Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekonomisk A-traktor  (läst 17572 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Ekonomisk A-traktor
« skrivet: 08 jul-13 kl 13:22 »
Än så länge ett projekt i rena funderarstadiet, det dröjer två tre år innan A-traktor kan bli aktuellt för sonen men det skadar inte att i god tid få koll på möjligheter och förutsättningar. -Hur kan man på bästa bonnmekarmanér bygga sig en bränslesnål A-traktor?

Vad jag förstått är det närmast hopplöst att med traditionella metoder "kastrera" en personbil till 30km/h och samtidigt få bra bränsleekonomi. Det framstår som en närmast bisarr paradox för mig att en A-traktor ofta dricker MER bränsle i 30 än den gjorde som personbil i landsvägsfart när det faktiska energibehovet för traktorfarten är en bråkdel av det motorn kan prestera.  Huvudorsaken är förstås att växellådan måste spärras till låga växlar istället för att tillåta effektiv (men lättmanipulerad) varvtalsbegränsning på motorn. Det mesta av bränslet går åt till att snurra en våldsamt överdimensionerad motor på extremt högt tomgångsvarv...  >:(
Med en dieselmotor, gärna av äldre lågvarvig typ, minskar varvtalsregistret, men det kommer fortfarande handla om ganska mycket "tomgångskörning" med arbetet att flytta karossen i snigelfart mest som något sekundärt.

Men måste det vara så? Jag har inte lusläst vartenda ord i lagtexter och definitioner för ombyggnad av personbil till A-traktor men det jag läst har inte nämnt något om att det inte skulle vara ok att byta motorn till något annat än original. Min tanke är då att sätta i något mycket mindre, t.ex. en liten MC-motor, en liten industridiesel eller att minska originalmotorns resurser med mitt gamla trick att rycka ut två eller flera kolvar.
Jag gissar att 10-20 hästkrafteroch 500cc duger utmärkt till att få en 1000-kilos personbil att lunka på i 30 även i mindre uppförsbackar. Med så liten motoreffekt blir det förstås tufft när det verkligen går uppför, men å andra sidan kan en permanent lågväxel enkelt ordnas med vanliga kilremmar mellan motorn och bilens ursprungliga växellåda. Kilremstransmissionen byggs in i en svetsad kåpa mellan motor och växellåda så pass tajt att det blir omöjligt att i efterhand få plats med andra remskivor som tillåter högre hastigheter.

Kombinationen mycket mindre motor och lågväxel baserad på kilremmar borde passa mycket bra under huven på en framhjulsdriven bil där det annars är i stort sett omöjligt att få plats med en extra växellåda ihop med originalmotorn. Vad jag förstått är det mycket ovanligt att Bilprovningen godkänner en A-traktor utan dubbla växellådor eftersom fordonet annars går fortare än 10km/h på den lägsta växeln.

----

Lösningen med liten motor och permanent lågväxel borde ge betydligt lägre bränsleförbrukning än det traditionella sättet att bygga A-traktor, men det borde bli ännu effektivare om man i stället kunde göra något fiffigt med originalmotorn så att dess varvtalsområde begränsas radikalt samtidigt som bränsleekonomin blir god och segdragningen består. Reglerna tillåter INTE någon form av extern varvtalsregulator, varken elektronisk eller mekanisk, utan varvtalet måste i stället hållas nere genom t.ex. svetsade strypningar i topplocket. En smal passage i insugskanalen borde absolut göra motorn kraftlös vid höga varv men med tanke på hur lite motorn belastas vid 30km/h antar jag att den ändå kan nå höga varvtal på plan väg. Dessutom borde man få stora pumpförluster och låg fyllnadsgrad då motorn snurrar på fort. -Nästan samma höga varvtal som om motorn vore ostrypt...

Så hur begränsar man en bilmotors övre varvtal genom dess grundläggande konstruktion samtidigt som den får bra verkningsgrad vid sitt nya maxvarv? Jag antar det bara är via kamaxeln man kan göra sådant. Min idé går ut på att korta ner insugsventilernas öppettider utan att minska deras lyfthöjd, och sedan kompensera den minskade fyllnadsgraden med högre kompression. Har motorn överliggande kam kanske rullvippor bättre kan följa en kammaxel med mycket korta lyfttider. En annan variant jag funderat på är om hydrauliska ventillyftare kan modifieras till att läcka våldsamt så att de tappar lyftet i stort sett direkt efter att kamaxeln börjat lyfta insugsventilerna. Detta skulle absolut minska fyllnadsgraden utan att pumpningsmotståndet sväljer allt för mycket energi, men för att få upp verkningsgraden antar jag att kompressionen måste ökas ganska mycket. Men kommer en sådan motor i praktiken att få bättre vridmoment än en ostrypt med mindre slagvolym? I slutänden handlar det väl om förhållandet mellan kolvyta, vevaxelns diameter och hur mycket bränsle som förbränns effektivt i varje kolvslag?

Det känns som att en inte allt för högvarvig dieselmotor är överlägsen en bensinmotor om man vill bygga ekonomisk A-traktor. Bilprovningen accepterar dieselmotorns inbyggda varvtalsregulator men den får då inte "skruvas ner" till ett lägre varvtal än det ursprungliga maxvarvet. En liten industrispecad diesel borde då vara det optimala valet eftersom dessa brukar vara inställda på ett lägre maxvarv än samma motor i fordonsutförande. Är motorn flercylindrig och rejält överdimmensionerad kan man ju dessutom rycka ur några kolvar.  :) Det blir förstås samma maxvarv men mindre friktioner för motorn att veva omkring i onödan.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Ekonomisk A-traktor
« Svar #1 skrivet: 08 jul-13 kl 13:27 »
Hmm, den perfekta snåmotorn till en A-traktor är kanske en riktigt gammal marindiesel eller rent av en tändkulemotor från tiden då de levde i gråzonen mellan tändkula och förkammardiesel. Sådana motorer hade inte mycket till skillnad mellan tomgångsvarv och maxvarv.

Eller ska man satsa på en ångmaskin i stället?  ;D Nä, tror inte grabben har lust att elda upp trycket en haltimme innan avfärd och sedan med sot i ansiktet försöka ragga på flickorna...  ::)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ekonomisk A-traktor
« Svar #2 skrivet: 08 jul-13 kl 14:32 »
det finns en kis som håller på med ett projekt som kallas eladdy.
Kolla efter det på nätet
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ekonomisk A-traktor
« Svar #3 skrivet: 08 jul-13 kl 14:51 »
En annan lösning kan ju vara att köra ...hmm...fordonets originalmotor på gengas och begränsa varvtalet genom att avsiktligt inte göra gengaskonverteringen alltför bra. Om man har en motor med stor cylinderdiameter så kan den tappa kraft fullständigt på höga varvtal med en sen tändförställningskurva (helt enkelt för att gengasen inte hinner brinna färdigt innan avgasventilen öppnar). Med en gasgenerator som är för liten för motorn (liten härdring, kort avstånd i vertikalled mellan munstyckskrans och härdring etc) hinner koldioxiden inte reduceras till brännbar koloxid vid större gasflöden och det ger också en effektiv varvtalsbegränsning. Sommartid kan man också hålla ner effekt och möjligt varvtal genom att glömma bort eller underdimensionera gaskylaren (men den begränsningen fungerar förstås sämre på vintern). Man kan också "vinna" en del begränsning på att ha med sig riktigt dåligt bränsle vid registreringsbesiktningen.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Ekonomisk A-traktor
« Svar #4 skrivet: 14 jul-13 kl 00:22 »
Absolut en trevlig ursäkt att få experimentera med gengas men jag förmodar att min blivande tonårsson är framme vid målet med bussen innan det blivit fyr i pannan...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ekonomisk A-traktor
« Svar #5 skrivet: 14 jul-13 kl 19:53 »
Säg inte det, om man har  möjlighet att starta på något annat bränsle (t ex bensin, E85, gasol)  och låta motorn fungera som startfläkt för gasgeneratorn så har man användbar gas på mindre än en minut om allt är i ordning. Med en elfläkt av måttliga dimensioner får man dock räkna med att elda i åtminstone 5-10 minuter innan det går att starta motorn på gengas.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Ekonomisk A-traktor
« Svar #6 skrivet: 02 okt-13 kl 23:11 »
Tankeprojektet om ekonomisk A-traktor till grabben fick en spännande vändning härom dagen då jag slog upp senaste numret av MC-bilklubbens medlemstidning Bubblan. Innan svenska lagar och fordonsdefinitioner fick vika för EU-reglementen räknades i stort sett alla gamla MC-bilar som tung MC eftersom cylindervolymen ofta är omkring 200-300cc.

Numera finns ingen övre viktgräns för MC och är den en symmetriskt byggd trehjuling med motoreffekt på max 11kW räknas den som lätt MC även om cylindervolymen överstiger 125cc. En MC-bil från -50-60-talet har sällan mer än tiotalet hk. Under förutsättning att motoreffekten är uppgiven i registreringspappren får alltså en 16-åring med körkort för lätt MC köra en sådan MC-bil! (däremot får 16-åringen inte köra en fyrhjuling eller MC-klassad fyrhjulig "mopedbil"...)

Jag sätter INTE min framtida 16-åring i en vinglig 250-kilos sardinburk från 50-talet, med toppfart på omkring 80. Eftersom viktgränsen för MC är slopad tänkte jag i stället att man borde kunna bygga om en vanlig framhjulsdriven bil ganska enkelt. Motorn måste bytas eller strypas brutalt (ner till max 11kW) och bakaxeln ersätts med en svingarm i bagageutrymmet. Framhjulen flyttas ut med spacers, fjädringen kanske får styvas upp och i värsta fall behövs även en krängningshämmare. Slutligen borde man kunna göra Piaggio MP3-tricket, d.v.s. att om spårvidden hos en trehjulings hjulpar understiger 465mm (tror jag det var) så räknas hjulen som ETT! Den version av MP3:an som får köras på B-kort har alltså ett aningen bredare mått. (vågar dock inte ta gift på att jag är korrekt påläst)

Om man använder riktigt breda lågprofildäck till bakänden och sätter spårvidden till t.ex. 450mm borde man få en väldigt stadig "trehjuling". Bygger man av en relativt liten bil med bra karossform borde 11kW räcka till en bra mycket roligare toppfart än den hos en A-traktor.

En kul bus-bonus är att en sådan "bil" smiter undan trängselavgifterna i Stockholm. Nackdelarna blir trög acceleration, förmodad spårkänslighet och att precis som med A-traktorn kommer min superhoj bara få ta med sig en enda passagerare.

Idén känns så pass vrickad och spännande att jag nog måste ta en ordentligare titt på regelverket och se om fordonet verkligen kan byggas.  :)

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Ekonomisk A-traktor
« Svar #7 skrivet: 13 feb-14 kl 07:08 »
Halvt off topic, men vad är egentligen den perfekta motorn för en laglig A-traktor? Brutal råstyrka och total ovilja att snurra upp i högre varvtal. Stor cylindervolym men få hästkrafter. Men vad för motorer fyller den kravspecen? Jag tänker främst på stora industridieslar, tändkulemotorer och riktigt gamla bensin- och fotogenmotorer för traktorer och marint bruk.

Det lutar starkt åt att bygga en A-traktor till sonen men har har ett par år på mig att fixa en bra motorlösning. En modern bilmotor är visserligen effektivare med bränslet, men just i en A-traktor där maxhastigheten hålls i schack med låg utväxling är förutsättningarna usla. En lågkomprimerad sidventilsmotor som vägrar varva över 2000 rpm och kanske har en fabriksinställd varvtalsregulator kan nog göra bättre ifrån sig. Flera liters cylindervolym och 20-30 hk är kanske lagom.

Vid besiktning/registrering av A-traktor accepteras inga egenhändigt nedställda insprutningspumpar eller påbyggda regulatorer som lösning för att hålla fordonets maxhastighet vid 30 km/h, det är motortillverkarens specifikationer som benhårt gäller. Därför borde t.ex. en industrispecificerad dieselmotor (lägre maxvarv på pumpen) vara ett bättre val än personbilsversionen av samma motor. En gammal traktormotor (bensin/fotogen) borde ha varvtalsregulator och uppgifter om motoreffekt/varvtal borde gå att hitta i någon gammal bok. Samma sak med en gammal marinmotor. Sedan är förstås frågan hur man får tag på en vettig motor utan att bli ruinerad...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Ekonomisk A-traktor
« Svar #8 skrivet: 06 jul-15 kl 15:53 »
Äntligen finns något nytt att skriva om i ämnet! Efter några brottningsmatcher med specialister hos Transportstyrelsen och Carspect, en del bollande med en lokal besiktningsingenjör och en väldig massa lagläsande har jag fått så pass klara besked att den ekonomiska A-traktorn till sonen tycks kunna bli verklighet.  :)

Lagen är i grunden absolut, men uppdraget att TOLKA lagen och applicera den på verkligheten ligger i händerna på de olika besiktningsorganisationerna. Det är här det ofta skiter sig... T.ex. har Bilprovningen en formell praxis som är både trångsynt och motsägelsefull, och som resulterar i att deras besiktningsingenjörer ibland är oerhört tjockskalligt bakåtsträvande. -På vissa håll är det i stort sett omöjligt att få något annat än en takkapad Volvo 740 med "pickuppstuk" godkänd. Ändå är det helt uppenbart att det knappt kan finnas en enda bensindriven A-traktor som är laglig ute på vägarna.

Så som lagtexten är skriven (sedan 2003 i synnerhet) kommer en bensindriven A-traktor dricka minst fem liter milen när den lusar sig fram i ca 25 km/h medan motorn skriker ut sin dödsångest i 5000 rpm. Orsaken till detta är dels tolkningarna av vilka åtgärder på motor och växellåda som är att betrakta som "varaktigt utförda och mycket svåra att ändra i efterhand", dels det faktum att lagtexten kräver att traktorn inte får gå fortaren än 10 km/h på lägsta växeln vid URPSRUNGSMOTORNS maximala varvtal.

När man lusläst lagarna, räknat och dunkat skallen i väggen inser man lätt att bensindrivna A-traktorer är en omöjlighet...

Med dieselmotorer är det annorlunda, och man får tack och lov byta ut originalmotorn mot nästan vad som helst. En industrispecificerad dieselmotor från t.ex. skördetröska, grävmaskin eller elverk har ofta ett lägre maxvarv än en personbilsdiesel och är därför ett perfekt val.

Efter mycket stötande och blötande står det också klart att en mycket svag motor inte kan vara grund för att inte godkänna en A-traktor, åtminstone inte om det finns tillräckligt låga utväxlingar för att motorn ska orka dra traktorns maximala släpvagnsvikt över huvud taget. Det finns inget som helst krav på A-traktorns LÄGSTA hastighet, den får snigla sig fram bäst den vill. Detta bäddar för att en liten lågvarvig industridiesel duger utmärkt. Lagkravet på max 10 km/h vid 2/3 av URSPRUNGSmotorns maximala varvtal leder oundvikligen till en extra utväxling eller växellåda och då får man på köpet den krypkörningsväxel som garanterar att traktorn orkar sin lagstadgade uppgift som dragfordon.

Nu blir det bygga av!

Tillsammans med sonen ska det bli ekonomisk och laglig A-traktor baserad på Saab V4, och det i en tid då ingen trodde det längre var möjligt att bygga med framhjulsdrift.  :) Envishet lönar sig. Saaben har en maximal släpvagnsvikt på 1000 kg, vilket precis räcker för att uppfylla minimumkravet i lagtexten för A-traktorer. Eftersom vi byter ut originalmotorn och bygger en egen transmission får vi inte hacka hur som helst i karossens bärande delar men allt utanför hjulaxlarna tänker vi gå loss på ordentligt. Eftersom traktorn blir framhjulsdriven får den inte ha något flak över bakaxeln så vi har kapat karossen rakt av. Framänden blir troligen kort den också, med den lilla kubotadieseln placerad ovanpå växellådan. I praktiken bygger vi en lite större mopedbil. :)

Förutom tricket att bygga en framhjulsdriven A-traktor efter 2003 då lagen skrevs om, blir detta troligen också den absolut lättaste A-traktor världen skådat. Jag räknar med ungefär hälften av vad en Volvo 740-traktor väger. Som motor använder vi den lilla 600cc tvåcylindriga Kubota jag tjatat om på forumet i åratal utan att bygga något av. 14 hästkrafter vid 3200 rpm blir perfekt! Utöver Saabens egen växellåda blir det en primärtransmission med kilremmar och kedjedrev. Med rätt val av utväxling klarar vi "10-kravet" och får ändå en toppfart på de maximala 30 på högsta växeln.

Det finns en möjlighet att räkna om utväxlingen till en äldre treväxlad saablåda och byter vi sedan till V4:ns fyrväxlade når traktorn precis 45 km/h på högsta växeln. Detta är visserligen olagligt, men med AM-kort motsvarar det precis vad man får köra med en EU-mopedbil och eftersom vår A-traktor blir så liten och lätt kanske man kan hävda att den ändrats för att registreras som mopedbil och att det därför inte kan vara tal om den olovliga körning som A-traktorungdomarna annars gör sig skyldiga till.

Absoluta garantier för att bygget ska bli godkänt har vi inte, men den lokala besiktningsingenjören är helt nöjd med de svar jag fått från högre ort och han har visat sitt gillande för vårt mål. Det känns i vilket fall tillräckligt hoppfullt för att vi nu ska börja bygga på allvar!

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Ekonomisk A-traktor
« Svar #9 skrivet: 06 jul-15 kl 16:47 »
brorsan köpte en beg. Suzuki samurai diesel,4-hjulsdrift med ena lådan spärrad,kör ekonomiskt på 0,5 l milen med maxvarv på motorn kring 2800-2900 varv,han har tidigare haft typ klassiska duett a-traktorer men motorerna går ju itu ideligen.
finns ibland några Suzuki på blocket annars finns ett företag i skåne som bygger o reggar om sådana. ulf

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Ekonomisk A-traktor
« Svar #10 skrivet: 16 jul-15 kl 22:13 »
Laglig A-traktor på halvlitern milen är helt fantastiskt! Med terrängförmåga som heter duga därtill är det riktigt häftigt! Professionella ombyggen brukar dock kosta rejält, av förklarliga skäl. Jag träffade nyligen en glad 15-åring som just kärrat hem sin nybyggda Volvo 740-traktor från en firma långt bort i söder. Har för mig den killen lade ut 50K, inklusive inköp av volvon. Blodigt värre!

Jag blir besviken om min och sonens snåltraktor tar mer än ca tre deciliter milen i 30-40 km/h. Vikten blir några 100-tal kilon över det mopedbilen släpar på, farten något lägre. Motorn i stort sett densamma, med något större cylindervolym. Vår transmission borde bli snålare än en kilrems-CVT  som ju inte är kända för att rulla direkt friktionsfritt.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 4 användare
xaelanar, JuliaMF, Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser