Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgfundering - Gotlandsfår + Klövsjöfår  (läst 1648 gånger)

HyssbacksLena

  • Inlägg: 1
Färgfundering - Gotlandsfår + Klövsjöfår
« skrivet: 20 apr-15 kl 20:56 »
Till hösten ska vi betäcka våra fyra gotlandtackor för första gången. Tanken är att så småningom få både kött och fina skinn. Jag vill också tova av ullen. Nu ger ju gotlandsfåren bara olika nyanser av grått och eftersom jag och svärmor gärna vill växtfärga skulle det vara trevligt med en ljus tacka i flocken. Nu till funderingen... Min bror har ett jättefint bagglamm som är 50% Gotland och 50% klövsjö. Pälsen liknar gotlandsull men är vit(hans pappa var helvit klövsjö och gav övervägande vita lamm tillsammans med gotlandtackor). Hur stor är chansen att kombinationen med våra tackor ger vita (eller iaf ljusa) lamm? Tanken är att prova det här en gång, spara en tacka och sedan köpa en fin gotlandsbagge som kan användas flera år framåt. Bra idé?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Färgfundering - Gotlandsfår + Klövsjöfår
« Svar #1 skrivet: 22 apr-15 kl 08:50 »
Ja, varför inte prova. Blir det inte bra så får ni väl äta upp alla lammen. Jag vet inte hur klövsjöullen är i förhållande till gotlandsullen men, det borde inte vara några problem att tova den. Om ni vill sälja lammen är ju vädret lägre på blandrasfår än renrasiga men, om de ska gå till egen konsumtion spelar det ju ingen roll.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Big_Mama_1969, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser