Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggen ensammen  (läst 1887 gånger)

Klaterbacken

  • Inlägg: 10
    • Ångermanland
Baggen ensammen
« skrivet: 08 apr-15 kl 08:19 »
Har en bagge som stått i en Box bredvid fåren då vi trodde vi skulle få lamm från det ena fåret men det har inte blivit något.
Baggen är gute och fåren är blandras, det andra fåret är moster till baggen.
Nu behöver baggen få gå med fåren igen för sällskap eftersom vi inte får ett lamm.
Tror ni att jag kan sätta baggen i fårens Box (tills de ska utomhus om nån månad) utan att riskera något?
« Senast ändrad: 08 apr-15 kl 13:02 av Klaterbacken »

javill

  • Inlägg: 11391
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Baggen ensammen
« Svar #1 skrivet: 08 apr-15 kl 21:46 »
Vad menar du med att riskera något? Tackorna lär bli betäckts nästa gång de brunstar om det är det du menar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Klaterbacken

  • Inlägg: 10
    • Ångermanland
SV: Baggen ensammen
« Svar #2 skrivet: 09 apr-15 kl 08:22 »
Riskera att mostern blir befruktad. Men läste mig till nu att det kan ske om baggen flyttas in till fåren så jag vågar inte riskera det.
Bökigt att ha en ensammen bagge som inte får bagglamm att gå med.
Hur gör ni andra?
Baggen kommer att slaktas till hösten när han fått träffa nya får som vi ska skaffa i vår. Tills dess blir han ensammen. Tänkte ev skaffa 2 getter. Kan man sätta ihop en bagge med getter eller finns de risk att de stångar ihjäl varann?

javill

  • Inlägg: 11391
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Baggen ensammen
« Svar #3 skrivet: 09 apr-15 kl 10:04 »
Jag har alltid två eller fler baggar så att de har en egen liten flock att gå med.
Om ni ska slakta lammen spelar det ingen större om mostern blir betäckt.
En del väljer att slakta baggen efter betäckning och skaffa en ny bagge när det är dags för betäckning igen.
Bagge och getter ihop är väl inte optimalt. Bättre med en bagge till då kanske?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Televinken

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
SV: Baggen ensammen
« Svar #4 skrivet: 10 apr-15 kl 08:32 »
Vi har delat av för vår bagge så den går i en egen box i de andras box så att säga. Det gör vi med vanliga grindar så han kan se de andra och ha noskontakt. Man får inte (och ska inte) ha får ensamma men noskontakt genom en luftig grind är ok.
När vi snart släpper ut på bete igen kommer baggen få gå tillsammans utslagstackor tills vi får sålt honom alternativt slaktar honom.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Baggen ensammen
« Svar #5 skrivet: 10 apr-15 kl 10:50 »

Baggen kommer att slaktas till hösten när han fått träffa nya får som vi ska skaffa i vår. Tills dess blir han ensammen.

Hur länge ska han gå ensammen? Av ovanstående kan man tolka det som att han antingen ska gå med de nya fåren nu (eftersom det redan är vår), eller så ska han få träffa de nya till hösten just innan han slaktas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 3 användare
Hantverkaren, Anders Flix, Hon-med-gässen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser