Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?  (läst 9526 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« skrivet: 14 apr-15 kl 09:48 »
Ska bygga några utestolar nu då våren är på kommande, min orginalplan var att använda impregnerat trä eftersom jag har väldigt väldigt mycket kvar från altanbygget till huset. Men jag ändrade mig då jag kom på hur mycket snickrande det skulle bli inomhus och jag gillar inte idén att hålla på och såga, fräsa och hyvla sådant inomhus.

Så jag tog till mitt andra stora lager med överskottsvirke, gran och furu huvudsakligen. Gjort ben till två stolar redan.

Jag undrar nu vad som vore en bra finish för utebruk. Jag skulle gärna ha dom lite mörkare i färg, jag vet bl.a. om Teknos Woodex, en olja med brunt pigment, det säljer vi där jag arbetar men jag har aldrig använt den själv.

Jag har även Herdins ljusbruna betslack som jag tycker ger en ganska fin nyans också, Den mörkbruna betslacken har jag också men resultatet blir fläckigt på gran. Man lär dock kunna fixa fläckigheten genom att applicera ett lager tunnt blandad shellack som slipgrund innan man betsar.

Om jag betsar så är det ju inte en färdig behandling utan det behövs väl någon komplementerande olja också?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-15 kl 07:49 »
Tror jag kör på woodexoljan.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« Svar #2 skrivet: 17 apr-15 kl 19:46 »
Halaj!

Har inga råd, men reflektioner.

Bets.
Bets använder jag när jag vill förstärka nyansskillnaderna på trä. Jag gillar det. Bets tar fram dem. Det är väl det du kallar att det blir fläckigt. En snygg betsning kräver koncentration. Man kan inte bara slabba på det med en pensel. Följ ådringen noga, annars blir det inte bra. Fast det är nog bara du som ser det (och någon annan som också har försökt att betsa något snyggt). ;-)

men visst: bets är inget skydd alls. Du måste lägga på något som skyddar.
Av bitter erfarenhet kan jag säga: lack funkar inne, men ute funkar bara olja!

//T

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« Svar #3 skrivet: 29 apr-15 kl 09:45 »
Jo det är så att snålheten slog till och jag har ju en flaska med kokt linolja, jag har läst på och det visst en helt bra uteolja så kanske lika bra att använda den. Jag undrar om det går att blanda olja med bets? Jag har också Herdins lackbets i flaskor. Tänkte om man blandar de två, plus kanske lite terpentin så får jag något jag kan stryka på allt i ett.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« Svar #4 skrivet: 29 apr-15 kl 13:37 »
Halaj!

Bets brukar väl oftast vara vattenbaserad? I så fall går det nog inte. Det står ju på förpackningen. Men lackbetsen är väl lösningsmedelsbaserad? Då borde det gå. Annars tror jag att Herdins även säljer sin bets i pulverform. Då kan du blanda det med vad du vill.

Fast en gång blandade jag (av misstag) en alkydoljefärg med en vattenbaserad plastfärg.
Det skall ju inte gå tycker man, men det gjorde det!

//T

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« Svar #5 skrivet: 30 apr-15 kl 05:44 »
Detta var lösningsbaserad bets men det funkade nog inte då jag testade (på en skräpbit), samma resultat som ren linolja faktiskt. Så snålheten bedrog visheten denna gång.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« Svar #6 skrivet: 04 aug-15 kl 13:30 »
Jag behandlade möblerna med Teknos Woodex uteolja med brunt pigment. Nu är det så att de börjar spricka i vissa av delarna. Vad gör jag för att förhindra att det blir värre? Mera olja?

Jag vill inte använda mer av oljan ifråga då den förändrar nyanserna och jag tycker möblerna kan gott väl få ljusna till av solen. Jag lade kokt linolja på en av möblernas armstöd som experiment och det tog säkert en månad innan det började kännas torrt. Kanske om man blandar med balsamterpentin så torkar det snabbare?

Alstad

  • Inlägg: 6
    • Skåne
    • Nygrens Foder
SV: Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« Svar #7 skrivet: 04 aug-15 kl 13:37 »
Hej.

Lägg på kokt linolja flödigt. Efter ca 30 minuter torkar du av överskottet. Om du låter linoljan ligga kvar "på utsidan" blir det ofta så som du beskrev.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« Svar #8 skrivet: 30 jan-16 kl 23:47 »
Jag kollade på stolarna idag, dom står ju ute och har inga överdrag, dom har stått sig ganska bra mot värdet men jag ser nu att det verkar nog komma små svarta prickar... JAg börjar tro den enda dugliga behandlingen måste innehålla något ämne som förhindrar sånthär om man saknar ställe att sätta undan utemöblerna. Jag syftar alltså på tjära. Roslagsmahogny kallar ni visst blandningen på 1/3 var av linolja, dalbränd tjära och terpentin. Jag tror jag ska blanda till sådan till möblerna till våren.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« Svar #9 skrivet: 04 feb-16 kl 22:29 »
1. Om du behandlar med rå linolja eller med roslagsmahogny kommer stolarna att bli svarta med tiden.
2. Prickarna är mögel, kommer pga orenheter i linolja tex. Många tror att det är själva linoljan som attraherar mögel, men det stämmer svjv inte. Undvik färghandlarnas sortiment!
3. Terpentin skyndar inte på oxideringen, däremot kan man tillsätta torkmedel.
4. Kokt linolja bör oxidera på 2-3 dagar, kan ta längre tid i låga temperaturer eller om man tillsatt för mycket torkmedel.
5. Kokt linolja är snarlikt lack/fernissa, den är inte för att impregnera utan för att bilda yta, men utan förbehandling med rå linolja kommer de första strykningarna att tränga in.
6. Kokt linolja kan ibland vara rå linolja med tillsatt torkmedel, tillsätter man torkmedel i den förlängs oxideringstiden.
7. Gran suger inte så jättebra, så mer olja/tjära kommer att stanna kvar på ytan än på tex furu.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« Svar #10 skrivet: 05 feb-16 kl 07:24 »
Jag vet inte vart du vill komma, har du nån rekommendation? Rå /kokt, roslagsmahognyn? Något helt annat?

Annars gör det inget om det blir mörkt, jag tycker det ser fint ut.

Jag har använt båtfernissa (epifanes) på ett annat bord och det blev väl fint och genomskinligt men började komma prickar efter en våt höst och vinter så jag tog in det innan det blev värre. Jag ska prova lacka om det igen fast inte så lite fernissa denna gång, hade applicerat väldigt utspätt så det inte skulle bli en lack-aktig yta, det tror jag var orsaken där.

Men till stolarna vill jag ha nån oljebehandling. Även tänkt lägga roslagsmahogny på trädäcket så det får färg. Det är impregnerat så det möglar inte, men grått är skitfult! Förstår inte folk som gillar looken och försöker uppnå den med järnvitriol.
« Senast ändrad: 05 feb-16 kl 07:37 av DennisCA »

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« Svar #11 skrivet: 05 feb-16 kl 17:54 »
Jag vill väl inte komma någonvart direkt, bara lite saker jag tänkte att du inte visste.
Det låter tex otroligt att din kokta linolja inte oxiderat snabbare än på en månad. Och vad man kan göra för att snabba på oxideringstiden.
Jag skulle köra på rå linolja, men allt sånt här är en smaksak och vad man är van vid och förstår sig på.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« Svar #12 skrivet: 15 feb-16 kl 10:23 »
http://www.dalfrid.com/

Den här möbeloljan, Raincoat One, låter bra, jag har frågat om dom kan skicka till Finland, annars har jag gjort ett liknande recept enligt det jag läst på deras sidor:

Rå linolja 25%
Tungolja 25%
Dalbränd tjära 15%
Epifanes marine varnish (som hartskomponent) 10%
Balsamterpentin 25%

Lite gissning inblandat här förstås. Man kunde också blanda ut roslagsmahogny med tungolja och harts för att få en liknande produkt. Man vill visst ha en mindre mängd tjära än roslagsmahogny för trädäck.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« Svar #13 skrivet: 22 apr-16 kl 08:35 »
Köpt alla komponenter nu och blandat och jag använde faktiskt mestadels tungolja iställt för linolja, men jag lade även kokt linolja, så det blev en salig blandning. Jag testade på träbitar och på impregnerat virke i redan brunaktig ton blev det riktigt jäkla fint, lite väl ljust på obehandlad gran och furu dock. Jag funderar om jag ska pigmentera oljan med något, vill ha det lite brunare...

Mahok

  • Inlägg: 28
SV: Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« Svar #14 skrivet: 22 apr-16 kl 19:09 »
Tungolja, vad är det? Gammal spillolja eller något man köper?

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« Svar #15 skrivet: 22 apr-16 kl 19:44 »
Olja från det kinesiska tung-trädet. Sägs vara väldigt UV-beständigt.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« Svar #16 skrivet: 12 jan-17 kl 16:31 »
Slaskig och våt vinter nu, kollar på stolen jag behandlat och nog är det svarta prickar trots jag hade hoppats tjäran skulle gett lite resistens emot sådant. Så inte en succé. Jag tror det behövs något starkare gift i blandningen för att det ska funka. Eller så är det lönlöst.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16940
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygger utemöbler i gran, passande ytbehandling?
« Svar #17 skrivet: 13 jan-17 kl 23:27 »
Problemet att använda gifter är att dom kommer att läcka och förgifta ytorna där möblerna står, urlakningen innebär oxå att efter en tid så kommer du få tillbaka prickarna efter en tid.

Förslagsvis borde du lackera möblerna med en bra lack och försöka få upp en bra yta som är lätt att torka av.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser