Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  har ni elbolag som brukar kärnkraftverk?  (läst 2228 gånger)

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
har ni elbolag som brukar kärnkraftverk?
« skrivet: 30 jun-14 kl 14:08 »
Det går ju att själv välja elbolag idag- och kollar jag runt så upptäcker jag att 20-50% av elen hos många elbolag kommer från kärnkraftverk. Finns det inte tillräckligt med förnyelsebar enerigi- eller varför väljer man kärnkraftverk?
Sen är det ju inte så lätt för den enskilde att undvika kärnkraftverk när så är fallet heller...
Vad har ni för elbolag och hur tänkte ni?

Läste nu också att "Över 40 % av all den energi som produceras i vårt land kommer från våra tio kärnkraftsreaktorer."
 
« Senast ändrad: 30 jun-14 kl 14:23 av Snowy »

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: har ni elbolag som brukar kärnkraftverk?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-14 kl 14:32 »
Det är nog rätt svårt att garanterat få el som inte kommer från kärnkraftverk.  Då elen när den väl är i ledningarna ser lika dan ut typ. Om man inte bygger egen vindsnurra eller solkraftsanläggning förstås.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: har ni elbolag som brukar kärnkraftverk?
« Svar #2 skrivet: 30 jun-14 kl 14:34 »
Sant. Jag valde ovetande det lokala bolaget- vilket visade sig vara i princip drivet på förnyelsebar energi :)

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: har ni elbolag som brukar kärnkraftverk?
« Svar #3 skrivet: 30 jun-14 kl 15:17 »
Ja hur fungerar det där egentligen- om majoriteten i en stad har det lokala elbolaget- med säg 40% kärnkraftverk så tar lilla jag ett med 100% förnyelsebar energi. Det går ju i samma ledningar och hur fungerar det egentligen praktiskt. Låter rätt flummigt egentligen- om grannen i lägenheten bredvid har elbolag med kärnkraft men inte jag. Då borde ju även jag få lite kärnkraft el i min ledning också- eller?

Sen är det ju alltid så att många bäckar små- men vad är enklast, smidigast, välja det lokala elbolaget som även har elnätet- ett leta reda på ett 100% förnyelsebart elbolag...



Det är nog rätt svårt att garanterat få el som inte kommer från kärnkraftverk.  Då elen när den väl är i ledningarna ser lika dan ut typ. Om man inte bygger egen vindsnurra eller solkraftsanläggning förstås.

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: har ni elbolag som brukar kärnkraftverk?
« Svar #4 skrivet: 30 jun-14 kl 16:01 »
Det går åt energi att välja energi  ;D

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: har ni elbolag som brukar kärnkraftverk?
« Svar #5 skrivet: 30 jun-14 kl 16:03 »
Det är inte möjligt att skilja en "kärnkraftselektron" från en "förnyelsebar elektron" i elledningen. När man pratar om att man köper förnybar el (vind, vatten eller bioenergi) så kan ett bolag som producerar den förnybara elen och matar ut den på nätet debitera dig för det. Du kommer aldrig att få just den energin som din producent matar ut på nätet in i ditt urtag.

När man köper förnybar energi betyder det bara att den som producerar förnybar energi och matar ut den på nätet också kan få betalt för den. Genom att köpa förnybar energi gör man det alltså möjligt för producenter av sådan el att sälja sin produkt och tvingar elbolagen att köpa in den mängd förnybar energi som deras kunder har tecknat avtal om.

De enskilda elektronerna i ditt urtag (nu är det inte ens så att det är elektroner som förflyttar sig i ledningarna men det är överkurs som vi kan skippa här) har inget specifikt ursprung och en som "producerats" i ett kärnkraftverk kan inte skiljas från en som "producerats" i ett vindkraftverk.

Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: har ni elbolag som brukar kärnkraftverk?
« Svar #6 skrivet: 30 jun-14 kl 17:21 »
Det bästa vore ju att klara sig helt utan el  ;D
Vad har ni för bolag?



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser