Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parraboltalrik köpes för expriment  (läst 2478 gånger)

xlab

  • Gäst
Parraboltalrik köpes för expriment
« skrivet: 26 mar-16 kl 10:45 »
Jag är på jakt efter en parabol talrik för att bygga en solfångare, den jag söker bör vara 80-120cm i dim. inget huvud bra pris

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Parraboltalrik köpes för expriment
« Svar #1 skrivet: 26 mar-16 kl 12:26 »
Blir det en schefflerspegel?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Parraboltalrik köpes för expriment
« Svar #2 skrivet: 26 mar-16 kl 16:23 »
Jag har en helt ny Canal digital parabol du kan få gratis. Står inte var du bor, men jag skickar inte den. Hämtas i Hagstad, Perstorp, Skåne
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

xlab

  • Gäst
SV: Parraboltalrik köpes för expriment
« Svar #3 skrivet: 26 mar-16 kl 16:41 »
Jag har en helt ny Canal digital parabol du kan få gratis. Står inte var du bor, men jag skickar inte den. Hämtas i Hagstad, Perstorp, Skåne

Skicka den till :
Robert Ribon
Rubingången 11
63234 Eskilstuna.
0704-258345
Jag betalar portot (så klart)

xlab

  • Gäst
SV: Parraboltalrik köpes för expriment
« Svar #4 skrivet: 26 mar-16 kl 16:42 »
Blir det en schefflerspegel?

Japp, enligt dom tester som jag har sett kan man komma upp i runt 1000 C med en sån :)

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Parraboltalrik köpes för expriment
« Svar #5 skrivet: 27 mar-16 kl 01:04 »
Japp, enligt dom tester som jag har sett kan man komma upp i runt 1000 C med en sån :)

Det hänger lite på parabolens storlek och på hur stor yta du vill värma till den temperaturen. Om du låter ljuspunkten vara större än i fokus så kan du få lagom temperatur för att laga mat med. Tusen grader är lite för hett för att steka köttbullar med. Om du tittar på bilder av schefflerspeglar på nätet så har de flesta en större belyst yta än bara en prick. Det borde gå att ställa in lagom temperatur på det sättet. Om den samlade ljusytan inte behöver vara väldigt liten (fokuserad, alltså) så kan man också använda enklare (och billigare) reflektormaterial. ...som vanlig aluminiumfolie för matlagning.

Komplettera med en pyrometer som du kan kolla temperaturen på håll med. ...och skaffa ordentligt skydd för åtminstone ögonen. En kvadmratmeterstor parabolspegel är farligt ljusstark.


Skickar med en bild på en större koncentrerande spegel som byggts för ett kraftverk i Noor, Marocko. Man håller medvetet ljusytan från att vara helt fokuserad för att inte uppnå för höga temperaturer. Exempelvis har varje enskild heliostat utrustats med en helt plan spegel.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Parraboltalrik köpes för expriment
« Svar #6 skrivet: 29 mar-16 kl 14:50 »
Skicka den till :

Som sagt, jag skickar inte den. Tror du kan leta uppe en på nån återvinningsgård. Brukar finnas!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 2 användare
xaelanar, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser