Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad äter gässlingar?  (läst 7272 gånger)

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
Vad äter gässlingar?
« skrivet: 18 maj-15 kl 20:26 »
Vi har förhoppningsvis gässlingar som kläcks i veckan som kommer. Men jag blir inte klok på vad jag skall ge dem- läser olika på de ställen jag hittat där det överhuvudtaget finns info om detta. Så kan någon med erfarenhet hjälpa mig så att gässlingarna får den bästa starten?

jag har läst bröd uppblött i mjölk, hackat hårdkokt ägg, kycklingstart och något annat. Är proteinhalten på startfodren av avgörande betydelse? Vi har kalkonstart (tror jag det är) till vaktlarna, kan gässlingarna äta det med eller kan det bli för hög proteinhalt? Skall maten blötas eller kan den ges torr? Andra idéer som funkar?

Tacksam för all hjälp med detta! De är naturruvade så jag tror att mamma gås annars löser det mesta på egen hand, men vi kommer att hålla dem i deras utegård med tak de första veckorna innan de släpps ut på det friare betet och jag har sett till så att det ligger stenar så att de kan ta sig ur badet även om vattennivån sjunker. Har jag missat något så tar jag gärna emot tips om det! Tack igen!

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Vad äter gässlingar?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-15 kl 22:57 »
Kalkonstart innehåller för mycket protein har jag för mig. Jag ger hårdkokt mosat ägg med havregryn första veckan, sen går jag över till krossad havre och slutligen hel havre.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Vad äter gässlingar?
« Svar #2 skrivet: 19 maj-15 kl 08:46 »
Tack för svar, Oskar. Har varit lite osäker på om man verkligen kan ge ägg eftersom det kommer från en liknande art, med sjukdomar och så. Men jag antar att det är okej då.

Vad kan för mycket protein göra för skada? För lite förstår jag ju, men för mycket?

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Vad äter gässlingar?
« Svar #3 skrivet: 19 maj-15 kl 10:14 »
Risken är att de växer för snabbt och får problem med ben och leder så de inte klarar sin egen tyngd.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Vad äter gässlingar?
« Svar #4 skrivet: 19 maj-15 kl 10:29 »
Det förstår jag ju när jag hör det.  :) Tack för svaret.

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Vad äter gässlingar?
« Svar #5 skrivet: 19 maj-15 kl 22:27 »
Gräs och andra växtdelar är det naturliga för gäss, men man kan ge lite startfoder i början, dock inte överdriver mycket

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Vad äter gässlingar?
« Svar #6 skrivet: 20 maj-15 kl 08:27 »
Det har jag inte läst någon annanstans, trodde inte att de kunde tillgodogöra sig/ växa på det.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Vad äter gässlingar?
« Svar #7 skrivet: 21 maj-15 kl 11:32 »
De kan få en missbildning som kallas angel wings tror jag, där de yttersta vingpennorna pekar rakt ut!
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Vad äter gässlingar?
« Svar #8 skrivet: 21 maj-15 kl 11:50 »
M
De kan få en missbildning som kallas angel wings tror jag, där de yttersta vingpennorna pekar rakt ut!

Menar du att de kan få det om de får för mycket protein eller om de bara får gräs?

Nu har vi två små gässlingar som går omkring i utegården tillsammans med pappa och extramor, värpgåsen ligger fortfarande kvar så kanske kan vi få någon till. De betade direkt, det trodde jag inte, men de får ta i med hela kroppen för att få loss gräset. Jättekul och intressant att se de små och även om vi inte får en hel kull i år så lär vi oss inför framtiden! Tack för alla svar!

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Vad äter gässlingar?
« Svar #9 skrivet: 21 maj-15 kl 22:18 »
Det Oskar beskriver händer om man ger foder som gör att dom växer för snabbt. Gäss äter gräs, detta gäller både tama och vilda gäss. Om man tex skulle ge dem fri tillgång till foder avsett för slaktkycklingar, så skulle alla eller nästan alla få "angel wings"

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Vad äter gässlingar?
« Svar #10 skrivet: 22 maj-15 kl 10:33 »
Intressant. Det är som betesdjur vi skaffade dem och för att det jag läst om dem tidigare var att gässen är den mest effektiva omvandlaren av gräs till kött, men nu när jag har letat efter info om vad gässlingarna behöver så har jag blivit mer förvirrad. Vilket nog mest berodde på att jag hittade det här arbetet: http://stud.epsilon.slu.se/5092/1/hansson_p_121126.pdf

Där står bland annat: "Uppfödningstiden är totalt 18 veckor från kläckning till slakt. Det gäller att under denna tid ge gässen fri tillgång till både foder och vatten. Håller man dem på en gräsvall när de väl vistas ute kan detta minska foderåtgången men detta endast marginellt. Jag har inte någonstans fått fram hur stor del gässen kan livnära sig på att beta gräs men efter samtal med en producent har jag fått klart för mig att gäss uppfödda på i huvudsak gräs inte ger
några slaktkroppar av värde
. Detta överensstämmer inte med det som man kan läsa om i litteratur som behandlar ämnet, där kan man istället läsa att de klarar sig utmärkt genom att beta på gräs med endast tillskottsutfodring som komplement. Det som är säkert är att oavsett källa så kräver en gås under uppfödningstiden två typer av foder, ett start foder de två första veckorna och sedan ett göd foder resterande tid. Den totala mängd foder som beräknas gå åt är 35 kilo per gås. I slutet av göd tiden kan man ersätta 50 % av fodergivan med inblandning av vete för att minska kostnaden. Att behöva utfodra dem
med huvuddelen foder istället för gräs gör produktionen dyrare än tänkt från början av projektet då gräsvall redan är anlagd på gården."

Nu har jag ju inte gässen för att så snabbt som möjligt få fram bra slaktkroppar, men jag vill ju ändå att de skall få det de behöver för att växa och må bra. Känner mig stärkt i att det är rätt att de främst livnär sig på gräs.

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Vad äter gässlingar?
« Svar #11 skrivet: 24 maj-15 kl 08:27 »
Jag läste lite i den där studien och där står ju unge fär det jag skriver. Gäss kan tillgodogöra sig gräs, klart dom kan och att dom kan behöva lite startfoder o början. Sedan kommer man till den delen som industriuppfödningen och vi inte är överens om.. Vill man ha ett slaktdjur snabbt och inte bryr sig om det naturliga så trycker man i dem mycket färdigfoder eller så gör man som vi, som vill ha livdjur och slaktdjur som smakar något. Det får ta lite längre tid och vi göder dem inte

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: Vad äter gässlingar?
« Svar #12 skrivet: 31 maj-15 kl 12:03 »
Hei!

Förste året vi fikk gässlinger lot vi dem gå for lenge på Startpellets. 15 stk hadde vi. Etter noen uker begynte flere å halte og legge seg ned. En fikk englevinger, tre fikk problemer med bena. Det tok oss flere uker med forsök på å få dem på bena igjen -vitaminer etc, etc -men to måtte vi slakte. Da hadde de ligget i mange uker og selv om vi stelte for dem så godt vi kunne hadde de det jo ikke godt. Dette hendte pga Startpelletsen -de grodde som ugress i begynnelsen, ble riktige små T-rex'er og det syns man jo er supert, men prisen på det fikk vi betale senere.
Så enbart Startpellets til gässlinger anbefaler jeg MAX to uker. Selv gir jeg annet i kombinasjon fra tre-fire dager gamle, slik at jeg faser ut pelletsen gradvis over de fire förste ukene og heller faser inn blandingssäd. Når de er fire uker får de blandingssäd enbart om natten når de er inne i huset. Om dagen beiter de. Etter en stund slutter jeg med säd også, bare en liten neve de får for å lure dem inn i huset om kvelden.
Det spröytet om at gjess ikke blir feite på enbart gress er tull. Det er helt utrolig hvor fet en gås blir på bare gress. Når vi slakter renner flere deciliter fett ut av gåsa når vi åpner henne og det er vanskelig å bane seg vei inn til tarmene pga alt fettvevet. Herlige lubne dyr med nydelig smak! Nam nam! :)
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Vad äter gässlingar?
« Svar #13 skrivet: 31 maj-15 kl 13:48 »
Tråkigt med era första erfarenheter av att föda upp gässlingar, men tack för berättelsen. Roligt att höra att det sedan faktiskt går att få dem i gott hull på bara bete, för det var vår tanke från början. Nu har vi haft gässen instängda i deras utegård sedan gässlingarna kläcktes för knappt två veckor sedan och gräset som de normalt sköter är alldeles för högt och har gått i frö- så man ser vilken nytta de vanligtvis gör och hur mycket de betar!

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: Vad äter gässlingar?
« Svar #14 skrivet: 31 maj-15 kl 14:18 »
Ja, det kommer til å gå utmerket å ha dem bare på beite! :) Det tar kanskje litt lengre tid för de blir store, men det tar man jo igjen på at det ikke blir noe strul med dårlig helse og svinn fordi man må avlive. Vårt beite var gressplen, så den er sikkert god og näringsrik. Etterhvert som de beiter fremelskes blomster og urter i gresset slik at det blir et eldorado for humler og bier og andre pollensökere. En fin bonus, -og så utrolig mye vakrere enn en vanlig maskinklipt plen! :D

Vår plen er nå stappfull av tusenfryd, veronika, smörblomster og lave herlige dverghumleblomster og mange fler jeg ikke husker navnet på. Utover sommeren avlöser det ene floret det andre og man kan bare gå igjennom det og nyte uten å löfte en finger for at det skal bli sånn.

Gjessene går også ned på sletta nedenfor hagen der det er, tja en vildvokst vall. Der knasker de toppene av timotei og -innbiller jeg meg -finner en og annen snäcka. Der ligger også dammen de svömmer i. I dammen er de nå i full gang med å rense opp, de spiser damsivet og undervannsalger og sånt som man ikke vil ha i en åpen dam. At ikke fler holder gjess er merkelig  ??? Fins ikke ulemper, jo! (Ok, de produserer ikke de mest harmoniske lyder, det skal jeg innrömme)...

Men en ting jeg lurer på er: hvordan i allverden unngår de som göder gjess for kommersiell produksjon at gjessene får problemer med benstruktur? Eller avliver de bare og setter det på svinn?...
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Vad äter gässlingar?
« Svar #15 skrivet: 31 maj-15 kl 16:22 »

Men en ting jeg lurer på er: hvordan i allverden unngår de som göder gjess for kommersiell produksjon at gjessene får problemer med benstruktur? Eller avliver de bare og setter det på svinn?...

Ja, det kan man ju undra. Och konstigt att man kan ha så olika syn på djuruppfödning!

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: Vad äter gässlingar?
« Svar #16 skrivet: 31 maj-15 kl 17:04 »
Ja, det skal väre visst, Vildkaprifol.
Man skulle jo tro at interessen ville väre der for grönt gratis foder.
Men når jeg tenker etter kanhende de som har kommersiell gåseproduksjon ikke nödvendigvis vet så mye om gjess -annet enn det de blir fortalt av bransjen. Foderprodusentene vil jo hevde bestemt at deres foder er helt avgjörende for fete dyr osv.

Det var en som fortalte meg at de få som pröver å ha gjess på gress i stort volum er underlagt håplöse regler -om én gås dör av f.eks salmonella må ALLE dyr destrueres. Sjansen for salmonella er jo litt större om dyrene går under åpen himmel pga smitte fra villfugler. Idiotisk, hva? Hva med karantene, liksom? Det er sikkert dette som setter tak på gåsekjött som et billigere og mer miljövennlig og ressursvennlig alternativ til f.eks nötkjött.
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser