okej att dricka efter upphettning?
Jag menar inga mejerier tar ju emot sån mjölk.

Den äldre kon har minskad mjölkmängd sen första årets mastit så kalven har skött det rätt bra men inte helt själv i början när det var som mest ändå, utan jag fick mjölka ur dålig mjölk jag inte kunde dricka och vill helst slippa det igen. Då kom det troligen från laktationen innan som inte läkt under sintiden men ändå.

Sen vet jag inte om förstakalvaren smittats av den äldre kon när en spene börjat visa högre celltal med och det är ju ännu tråkigare om det är så eller om det ändå är för mycket mjölk för kalven att dia kanske. Även funderingen på om min äldsta ko med celltal i hela ljuvret nu får en kvigkalv så bär den väl på det sen och smittar andra djur? Eller har jag missuppfattat det?
Att mejerierna ställer höga krav på celltal beror på livsmedelsindustriella skäl t.ex. osttillverkning. Dricka brukar man kunna göra, så länge smaken är bra!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 4 användare
Daniel-S, Lorienfields, junneboy, Hulakarin

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser