Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Medelvikt  (läst 6883 gånger)

hallstabonden

  • Inlägg: 231
Medelvikt
« skrivet: 16 okt-13 kl 18:52 »
Är nu klar med årets slakt. 33lamm,flera trillingar.en fyrlingfödsel.slaktad mellan 6- 7 månader gammal. Största lammet vägde hos mej 25.5kg.korsning Suffolk-Oxford down. Detta var ett bagglamm som var ensam,därefter ett tacklamm på 25 kg.mamman Jämtlandsfår,pappa Oxford down. Dom var tre i kullen. Fyrlingarna växte dom otroligt bra,minsta bagglammet vägde 15 kg! Tycker detta är superbra i så stor kull.även där pappan Oxford down,mamman korsning rya- finull. Medelvikten på dessa 33lamm slutade på 19kg,bra eller skapligt?? Vad säger ni som hållit på i många år. Förra sommaren var ju bedrövlig,allafall här i Jämtland. Regn jämt,med låga vikter på lammen. Denna sommar tycker jag varit bra försommar med bra tillväxt på betet. Tilläggas kan att mina lamm ej fått något kraftfoder!!

Hälsning Hallstabonden

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Medelvikt
« Svar #1 skrivet: 18 okt-13 kl 16:10 »
Är det slaktvikt du menar? Hittar det inte men, läser som en kratta emellanåt. Här har vi inte slaktat ännu (renrasiga gotlandsfår) så det återstår att se hur det går.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Medelvikt
« Svar #2 skrivet: 18 okt-13 kl 23:18 »
Slaktvikt ja.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Medelvikt
« Svar #3 skrivet: 21 okt-13 kl 01:20 »
Tycker det låter bra! Vad fick du för klassningar på lammen??
Oxford down är väl kända för att lätt bli feta? Men det beror kanske mycket på vad man har för bete också.

Jag håller med om att lammen har vuxit bra i år. Speciellt tacklammen har blivit ovanligt stora & fina hos oss.
Vi legoslaktade 16 lamm i veckan. Snittvikt på 18,8. Klassade i U & R. De flesta 2 & 2+ i fett. Vi ger inte heller kraftfoder.

Våra tackor är Dorset/finull och ett gäng korsningstackor. I höstas hade vi texelbagge som tyvärr inte finns längre. Han var väldigt fin och vi fick fina lamm efter honom. Vi har även en 50% Dorperbagge.

Har lite fundering på vilken fader ras man ska ha. Det lutar åt att vi skaffar en texel igen.
Men är nyfiken på dina klassningar...? Vi ska skaffa en bagge till och vill gärna veta vad andra har för erfarenhet av olika raser.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Medelvikt
« Svar #4 skrivet: 25 okt-13 kl 00:00 »
Ingen som vill dela med sig av sina resultat...?

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Medelvikt
« Svar #5 skrivet: 25 okt-13 kl 09:52 »
Vi har gotlandsfår, Leicester och korsningar. Senaste två åren har vi medelslaktvikt 16,5 kg vilket både vi och köparna är nöjda med. Vi siktar inte på tunga djur utan fin ull.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Medelvikt
« Svar #6 skrivet: 25 okt-13 kl 10:50 »
Jag tycker klassningen är minst lika viktig som vikten, eller kanske viktigare. Man vill ju få så högt slaktutbyte som möjligt. Kanske skulle starta en ny tråd. Har inte kollat om det finns nån om klassning.
Vi har också ett gäng gotlandsfår som nyss flyttat till oss. Dom är väldigt bra på att hoppa ut ur hagen och det är jag inte så förtjust i.

Jag var mest nyfiken på klassningarna efter olika raser. Jag tror inte man måste ha värsta köttrasen för att få bra klassning eller vikt på lammen. En del köttraser blir ju lätt feta och det är kanske inte alltid ett plus
Än har jag ingen erfarenhet av gotlandsfår men jag får väl vänta och se då.

För några år sen hade vi en Dorsetbagge och han är fortfarande min favoritbagge. Han var så snäll. Han kunde börja buffa lite om han inte tyckte han fått tillräckligt med massage på ryggen. Minns inte hur hans lamm blev klassade men...

svali

  • Inlägg: 59
    • Övriga världen
SV: Medelvikt
« Svar #7 skrivet: 26 okt-13 kl 00:51 »
Ingen som vill dela med sig av sina resultat...?

Vi har slaktat 608 lamm, 55 kom i E, 128 i U, 419 i R och 6 i O. De flesta kom i fettklass 2, 3, 3+. Medelvikt 16,7kg.
De har inte fått något kraftfoder, gått på fjället juni-sep.
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Medelvikt
« Svar #8 skrivet: 26 okt-13 kl 10:14 »
Det var fina lamm! Och många. 3-400 tackor? Vilka raser har du??

Jag läste en äldre tråd där någon skrev att bara intensiv uppfödning ger bra klassning på lammen. Och lite sämre klassade om man har "naturlig uppfödning"

svali

  • Inlägg: 59
    • Övriga världen
SV: Medelvikt
« Svar #9 skrivet: 26 okt-13 kl 11:26 »
Det var fina lamm! Och många. 3-400 tackor? Vilka raser har du??

Jag läste en äldre tråd där någon skrev att bara intensiv uppfödning ger bra klassning på lammen. Och lite sämre klassade om man har "naturlig uppfödning"


Vi hade i våras 460 tackor. Nu kommer vi upp i 500 denna vintern. Vi väljer de bästa lammtackorna som får leva genom att det görs ultraljudsundersökning och en "expert" som undersöker dem. Detta gör vi för att få de bättre slaktklasserna, nu blev det 75 som fick leva. Och detta är islandsfår http://sv.wikipedia.org/wiki/Islandsf%C3%A5r vi får inte importera andra raser. Kanske det som menas med intensiv uppfödning att vi medvetet väljer bort de "sämre" lammen, jag vet inte riktigt. Men kraftfoder får lammen inte.
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Medelvikt
« Svar #10 skrivet: 26 okt-13 kl 13:28 »
Mina har jag dock slaktat själv,så ingen klassning där inte.som någon skrev så har tacklammen även hos mej vuxit otroligt bra!! Baggen som är Oxford Down, tackor av blandning Jämtlandsfår,lite finull och några ryafår... En salig blandning... Men fina lamm blir det!!

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Medelvikt
« Svar #11 skrivet: 26 okt-13 kl 22:51 »
Åh, ni bor på Island! Såg det nu.
Islandsfår har jag ingen koll på alls. Finns dom i Sverige? Varför görs ultraljudsundersökning? Vi har aldrig mönstrat våra... Sparar ni alla som får över viss poäng?
Har inte hört talas om Thoka-genen heller. Har t. ex. svensk finull också denna gen?

svali

  • Inlägg: 59
    • Övriga världen
SV: Medelvikt
« Svar #12 skrivet: 27 okt-13 kl 00:28 »
Åh, ni bor på Island! Såg det nu.
Islandsfår har jag ingen koll på alls. Finns dom i Sverige? Varför görs ultraljudsundersökning? Vi har aldrig mönstrat våra... Sparar ni alla som får över viss poäng?
Har inte hört talas om Thoka-genen heller. Har t. ex. svensk finull också denna gen?

Vet inte om det finns Islandsfår i Svergie, men jag har hört talas om en stor ranch i USA som ska ha flera hundra djur.
Ultraljudet mäter hur mycket fett lammet har och hur bred ytterfilén är.
Thoka-genen är en fertilitets gen, men jag tycker de överdriver i beskrivningen på wikipedia. Vi har aldrig fått mer än 3lamm och de allra flesta får 2stcken. Grannen fick 4 en gång, men 5 eller 6 har jag inte hört talas om.
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Medelvikt
« Svar #13 skrivet: 27 okt-13 kl 01:12 »
Hittade denna sida,
http://www.cheapysheep.com/index.html

Lika stor ranch som ni kanske.  ;)
Har bara några renrasiga finullstackor men dom brukar få 2-3. Minns inte exakt nu men en kille i grannbyn fick 5 eller 6 lamm för ett par år sen.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Medelvikt
« Svar #14 skrivet: 27 okt-13 kl 11:07 »
Islandsfår har jag ingen koll på alls. Finns dom i Sverige?

Verkar inte finnas.
Islandsfår http://www.alternativ.nu/index.php?topic=7207.0
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

calle4630

  • Inlägg: 55
    • Halland
SV: Medelvikt
« Svar #15 skrivet: 27 okt-13 kl 17:35 »
Jag har slaktat 6 bagglamm i höst och dom har vägt som minst
17kg o som mest 21kg i slaktvikt.
Dom fick kraftfoder första 2månaderna sen har dom gått på enbart bete.

Det är blandrasfår med finull och texel.
Har bytt bagge nu till en oxford down så ska bli spännande o se resultatet nästa år.
Livet är fullt av möjligheter :)

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Medelvikt
« Svar #16 skrivet: 27 okt-13 kl 21:03 »
Vet inte om det finns Islandsfår i Svergie, men jag har hört talas om en stor ranch i USA som ska ha flera hundra djur.
Ultraljudet mäter hur mycket fett lammet har och hur bred ytterfilén är.
Thoka-genen är en fertilitets gen, men jag tycker de överdriver i beskrivningen på wikipedia. Vi har aldrig fått mer än 3lamm och de allra flesta får 2stcken. Grannen fick 4 en gång, men 5 eller 6 har jag inte hört talas om.
Det skulle vara intressant om du ville avslöja lite slaktpriser på island.

svali

  • Inlägg: 59
    • Övriga världen
SV: Medelvikt
« Svar #17 skrivet: 27 okt-13 kl 23:34 »
Det skulle vara intressant om du ville avslöja lite slaktpriser på island.

En länk till slakteriet där vi slaktar och även arbetar under sep-okt. http://www.sahun.is/skrar/file/vr6.pdf ,isländska kronor då.
Priset skiljer lite mellan veckorna. Slakteriet tar skinen och inälvorna i byte för transporten.
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Medelvikt
« Svar #18 skrivet: 28 okt-13 kl 19:22 »
Det är blandrasfår med finull och texel.
Har bytt bagge nu till en oxford down så ska bli spännande o se resultatet nästa år.

Men hur är det med Oxford down egentligen. Blir dom feta eller inte? Du får dela med dig av dina resultat sen! Har du haft texel/finull i både tackor och bagge? Hur blev dom klassade eller slaktade du hemma?

calle4630

  • Inlägg: 55
    • Halland
SV: Medelvikt
« Svar #19 skrivet: 30 okt-13 kl 12:23 »
Men hur är det med Oxford down egentligen. Blir dom feta eller inte? Du får dela med dig av dina resultat sen! Har du haft texel/finull i både tackor och bagge? Hur blev dom klassade eller slaktade du hemma?


Två renrasiga finullstackor och 8 som är blandras med mest texel o lite finull.
Baggen är nog nästan renrasig texel. Har inga papper på djuren så kan inte svära
På raserna i dom men efter hur dom ser ut så tror jag att jag är rätt säker på blandningarna.

Jag har slaktat hemma men efter vad dom som har köpt säger så är dom
Väldigt nöjda med köttet både vad gäller fettmängd och vikter.
Tyckte själv dom såg väldigt bra ut med.

Ja jag längtar efter o se hur dom nya lammen blir nu med oxford baggen.
Livet är fullt av möjligheter :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser