Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Efter mastit?  (läst 2887 gånger)

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
Efter mastit?
« skrivet: 06 apr-16 kl 10:46 »
Jag skrev för ett bra tag sen om min ko som fick mastit på hösten 2014 när hennes duktiga diande tjurkalv skulle vänjas av och det inte blev som jag planerat. Utan kalven kom på ljuvret bra mkt när kon nästan sinat så hon fick fullt ljuver igen och jag inte lyckades mjölka ur. Jag märkte direkt att kon hade mindre mjölkmängd sen men fick inte ut veterinär när hon blev så sparkig och fick sina helt istället, alltså skulle inte veterinär kunnat få ur mjölkprov iaf. Hela 2015 fick kon gå med en kviga som sinko, hon var tydligt knölig i ljuvret men mjuknade över vintern mellan 2014-2015, på våren hade hon sitt första dominanta beteende någonsin som 4 åring så jag fick binda henne kort i hagen i grimma för att hon inte skulle försöka valla runt mig. Efter detta visade hon inget sånt mer mot mig men kunde valla runt kvigan en del med dominans och inte brunst beteende. Runt april visade hon inga mer såna beteenden och ljuvret kändes i stort helt återställt men det är många mån läkning isf. Hon gick med tjur ihop med kvigan och blev dräktig, när hon hösten innan inte blivit det visade det också bättre hälsa. Dräktigheten kändes mkt bättre än förra gången och nu i april 2016 kalvade hon och kvigan helt på egen hand utan hjälp i var sin box inne. Andra dagen redan reagerade jag att kon inte läckte mjölk och ingen mjölk kom när jag skulle dra ur henne men kalven diade bra, kvigan läckte en hel del men har litet ljuver och kon har större. Dag 3 efter kalvning på kon ringde jag veterinär och kraftig mastit konstaterades med illgröna test papper på den mjölken vi fick ur. Kändes som om livet räddades på kon när hon var ännu lägre nästa dag men sen svarade på medicinen och är idag dag 7 helt pigg och sig själv igen, äter och trivs. Min fråga efter detta långa inlägg är. Kommer kon kunna få bra mjölk igen när jag håller på och drar ur henne? Det är den mindre agressiva mastiten med låg smitto risk, men glömt namnet nu. Kommer vi någonsin kunna dricka hennes mjölk som förra laktationen? Kan annat än feber komma nu under laktationen som tyder på ohälsa? Mjölken ser och luktar nu fint mot att den varit gråröd i en spene och klumpig i en men 3 spenar smakar ännu salt och när kalven troligen inte vill dricka det så får jag dra ur dem mer.
/Emma

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Efter mastit?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-16 kl 12:20 »
Kor i vanliga besättningar kan få mastit flera gånger under en och samma laktation och det är en karens efter behandling och sedan skickas mjölken till mejeriet igen, så varför ska du inte kunna dricka mjölken?
Såna där papper är inte att lita på använd paddel och CMT-test istället. Papperen kan reagera på skit som flyger i luften eller kommer med ner från spenen då du drar i den och sas löser upp skit från juvret.
Täta urmjölkningar är det som gäller vid alla mastit. Kon kanske har mer mjölk än vad kalven mäktar med att äta? Kon kan vara extra känslig för mastit också. Tårta på tårta som gör att hon får mastit?
Viss mastit gör att juvervävnad lossnar inne i juvret och det blir blockad i spenen(kan förklara varför du inte fick ur en droppe), men då krävs det ändå att juvret töms.
Värmande liniment kan hjälpa, kalvens diande hjälper. Men mjölka ur för hand med i alla fall en gång per dygn så juvret blir riktigt tomt en gång. Kalven tar ju bara vad den önskar vid varje tillfälle.
Mjölka kon själva och ge kalven i hink är ett annat alternativ. Om nu denna ko är för känslig och kalven inte tar rent.

Vad ger ni för mat till kon? Får hon för mycket energi så hon mjölkar mer än hon behöver till kalven eller är hon sån som mjölkar väldigt bra ändå och tar kroppsfett för att göra mjölk? I första fallet dra ner på fodret i det andra mjölka kon själva och ge kalven ur hink

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Efter mastit?
« Svar #2 skrivet: 06 apr-16 kl 15:08 »
Kor i vanliga besättningar kan få mastit flera gånger under en och samma laktation och det är en karens efter behandling och sedan skickas mjölken till mejeriet igen, så varför ska du inte kunna dricka mjölken?
Såna där papper är inte att lita på använd paddel och CMT-test istället. Papperen kan reagera på skit som flyger i luften eller kommer med ner från spenen då du drar i den och sas löser upp skit från juvret.
Täta urmjölkningar är det som gäller vid alla mastit. Kon kanske har mer mjölk än vad kalven mäktar med att äta? Kon kan vara extra känslig för mastit också. Tårta på tårta som gör att hon får mastit?
Viss mastit gör att juvervävnad lossnar inne i juvret och det blir blockad i spenen(kan förklara varför du inte fick ur en droppe), men då krävs det ändå att juvret töms.
Värmande liniment kan hjälpa, kalvens diande hjälper. Men mjölka ur för hand med i alla fall en gång per dygn så juvret blir riktigt tomt en gång. Kalven tar ju bara vad den önskar vid varje tillfälle.
Mjölka kon själva och ge kalven i hink är ett annat alternativ. Om nu denna ko är för känslig och kalven inte tar rent.

Vad ger ni för mat till kon? Får hon för mycket energi så hon mjölkar mer än hon behöver till kalven eller är hon sån som mjölkar väldigt bra ändå och tar kroppsfett för att göra mjölk? I första fallet dra ner på fodret i det andra mjölka kon själva och ge kalven ur hink

Tack så mkt för snabbt svar!

Varför inte dricka mjölken? Jo den smakar hemskt salt och jag vill inte göra någon sjuk av bakterierna. Jag litar inte heller fullt på papprena men ljuvret är inte friskt än och mastit var det, det skulle nog vem som helst sett att kon var sjuk.

Mycket mjölk och känslig? Ja hon är en Holstein ren mjölk ko och tyvärr har hon mer av den storproducerande linjen i sig än jag trodde, när kvigan är en SRB men jag knappt får ut en liter ur hennes lilla ljuver, är det lite skillnad. Moder anlag och ärfliga svagheter vet jag inte men min ko känns mer lättpåverkad av bakterier för mjölkmängden och storleken som kräver en del för att vara igång och stå emot sjukdomar. Sen är hon 5år nu så det gör henne känsligare med.

 kroppsfett och maten? När hon är av den högproducerande linjen så tar hon en del fett ja men jag kan tycka att hon ändå lägger hull snabbt och håller sig fin för sin ras och jag har sett mkt värre på stora gårdar men även när jag bara ger grovfoder eller hon betar på sommaren har hon gott om mjölk, förra laktationen på bara bete mjölkade jag runt 4-8liter mjölk och kalven hade fri tillgång att dia så den blev fet. Då gav jag ett för bra hö och ensilage när betet var dåligt vår och höst så i år har jag ett senare skördat hösilage och mjölkmängden är mindre, ger bara vitaminer och ingen säd bredvid. Kalvarna får ett bättre hö som korna nu kan nå men jag kommer fixa något så bara kalvarna får det snart.

Mjölka och ge kalv i hink? Är jag inte för när hela iden med att ha kalvar för mig är att ko och kalv ska få umgås och leva naturligt än stå var för sig. Sen handmjölkar jag bara så att mjölka hela ljuvret tomt själv utan kalv är nästan omöjligt. Det är synd att manuella mjölkmaskiner inte finns som suger ut den sista mjölken.Jag får nog bara forsätta dra ur allt jag får ut 1-2 gånger dag och hoppas att hon blir bra, kalven är stor och lekfull så det kan inte vara för dålig mjölk.

/Emma

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Efter mastit?
« Svar #3 skrivet: 06 apr-16 kl 16:01 »
Salt smak är oftast ett tecken på att kon är på väg att gå i sin.
Så då är kon på väg att gå i sin pga att man inte mjölkat ur under mastiten. Prova att mjölka en spene i taget och smaka lite på mjölken från varje spene separat. Kan vara så att kalven bara dricker från en eller två spenar eller så men avstår från den spenen som är sämst pga mastiten. Det är ju så att juvret är delat inuti så en spene kan vara sjuk men övriga friska. Då kan du sinlägga bara den spenen.
Är hon snäll kanske du kan köpa på dig fler små mjölkkalvar och försöka få kona att ta emot fosterbarn så att hon blir bättre mjölkad.

Hon är nog av en ras som inte passar för självhushåll om hon är lite mer driven i avel och ras

En ko som är trögmjölkad kan behöva oxytocinsprutor för att släppa ner mjölken, kon kan hålla mjölken för människan och sas spara den åt kalven eller så håller hon mjölken pga att det gör ont eller är obehagligt tex ung ko som inte lärt  sig än
« Senast ändrad: 06 apr-16 kl 17:43 av Karlsdotter »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Efter mastit?
« Svar #4 skrivet: 09 apr-16 kl 08:24 »
Det kan också vara så att saltsmaken är tecken på att mastiten inte är helt utläkt på samtliga juverdelar.
Går det bättre med mjölkningen den här gången? (För det var väl du som hade problem med handmjölkningen, på den här kon?) Precis som Karlsdotter tycker jag att du ska mjölka juvret tomt minst en gång per dygn. En Holstein är som alla mjölkkor för högproducerande för att bara ha en dikalv, det blir alltid mjölk över. (Det gäller även på mjölkkor av lantras, t ex vänekor!)
Om det inte vill sig med handmjölkningen får du skaffa en spannmaskin, en begagnad brukar inte vara dyr. Det viktigaste är att få ur all mjölken, eftersom mjölken är mastitbakteriernas mat.
Köp också CMT-vätska och paddel så du kan kolla varje dag och få mer exakt resultat.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Efter mastit?
« Svar #5 skrivet: 09 apr-16 kl 19:59 »
Salt smak är oftast ett tecken på att kon är på väg att gå i sin.
Så då är kon på väg att gå i sin pga att man inte mjölkat ur under mastiten. Prova att mjölka en spene i taget och smaka lite på mjölken från varje spene separat. Kan vara så att kalven bara dricker från en eller två spenar eller så men avstår från den spenen som är sämst pga mastiten. Det är ju så att juvret är delat inuti så en spene kan vara sjuk men övriga friska. Då kan du sinlägga bara den spenen.
Är hon snäll kanske du kan köpa på dig fler små mjölkkalvar och försöka få kona att ta emot fosterbarn så att hon blir bättre mjölkad.

Hon är nog av en ras som inte passar för självhushåll om hon är lite mer driven i avel och ras

En ko som är trögmjölkad kan behöva oxytocinsprutor för att släppa ner mjölken, kon kan hålla mjölken för människan och sas spara den åt kalven eller så håller hon mjölken pga att det gör ont eller är obehagligt tex ung ko som inte lärt  sig än

Hej.  :)
Jag har väntat att svara några dagar för att se åt vilket håll det går med min ko.
Mjölken ser och smakar bara bättre och bättre men någon spene är ännu rätt salt i smaken tyvärr.
Om det är som du skriver att salt smak kan bero på att hon sinar blir jag glad för jag har snarare hört att det beror på mastit känningar och varit orolig att allt ska börja om igen.

Det är som du skriver, att detta kommer bli min kos sista kalv i min ägo iaf när hon nu visat så kraftig ohälsa för det. Hade hoppats på att få en lika go och mysig kvigkalv av henne men när en tjurkalv (eller stut som denna kommer få bli) dricker så mkt mer kan det räddat henne att hon fått två tjurkalvar istället. Denna gången är det dessutom en riktig kelgris till son hon fått!  ;D

Jag är ytterst tacksam att hon ger mjölk på alla 4 spenarna som är fräch nu och de sista dagarna har hon sparkat mer och mer mot mig men aldrig denna gång sparkat mot sin kalv som hon där i mot gjorde sist. Har även märkt att hon för var dag behöver mer rörelse på ljuvret för att ge mig mjölk men släpper jätte fint när hon väl gör det.
Fast den snälla, osparkiga kon jag önskar mig kommer hon inte bli utan när hon ger mindre mjölk än sist och kalven verkar dia ur i stort allt redan efter 1 vecka kommer jag låta dem hållas och bara ha koll men inte ta mjölk till oss. Sen lär jag kanske behöva hjälpa till under sintiden men det är en annan sak.

Kvigan har annars lagom med mjölk och inga spark symtom alls, så jag har redan norpat några liter från henne till hushållet. Inte alls så fin mjölk som från kons första laktation men mkt godare än köpe mjölken är den.  ;)

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Efter mastit?
« Svar #6 skrivet: 09 apr-16 kl 20:26 »
Det kan också vara så att saltsmaken är tecken på att mastiten inte är helt utläkt på samtliga juverdelar.
Går det bättre med mjölkningen den här gången? (För det var väl du som hade problem med handmjölkningen, på den här kon?) Precis som Karlsdotter tycker jag att du ska mjölka juvret tomt minst en gång per dygn. En Holstein är som alla mjölkkor för högproducerande för att bara ha en dikalv, det blir alltid mjölk över. (Det gäller även på mjölkkor av lantras, t ex vänekor!)
Om det inte vill sig med handmjölkningen får du skaffa en spannmaskin, en begagnad brukar inte vara dyr. Det viktigaste är att få ur all mjölken, eftersom mjölken är mastitbakteriernas mat.
Köp också CMT-vätska och paddel så du kan kolla varje dag och få mer exakt resultat.

Hej.  :)

Jag har också fått höra att saltsmak på mjölk är tidigt tecken på mastit eller att det inte läkt ut helt, tyvärr.
Ja sist hade jag problemet att hon hade för mkt mjölk så hon släppte för mkt på en gång eller sparkade för mkt. Sen var jag inte van att handmjölka så även när hon var snäll så var jag klantig ibland.
Denna gång är jag van och kan få ur mjölken bra men hon är mindre intresserad av min mjölkning, så hon sparkar mer mot mig och släpper inte mjölken så snabbt som sist (skillnaden mot sist är att kalven sparkar hon inte alls mot nu och hon är inte öm eller svullen alls). Sista dagarna har spenarna varit blöta och ljuvret ser mer tömt ut och det tar tid att hon vill släppa mjölk för mig. :o Så kalven måste sköta det bra!

Så är det som karlsdotter skriver att salt mjölk även tyder på att kon sinar vill jag inte behöva töma ljuvret varje dag efter kalvens diande, då skapar hon bara mer mjölk och jag måste mjölka ännu mer. Med facit i hand diade bara hennes förra tjurkalv henne länge innan jag blev mer van att handmjölka så där är nog inget problem om jag bara inte stör för mkt.
Det var ju ändå när jag ville sina henne "snällt" med kalven kortare di tid och jag handmjölka resten som mastiten kom, så jag tror att låter jag dem va och bara kollar mjölken ofta just nu och sen hjälper till först när kalven åkt kan hon klara sig mot mer mastit.
Fast visst vore det roligt om hon ville bli mindre sparkig mot mig och ge någon liter mjölk, men det får jag se. Just nu vill jag bara få ur all dålig mjölk.   :-[

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Efter mastit?
« Svar #7 skrivet: 09 apr-16 kl 21:18 »
Jag hittade inget på svenska på nätet men det står om salt smak hos sinkor i de flesta läromedel om kor på lantbruksskolorna.
Har haft ca 20 mjölkkor i ladugården och har själv smakat sinmjölk som varit salt.

Men hittade ett häfte från USA som skriver om det Kort så säger de att det beror på att sinläggningen tar för lång tid.
I samma häfte så säger de också att vissa kor kan ha en mjölk som smakar salt utan att det är något fel, kon bara är sån.
STRIPPERS.
When cows are being dried off they will fre-quently produce milk with a  salty flavor. This is especially true if they are dried off slowly. The best way is to take the grain away from the cows and then in a few days stop milking. Cows will soon dry off with no harmful effects.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Efter mastit?
« Svar #8 skrivet: 10 apr-16 kl 09:23 »
Att sinmjölk ibland smakar salt är jag med på, men i det här fallet med en nykalvad ko som både går med kalven och mjölkas, tänkte jag att inte att sin-grejen var så sannolik.
Juverproblem är vanliga hos högproducerande mjölkdjur, som Holsteinkor, men det är inte bara ärftligt. Det handlar om hur en sköter mjölkningen också. Genom god hygien och att mjölka ur ordentligt och regelbundet är mycket vunnet, även om en kanske har kons genetik "mot sig".
Jag har själv mjölkdjur, både av den fyr- och tvåspenta sorten, och har erfarenhet av att låta kalvar/killingar dia sina mammor, men även att enbart mjölka mammorna.
Det verkar som om du bryr dig mycket om dina djur och är uppmärksam på dem, och sånt är alltid trevligt att läsa om :) ! Men jag får en känsla av att du frågar kossorna om lov innan du försöker mjölka, och om de protesterar på ett eller annat sätt blir det inte mycket mjölkat. Jag tror att det är bättre att ha ett annat förhållningssätt "Hej mamma Mu, nu ska här mjölkas tills juvret är tomt! Nu får du stå still!". Mjölkning är inte en förhandlingsfråga, det är ett måste. Om kon sparkar så får hon stå ut med sparkbåge eller få bakbenen bundna, för juvret måste tömmas ordentligt. Tvång i det här fallet är inte elakt, det är omtänksamt.
Du tänker sälja kalven/kalvarna? Hur tänker du göra efter det?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Efter mastit?
« Svar #9 skrivet: 10 apr-16 kl 18:26 »
Att sinmjölk ibland smakar salt är jag med på, men i det här fallet med en nykalvad ko som både går med kalven och mjölkas, tänkte jag att inte att sin-grejen var så sannolik.
Juverproblem är vanliga hos högproducerande mjölkdjur, som Holsteinkor, men det är inte bara ärftligt. Det handlar om hur en sköter mjölkningen också. Genom god hygien och att mjölka ur ordentligt och regelbundet är mycket vunnet, även om en kanske har kons genetik "mot sig".
Jag har själv mjölkdjur, både av den fyr- och tvåspenta sorten, och har erfarenhet av att låta kalvar/killingar dia sina mammor, men även att enbart mjölka mammorna.
Det verkar som om du bryr dig mycket om dina djur och är uppmärksam på dem, och sånt är alltid trevligt att läsa om :) ! Men jag får en känsla av att du frågar kossorna om lov innan du försöker mjölka, och om de protesterar på ett eller annat sätt blir det inte mycket mjölkat. Jag tror att det är bättre att ha ett annat förhållningssätt "Hej mamma Mu, nu ska här mjölkas tills juvret är tomt! Nu får du stå still!". Mjölkning är inte en förhandlingsfråga, det är ett måste. Om kon sparkar så får hon stå ut med sparkbåge eller få bakbenen bundna, för juvret måste tömmas ordentligt. Tvång i det här fallet är inte elakt, det är omtänksamt.
Du tänker sälja kalven/kalvarna? Hur tänker du göra efter det?

Hej.
Jo det är nog som du skriver att jag vill mina djur väl, men att det kan gå till överdrift och om de absolut inte vill tex bli mjölkade då lägger jag hellre ner den biten än bråkar med dem varje dag och blir negativ i deras ögon. Men hänger det på deras hälsa som när jag mjölkade ur blodig mastit mjölk då får de sparka bäst de vill för då ger jag mig inte.

Jag är kunnig på mjölk och kor i produktion men sämre när det gäller handmjölkning, kanske inte jätte stor skillnad men känns så för mig. Sen har jag läst på extra med salt smak på mjölk och det gäller ju sinkor eller höga celltal som med mastit. Min är nog mer åt mastit hållet fast kan ha sinat något med nu när jag inte lyckats mjölka samma mängd och mer sällan.
Men som sagt vill jag hellre att hon sinar lite och är hälsosam än bara ger mer och mer utan att vi behöver så mkt mjölk. Att även lantraserna kan ha alldeles för mkt mjölk som skrevs tidigare var nytt för mig, så att jag ibland känt att en lantras vore bättre är ju då fel i mjölkmängd synpunkt och mitt val av hushållskor är inte helt fel egentligen.

Sen jo kalvarna kommer få säljas eller om jag behåller kvigkalven men det funderar jag ännu på. Det är ju ändå jobb med en till och mer kostnader, så sälja kalvarna ger istället pengar.
Hur jag gör då? Jag mjölkar ur så korna inte mår dåligt men låter dem sina när fordringen, hygienen och tiden att mjölka på vintern är så mkt svårare, utan kalvarna är det också svårare att mjölka så lagom med mjölk hålls i ljuvret hela tiden och det inte blir för mkt eller börjar sina. Med en ko med mindre mjölk som kan gå längre och mjölkas 2 gånger dag skulle även vinter mjölkning fungera bättre. Men mina hålls ute mkt med även vintertid och det gör mjölkningen ännu svårare.

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Efter mastit?
« Svar #10 skrivet: 01 okt-16 kl 22:23 »
Tänkte bara följa upp detta med att mina 2 kor har gått med sina kalvar i 4 mån nu i sommar utan några problem med mjölken, men fick två kurer med pencillin av vet de 2 första mån på min ena ko tyvärr.
Är ändå glad att det räckt med det men hela 3 delar av ljuvret på henne visade mastit där en var blodblandad efter kalvningen och jag då mjölkade ur den varje dag en tid.

Nu fasar jag lite för nersiningen som jag tänkt påbörja nu när kalvarna nått mån 6 i ålder och ska säljas inom 1 mån tänkte jag (har en som vill köpa dem). Korna har riktiga sinko liknande ljuver nu och klarar sig än på betet i Okt början! Så tänkte dela av kalvarna några tim en dag och se hur mkt mjölk korna har då och även kolla mjölken ur varje spene med ordentlig tanke på hygien och handskar. Hoppas det ska fungera så korna slipper problem, speciellt första kalvaren som klarat sig hittills.

Tack för alla svar och att ni tycker jag verkar vara en bra djurvän. Man vill kornas bästa och ofta känns det att min första ko fått detta öde med mastit tack vare mig, det är hårt att smälta. 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Efter mastit?
« Svar #11 skrivet: 22 okt-16 kl 08:29 »
Det är upplyftande att läsa att du är så omsorgsfull med dina kor :) ! Jag tycker inte du ska skuldbelägga dig själv, att mjölkdjur får mastit är ju rätt vanligt.
Säger det igen: För att underlätta tycker jag du borde se dig om efter en spannmaskin att mjölka med till nästa år. Du verkar vara inne i bonnavärlden, så säkert känner du någon som har en gammal vakuumpump och lite grejer ståendes. Mjölka kor för hand är tungt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Efter mastit?
« Svar #12 skrivet: 24 okt-16 kl 11:59 »
Åter en uppdatering nu när kalvarna åkte i förrgår.

Jag har mjölkat morgon och kväll men igår kväll när jag kom hade korna den högsta högbrunsten med hopp och kunde inte stå still alls.
Jag fick motvilligt hoppa den urmjölkningen och fasade för dagens morgonmjölkning med kvaliten på mjölken och kanske mer sparkar.

Min äldsta ko har svårt att hålla klövarna helt i golvet, alltid haft och putte till mig någon gång annars var det lugnt.
Första kalvarnen är ovanligt lugn och snäll att mjölka när jag inte tränat henne till handmjölkning utan bara dragit ur lite under sommaren för att se hur det stod till. Nu får jag ur 1-2 L ungefär och undrar om man kanske kan låta dem sina utan att dra ur mjölk utan problem?

Är mest rädd att min äldsta ko ska sina med problem i ljuvret som sen kan flamma upp på nytt igen som sist.
Har provdruckigt mjölken som är riktigt god på min älsta ko nu men på kvigan tycker jag man blkr lite torr i munnen och får en oklar besk smak efter, hennes är inte så krämig i smaken heller.

Har gjort 2 provmjölkningar med CMT test i plastmuggar när jag inte lyckats få tag i den riktiga prov plattan, första gången hällde jag nog av för mycket mjölk så det blev väldigt mörkfärgat resultat och vita ränder i vissa som jag trodde var sämre då. Andra gången hällde jag CMT vätskan i mer mjölk och fick inga stora utslag utom någon som var lite mer mörklila i färgen fast inte så tydligt. Så tänkte prova nu ikväll igen hur det blir med en provmjölkning utan att kalvarna diat.

Nä det är nog vanligt med mastit och min första ko klarade sig ju flera mån utan problem igentligen, fast just att hon blev sjukast under sintiden och kalven kom intill i fel läge så hon fick så mkt mer mjölk igen gjorde att jag kände att allt var mitt fel än om det startat med problem direkt.

Detta året har de ju varit riktigt friska förutom den gammla mastiten som kom tillbaka vid kalvningen, vet tog prover med som skulle kontaktat mig i sommras om det var den smittsamma, farligare varianten. Men jag hörde aldrig något och ringde flera gånger utan att få tag i resultatet så antar att det var lättare mastit. Förutom sämre mjölkmängd är min äldre ko väldigt frisk och har fin mjölk nu, faktiskt har den lägre mjölkmängden bara varit bra för mig i år när den 4:e friska delen producerat väl mkt mjölk för både mig och kalven de första månaderna.

Så ja, jag tror att jag får kolla mig om med om det finns någon mjölkmaskin variant som kan flyttas runt om den kon ska ge mjölk igen, för hon har väldigt mkt produktion i sig. Sen är hon speciell med att hon sparkar eller trampar mkt för spänt ljuver, man mjölkar för fort för hand, hon har ont (som är mer vanligt) eller när ljuvret börjar bli tomt. Så där känns hon inte zom bästa mjölkkon med mkt egen villja och överkänslighet enligt mig.

Så får se om jag vill betäcka dem nästaår igen men ska göda upp dem nu i vinter först när de blivit lite tunnare de sista veckorna.
Halloj allihopa.   :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, Björkris, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser