Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter utan märkning eller känd härkomst  (läst 14566 gånger)

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #20 skrivet: 12 apr-13 kl 13:41 »
Ja kanske.. Men hur sjutton går man vidare? Maila helt enkelt? Jag själv skulle lätt kunna tänka mig att ta mig an en lösdrivarget och ge den en absolut slutdestination i livet.. Men tveksam till att alla känner så. Fusk kommer alltid ske men det är ju faktiskt ett sätt att "vittvätta" de små liven ;)
Det blir vad du gör det till!

Existens!

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #21 skrivet: 12 apr-13 kl 13:54 »
Är det akut brist på märkta getter?
Jag tänker som så att om alla bara köper märkta, så är ju problemet ur världen om några år.  Om den som ska sälja vägrar att märka dom, eller ens tala om varifrån dom kommer, så är det ju enklast att inte köpa dom helt enkelt.

Vill och vågar man trixa så är det väl enklast att betäcka och konsekvent anmäla att man fått tvillingar eller nåt, så man får lite märken över..Fram tills dess är det ju en viss nervositet såklart..ifall nån skulle kolla.
Men det är man ju medveten om när man köper dom.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #22 skrivet: 12 apr-13 kl 14:16 »
Nejdå, det är ingen brist på getter, varken märkta eller omärkta.  Men det kan vara en brist på goda hem tiill oönskade getter, som säljs på Blocket eller skänks bort i födelsedagspresent, som de 5 som kom till Mimmis.  Och så är det en akut brist på god vilja från Jordbruksverket.  De ser nämligen inte getter eller andra djur som levande kännande medvarelser (som Mimmis gör) utan som saker, som kan kastas på sophögen om de uppvisar någon sorts brist (som exempelvis att sakna de där märkena i öronen). 

modererat ot//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:07 av ieenilorac »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens!

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #23 skrivet: 12 apr-13 kl 14:24 »
Jordbruksverket följer väl de regler som gäller för alla lantbruksdjur. Det borde ju vara väl känt vid det här laget hur reglerna ser ut och vilka risker man tar om man tar hand om djur med okänt ursprung.

Sen kan man alltid diskutera reglernas rimlighet, men det är ju en annan sak.

Modererat ot//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:07 av ieenilorac »

vindensbonig

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #24 skrivet: 12 apr-13 kl 14:26 »
Jordbruksverket följer väl de regler som gäller för alla lantbruksdjur. Det borde ju vara väl känt vid det här laget hur reglerna ser ut och vilka risker man tar om man tar hand om djur med okänt ursprung.

Sen kan man alltid diskutera reglernas rimlighet, men det är ju en annan sak.
Var för skulle det va en annan sak Jordbruksverket kan ju va rätt trångsynta i mellan åt .
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:08 av ieenilorac »

Existens!

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #25 skrivet: 12 apr-13 kl 14:33 »
Var för skulle det va en annan sak Jordbruksverket kan ju va rätt trångsynta i mellan åt .

För att det är två skilda frågor.

Fråga 1.  Ska getter få egna regler och gå omkring omärkta för att någon tyckt synd om dom och tagit hand om dom trots att personen borde förstått att det kan bli problem?  Mitt svar är nej. Jag ser ingen anledning till undantag, då blir det snart kaos.

Fråga 2.  Är det rimligt att det ska vara omöjligt att få ett märke så att man kan ordna upp situationen efter t.ex en veterinärbesiktning?  Mitt svar är även här nej, Det borde gå att lösa kan man tycka.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #26 skrivet: 12 apr-13 kl 15:11 »
För att det är två skilda frågor.

Fråga 1.  Ska getter få egna regler och gå omkring omärkta för att någon tyckt synd om dom och tagit hand om dom trots att personen borde förstått att det kan bli problem?  Mitt svar är nej. Jag ser ingen anledning till undantag, då blir det snart kaos.

Fråga 2.  Är det rimligt att det ska vara omöjligt att få ett märke så att man kan ordna upp situationen efter t.ex en veterinärbesiktning?  Mitt svar är även här nej, Det borde gå att lösa kan man tycka.
Nä så ser inte ja på saken inte häller specifik för getter  men just för djuren skull så bord det gå att ordna med något undantag   precis som med korsningar vadet gäller häst  och pass så där för tycker ja bruksvärdet är trångsynta det borde gå att lösa om dom vill .

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #27 skrivet: 12 apr-13 kl 15:25 »
Om undantag för märkning av getter:
Kommer vi till olika slutsattser om vi ser märkningen ur a)kontrollantens synpunkt alternativt ur b)stor-produktions-bolagets synpunkt eller ur den c)småskaliga djurhållningens synpunkt, d)ur genbanks perspektiv?

Kan persektiv a) vara att det skall stämma med nummren vid dagens appell, b) att det skall vara smidigt vid "duschen" m.a.o. avlivningen c) att man inte finnner nuvarande märkningssystem förenligt med goddjurhållning p.g.a. andra mål och andra drivtsformer än b), att d) redan har noggrankoll och ppn-nr gör varken till eller i från?
Eller blir åsikterna om märkning helt annorlunda om vi t e x  skulle mäta oloka parametrar för DJURENS idividuella smärta, stress, obehag // välbefinnande, lugn, trivsel?
Om man ser det ur ett historiskt perspektiv har märkning av människor varit viktigast, när det individuella människovärdet har varit som lägst, medan vikten har legat på "systemens" förmåga att uppräthålla Ordnung och undvika kaos.

/Tt

Modererat ot//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:10 av ieenilorac »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #28 skrivet: 12 apr-13 kl 15:49 »
Men om jag nu hittar några ovårdade getter som jag får chansen att rädda och de är omärkta.
Då tänker jag ta hem dom iallafall och vara mycket tyst om att jag har dom.
Det är ju inte klokt att de inte har rätt att leva för att det blir kaos annars. Lite kaos är nog vad som behövs,speciellt ur de omärkta getternas synpunkt.

Så här kan det inte få fortsätta. Är det lika med kor och får? som är dom som jag vet har märkningar.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Existens!

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #29 skrivet: 12 apr-13 kl 15:52 »
Det är samma regler för alla lantbruksdjur. Kor, får getter grisar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #30 skrivet: 12 apr-13 kl 15:57 »
Jag tror att reglerna är lite hårdare för kor, efter Galna Kosjukan.

Men att säga att det skulle bli kaos om några tar hand om några omärkta djur, är väl ändå att överdriva?  Det är faktiskt inte särskilt många som har tillräckligt stort både hjärta och stall för att kunna göra det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #31 skrivet: 12 apr-13 kl 15:59 »
Nog är det inskränkt  när man vill lösa problemet ?

vindensbonig

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #32 skrivet: 12 apr-13 kl 16:02 »
För ville jordbruksverket lösa problemet så tror ja inte det vore bekymmer det är ju bara kräva veterinär intyg  så borde det vara löst och märka sen.

Existens!

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #33 skrivet: 12 apr-13 kl 16:06 »
Det är ju såhär varenda gång nån upptäcker en regel man inte tycker passar. Nu har vi regler om att djur ska vara märkta, och det borde folk veta vid det här laget. Är ju inte direkt ett nytt påfund.
Ska man börja med undantag så kommer ju snart den ena efter den andra.. det är ju så det funkar. Det kommer att finnas hundratals skäl till varför just mitt djur inte ska behöva märkas.

Jag förstår inte den dramatiska skillnaden mellan att slakta ett djur för att det saknar märken, jämfört med ordinarie slakt för att äta upp det, som ju de flesta här i tråden inte har nåt problem med.

Djuret lider väl inte olika mycket beroende på vad anledningen är till att det slaktas?


För ville jordbruksverket lösa problemet så tror ja inte det vore bekymmer det är ju bara kräva veterinär intyg  så borde det vara löst och märka sen.

Absolut. Som jag skrev så är jag ju enig med dig på den punkten.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #34 skrivet: 12 apr-13 kl 16:08 »
Så det är för risken att sprida sjukdommar som öronmärkena är så viktiga? Jag gillar inte det här alls för nu kommer jag på hur slaktbilen märkte grisarna när jag var liten. De hade en stämpel med vassa stift på som de doppade i lila färg, sedan slog dom in ett nummer på skinkorna på grisen innan de lastade. Vet inte om det är så mycket bättre  ::)

Jag ska kontakta jordbruksverket,bara för att få mer info och tala om vad jag tycker. Om fler kontaktar dom om ärendet kommer dom kanske göra något vettigt åt det. Och inte behöva ha tvångs slakt som hot.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Existens!

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #35 skrivet: 12 apr-13 kl 16:12 »
Ja, slaktsvin märks på precis samma vis fortfarande. Suggor och galtar har öronmärken.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #36 skrivet: 12 apr-13 kl 16:14 »
Men räddar jag ett par omärkta getter från missär, är nog inte att slakta dom jag först tänker på.
Sen är det väll så att getter har många som sällskap, och ser dom inte som ett produktions djur.

Och att en myndighet ska kunna bestämma att slakt är det som löser problemet, tycker jag är märkligt. Och att ALLA vet varför och att djuren märks, och att omärkta djur är olagliga, tror jag faktiskt inte.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #37 skrivet: 12 apr-13 kl 16:15 »
Det är ju såhär varenda gång nån upptäcker en regel man inte tycker passar. Nu har vi regler om att djur ska vara märkta, och det borde folk veta vid det här laget. Är ju inte direkt ett nytt påfund.
Ska man börja med undantag så kommer ju snart den ena efter den andra.. det är ju så det funkar. Det kommer att finnas hundratals skäl till varför just mitt djur inte ska behöva märkas.

Jag förstår inte den dramatiska skillnaden mellan att slakta ett djur för att det saknar märken, jämfört med ordinarie slakt för att äta upp det, som ju de flesta här i tråden inte har nåt problem med.

Djuret lider väl inte olika mycket beroende på vad anledningen är till att det slaktas?


Absolut. Som jag skrev så är jag ju enig med dig på den punkten.
Om du nu är enig med mig var för kan inte jordbruket va lite mer flexibel  utan bara köra på ett spår istället för att bara köra sitt rejs det finns ingen förståelse alls i från jordbruksverket för om dom ville lösa det hela till allas belåten het så skulle det gå om viljan finns . Det fin sju andra undan tag så var för inte omärkta djur ?

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #38 skrivet: 12 apr-13 kl 16:18 »
Diskutera måste man väl få göra, debatter är bra! Fanns de inte här så fanns de ingenstans. Om det nu finns en grupp människor som är intresserade av att kunna få bukt med omärkta getter/djur så är det väl superbra!  Det handlar om de djur som redan är omärkta, inte att hitta vägar att slippa märka sina egna djur. Och nää självklart ska man inte köpa omärkta djur men ibland är ju inte allt svart eller vitt

Modererat ot//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:13 av ieenilorac »
Det blir vad du gör det till!

Existens!

  • Gäst
SV: Getter utan märkning eller känd härkomst
« Svar #39 skrivet: 12 apr-13 kl 16:23 »
Dom allra flesta som håller på med djur borde nog vara medvetna om märkningsreglerna tycker jag.

Om du nu är enig med mig var för kan inte jordbruket va lite mer flexibel  utan bara köra på ett spår istället för att bara köra sitt rejs det finns ingen förståelse alls i från jordbruksverket för om dom ville lösa det hela till allas belåten het så skulle det gå om viljan finns . Det fin sju andra undan tag så var för inte omärkta djur ?

Dom kan ju inte vara mer flexibla så länge det inte kommer en lagändring.  Det är ju det man får verka för i så fall, om man tycker det är nödvändigt.


Diskutera måste man väl få göra, debatter är bra! Fanns de inte här så fanns de ingenstans. Om det nu finns en grupp människor som är intresserade av att kunna få bukt med omärkta getter/djur så är det väl superbra!  Det handlar om de djur som redan är omärkta, inte att hitta vägar att slippa märka sina egna djur. Och nää självklart ska man inte köpa omärkta djur men ibland är ju inte allt svart eller vitt

Frågan är ju hur du ska kunna hålla reda på vilka som är 'redan omärkta' och såna som dyker upp alteftersom när folk fattat att det finns undantag och slutar märka djuren.

Följdmoderering//ieenilorac
« Senast ändrad: 13 apr-13 kl 14:15 av ieenilorac »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 6 användare (1 dolda)
sayerbýr, xaelanar, ärt, LMC400, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser