Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölk.  (läst 2039 gånger)

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
mjölk.
« skrivet: 29 mar-13 kl 16:01 »
Jag har en liten familj och funderade lite på 2 kor till en början men insåg att vi aldrig kommer att göra av med all mjölk.
Hur smakar getmjölk jämförelsevis med komjölk?

Sen att getter verkar vara helt ljuvliga är ju bara ett plus. :D (Trots att jag blev stångad i röven av en bock när jag var liten).  :P
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: mjölk.
« Svar #1 skrivet: 29 mar-13 kl 16:04 »
Mjölken har en liten touch av getostsmak, typ chevre. Jag köpte nyss en liter på Citygross i Kungälv. Den var tysk. Har faktiskt inte smakat vår egen ännu, killingarna diar för fullt :-)

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: mjölk.
« Svar #2 skrivet: 29 mar-13 kl 16:11 »
Det skulle vara väldigt smidigt att köpa en liter och testa, i alla fall på barnen. Är det någon som vet om det säljs i Östergötland?
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

bua

  • Inlägg: 478
SV: mjölk.
« Svar #3 skrivet: 29 mar-13 kl 16:22 »
Om barnen är matpippliga kan det vara idé att börja med den mjölk de är vana vid med en liten tillsats av getmjölk för att sedan gradvis öka andelen.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: mjölk.
« Svar #4 skrivet: 30 mar-13 kl 08:38 »
Det skulle vara väldigt smidigt att köpa en liter och testa, i alla fall på barnen. Är det någon som vet om det säljs i Östergötland?

Här till exempel:
http://www.lot-gardsmejeri.se/ De ystar getmjölken, men ring och fråga så kanske de kan ta undan någon liter mjölk som du kan få köpa.

Getmjölk smakar lite annorlunda än komjölk, men det är ingen jätteskillnad. Sista gången jag ystade i höstas blev det ungefär en liter över, som jag inte visste vad jag skulle göra av. I kylskåpet fanns en plastdunk med Åsens Lantmjölk, så där hällde jag upp getmjölken, utan att säga något. Men det var ingen i familjen som reagerade på att de fått dricka Åsens Getmjölk istället o:) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: mjölk.
« Svar #5 skrivet: 30 mar-13 kl 15:53 »
Här till exempel:
http://www.lot-gardsmejeri.se/ De ystar getmjölken, men ring och fråga så kanske de kan ta undan någon liter mjölk som du kan få köpa.

Getmjölk smakar lite annorlunda än komjölk, men det är ingen jätteskillnad. Sista gången jag ystade i höstas blev det ungefär en liter över, som jag inte visste vad jag skulle göra av. I kylskåpet fanns en plastdunk med Åsens Lantmjölk, så där hällde jag upp getmjölken, utan att säga något. Men det var ingen i familjen som reagerade på att de fått dricka Åsens Getmjölk istället o:) ...


Tusen tack! Jag ska absolut ringa.  :D

Barnen äter det mesta och är inte alls kräsna, men som sagt, det kan ju vara bra att testa ett tag innan man köper getter.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 2 användare
Adels, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser