Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spec för solfångarsystem  (läst 1712 gånger)

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
Spec för solfångarsystem
« skrivet: 05 jul-15 kl 19:29 »
Är ute efter att veta vilka spec man ska kolla på för delar i ett solfångarsystem med ackumulatortank med slingor för solvärmen, förvärmning av duschvatten samt slutvärmning av duschvattnet upptill i tanken.
Vill t.ex. kunna köpa ett par paneler nu och sen lägga till utan att behöva byta ut någonting i systemet, bara köpa tills tt par meter extra solkulvert för att koppla ihop panelerna på taket.
Det är bara vakumrör som gäller för mig om det spelar någon roll för svar på dessa funderingar. Jag kommer även att ha fler rör än för att bara för lite duschvatten i juli.

Solkulverten:
Vilka spec är viktiga där, är det bara innerdiameter och hur varmt vatten slangen klarar av, tjocklek på isolering? Eller är det fler parametrar som man ska kolla efter när man köper sån slang?
Vad kan det bli för nackdel om man har för grov slang upp till solfångarna?
Har alla vakumrör DN20 anslutning eller är "nästan olika på alla"?
Finns det någon nackdel med längre slang? Jag behöver 20 meter.
Om solfångarna har DN20 så kan det väll inte vara någon vits med att ha grövre slangar? Speciellt om pumpgruppen har samma anslutning också?

Pumpgruppen:
Tempmätare för in och utvätskan, tryckmätare, möjlighet till reglerbart flöde, från så få liter per minut till så många liter per minut som möjligt, anslutning för påfyllning, säkerhetsventil. Är det något mer som bör finnas?
Anslutning för påfyllning, det låter som att det innebär att man kopplar två slangar dit och ner i en dunk eller valfri behållare, sen sköter pumpen i pumpgruppen hela jobbet, stämmer det eller är det inte så lätt?
Flera pumpgrupper jag sett har inte haft varken wilo eller grunfos pumpar, bör man dra öronen åt sig då eller är dom märkena inte så vanliga för solsystem?

Magnetventil för att öppna så varmvatten åker från tekniktankens tank, vidare till en vanlig ack-tank som står bredvid, när tekniktanken blir t.ex. 90 grader, vad ska man tänka på där förutom innerdiameter på anslutning på rören?
Har t.ex. sett en, art nr M210220V0000, googlar man så dyker denna länk upp: http://www.esska.se/esska_se_s/Magnetventil-2/2-vaegs-vatten-olja-tryckluft-0-5-16-bar-G-3/8-G-2-MX0000000000-13420.html
Behöver den ett separat relä eller kopplar man den direkt på solstyrautomatiken (den kan väll inte skicka vidare 230v?), eller finns det relä i magnetventilen?

Har man 1,5kg tryck i solsystemet som i "elementsystemet" eller ska det vara något annat tryck där?

Tryckexp.kärlet för solfångaraystemet är ett vanligt tryckexp.kärl va? Ingenting special med det?
50 liter borde räcka för ca 100 rör väll?
Vet någon hur man räknar ut storleken? 10% är det väl som gäller för ett systemet med slutet system med vedpanna, acktankar och element men jag vet inte om det gäller samma för solfångare?

Nånstans har jag läst om innerdiameter på slangar och slingor (både sol och duschvatten-slingan) och vad som hände om man har grövre eller klenare dimensioner (värmeöverföringen blev bättre/sämre beroende på dimension och minutlitrar som pumpas runt), men jag har glömt bort vad det stod och kan inte hitta det igen. Finns det någon vänlig här som kan ge ett snabb förklaring?

Väldigt tacksam för hjälp.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Spec för solfångarsystem
« Svar #1 skrivet: 05 jul-15 kl 23:16 »
Beträffande tryck i värmesystem så är 1,5 bar ett mycket grovt tillyxat medelvärde. En säkrare siffra är att säga 0,5 bar + 0,1 bar per meter höjdskillnad mellan manometern och systemets högsta punkt. Om man har stor vattenvolym i förhållande till expansionskärlets volym får man vara beredd på ganska stora tryckvariationer beroende på medeltemperaturen i systemet.

Det borde fungera bra även i en solfångaranläggning så länge man inte tänker arbeta med temperaturer mycket över 100 °C, annars kanske man måste öka på lite till för att inte riskera ånglås. Se ångtryck/temperaturdiagram (mollierdiagram) för vatten eller någon lämplig termodynamiklärobok för detaljer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 5 användare
xaelanar, peterm, ärt, Gröfre Slissing, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser