Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pasta i bröd  (läst 2498 gånger)

Hallstrom

  • Inlägg: 84
    • Blekinge
Pasta i bröd
« skrivet: 15 dec-14 kl 18:18 »
Jag har just gjort en deg av korn, råg och havre, och upptäckte nu att jag har slut på vetemjöl.
Funkar det att blötlägga pasta och använda det istället?

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Pasta i bröd
« Svar #1 skrivet: 15 dec-14 kl 18:40 »
Hej!
Jag skulle tro att det skall gå bra! (Är alls icke expert, men vet att under kriget förekom detta!)

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Palindrom

  • Inlägg: 130
    • Värmland
SV: Pasta i bröd
« Svar #2 skrivet: 13 jan-15 kl 15:27 »
Hej!
Jag skulle tro att det skall gå bra! (Är alls icke expert, men vet att under kriget förekom detta!)

Hälsning!
G S
i sverige? vilket krig? fanns ens pasta här då? :O

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Pasta i bröd
« Svar #3 skrivet: 13 jan-15 kl 15:43 »
Det andra världskriget är väl det man tänker på i Sverige, det första är det inte så många som minns längre ;)  Makaronerna har förföljt oss länge  http://sv.wikipedia.org/wiki/Makaronifabriken

Palindrom

  • Inlägg: 130
    • Värmland
SV: Pasta i bröd
« Svar #4 skrivet: 14 jan-15 kl 11:22 »
Det andra världskriget är väl det man tänker på i Sverige, det första är det inte så många som minns längre ;)  Makaronerna har förföljt oss länge  http://sv.wikipedia.org/wiki/Makaronifabriken

haha nej det är det nog inte många som minns!

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Pasta i bröd
« Svar #5 skrivet: 14 jan-15 kl 19:13 »
Hej!
Jo visst menar jag det andra världskriget!

Jag är av förkrigsmodell. (1939)

Makaroner var den enda variant som då fanns av det som nu kallas pasta ; fick nyss reda på att dessa också var ransonerade, så det kanske var "överbliven mat" som försvann i degen.
"Makronarr" hette det här i Småland!

Damerna iblandade således stundom  makaroner i degarna, gissningsvis efter det att makaronerna kokts/kokats eller åtminstone blötlagts.

Hälsning!
G S
« Senast ändrad: 14 jan-15 kl 20:42 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, beekeepern, Ahlman, Banelinjen, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser