Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in  (läst 50228 gånger)

Atheo

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« skrivet: 04 maj-12 kl 22:08 »
Letar efter fler som installerat Viking 30 smalspis och upplever problem med funktionen.
Har nyss installerat en sprillans ny spis från Davidssons men får det inte att fungera. Installationen uppfyller alla krav som finns beskrivna i deras information med råge, har ca 6 meter skorsten 18 x 18 cm och friskluft utifrån till spisen. Elden självdör om man försöker elda med den så kallade baffelplåten monterad i värmeväxlaren baktill på spisen.

Jag har fått rådet att "kapa bort" delar av plåten för att röken lättare ska hitta ut rätt väg. Provar därför att  elda helt utan plåten nu och kan få igång en brasa på det sättet. Stänger jag luckan till eldstaden efter ca en timmes eldande med "kaffeved" falnar elden för att så småningom avta och börja pyra.

Det är mycket olustigt och besviksamt att konstatera "pengarna i sjön" och jag skulle förstås vilja hitta orsaken till den dåliga funktionen. Sotarn har varit här och inspekterat, filmat och provat utan att hitta något fel, så inte vet jag?
Finns det fler som har liknande erfarenheter och hur gjorde ni i så fall för att avhjälpa problemen?
/Anders

Broberg

  • Gäst
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #1 skrivet: 04 maj-12 kl 22:17 »
Har ingen koll på sådana spisar, men kan du lokalisera felet på draget till spisen eller skorstenen? Borde vara en bra början. Annars finns det väl skorstensfläktar och grejer också?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #2 skrivet: 04 maj-12 kl 23:00 »
För att röken skall kunna gå upp i skorstenen måste du släppa in luft utifrån någonstans. Sedan blir det inte heller riktigt bra förrän skorstenen är torr och varm. Det skall vara drag i skorstenen även när du inte eldar. Veden skall vara torr och finklyvd. Och det bör vara hyfsad längd på skorstenen så att det blir skorstenseffekt.

Är det något av detta som det är problem med?

Kommer det verkligen in mycket luft genom friskluftsintaget? Påverkar det något om du har ett fönster öppet? Det går åt mycket luft!
I
Är det drag i skorstenen när du inte eldar?

Har du en fläkt på toa som skapar undertryck i huset?

Du skall inte behöva hjälpa röken att hitta ut. Den skall sugas ut med våldsam fart av skorstenseffekten.

Det finns ett startspjäll som tillbehör som gör att du kan värma skorstenen i samband med att du tänder upp. Men det borde du inte behöva, låter det som. Jag tror att du skall prova att elda hårt i någon timme med ett fönster på glänt. Förhoppningsvis får det upp temperaturen i skorstensstocken så att du alltid har drag redan innan du tänder upp.
« Senast ändrad: 04 maj-12 kl 23:16 av sɹǝpuɐ »

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #3 skrivet: 04 maj-12 kl 23:26 »
En annan lömsk sak som kan orsaka inrykning är om man får undertryck i huset när det blåser hårt som följd av att huset är tätt på vindsidan men någon ventil eller liknande står öppen på läsidan.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #4 skrivet: 04 maj-12 kl 23:45 »
En annan lömsk sak som kan orsaka inrykning är om man får undertryck i huset när det blåser hårt som följd av att huset är tätt på vindsidan men någon ventil eller liknande står öppen på läsidan.

Kommer det verkligen in mycket luft genom friskluftsintaget?

Citera
har ca 6 meter skorsten 18 x 18 cm och friskluft utifrån till spisen

Även min gissning blir inluften, eftersom det kan spöka i min kamin (annat fabrikat, samma princip -friskluft utifrån).
« Senast ändrad: 05 maj-12 kl 08:02 av tinna.m »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #5 skrivet: 05 maj-12 kl 00:06 »
Även vädret har betydelse.  Det börjar bli varmt, och "alla" eldstäder blir griniga!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Atheo

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #6 skrivet: 05 maj-12 kl 10:22 »
Oj vilket gensvar! Tack alla som redan kommenterat eller tipsat och ställt följdfrågor, det var oväntat stort intresse. Kul!
Desvärre är det inget av tipsen eller råden som leder längre än jag redan tagit mig med hjälp av sotaren, leverantören, återförsäljaren och kunniga grannar.

Skorstenen är varm sedan jag eldat i kakelugnen i kammaren bredvid hela vintern, två brasor om dagen.

Två - tre timmar eldning med kluvna stickor av björk i spisen med enstaka inslag av gran och asp med eldstadsluckan på glänt gör spisen och muren närmast spisen varm, så jag tror tyvärr inte det sitter i kall skorsten eller vädret som har varierat rejält vid försöken.

Eldar jag ett par tidningssidor i sotluckan blir det en väldig fart på dem, det dånar till och papperet sugs upp i skorstenen vartefter det brinner upp. Så drag i pipan är det garanterat. För säkerhets skull har jag efteråt tätat sotluckan med mineralull i öppningen.

Tilluften kommer via 100 mm spirorör genom muren och golvet upp alldeles bredvid spisen. Sedan går en ca 50 cm lång 65 mm aluminiumslang från en förgrening in i spisens originalanslutning för friskluft undertill. Spjällen står helt öppna och det blåser friskt i öppningen i spisens undre del som står i förbindelse med eldstadens täljstensskivor och de borrade hål som leder inluften i övre halvan av eldhärden. Andra delen av inkommande luft (från förgreningen på golvet) leder till en ventil bredvid spisen i  midjehöjd.

Om jag öppnar ett fönster eller  dörr har ingen märkbar effekt annat än att den rök som tidigare vällt in vädras ut, elden ändrar inte insentitet. Vi har ingen mekanisk ventilation igång samtidigt (köks-eller badrumsfläkt) men ser heller ingen skillnad när vi slår på den. Det som avgör om det ska dra och brinna på ordentligt är om vi lämnar luckan till eldstaden öppen eller inte. Så fort man stänger till falnar elden och börjar sota, oavsett om man nyss tänt eller eldat stickor några timmar. Då är alla friskluftintag öppna inklusive undre spisluckan som ändå har en ventil öppen mitt på.

Huset är ett gammalt dåligt isolerat timmerhus med undantag av golvet och grundmuren som är sprillans ny gjuten platta med lecasten i muren som timmret står på.

Så just nu kan vi alltså elda utan baffelplåt i värmeväxlaren baktill, med eldstadsluckan på glänt och med stickor till ved! Visst låter det som en hållbar och ekonomisk lösning?  ;) Är det månne någon som hört om liknande problem med just Viking 30?

/Anders

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #7 skrivet: 05 maj-12 kl 11:01 »
Uppenbarligen är det något som förhindrar drag genom spisen. Något som sitter fel? Skräp?

Det verkar vara sekundärluften som är strypt.

Ta ut allt som går att ta ut och sätt tillbaka, motsvarande byte av täljsten och galler. Kolla så att det inte är något som sätter igen. Peta i rör och genomföringar och kanaler med ståltråd eller pinnar. Är det vidöppet mellan sotluckan och spisen? Lyssna/lys/blås/peta ett rensband för att bekräfta. Använd spegel eller en liten digitalkamera.

Ta bort slangen till friskluftsintaget och kolla att det suger luft där när du eldar. Och även när du inte eldar.

Är det drag genom spisen även när du inte eldar? Om skorstenen är varm så skall den suga rejält även om du inte eldar.

Jag utgår från att du eldar med torr ved.

Sedan är det nog bara att reklamera. Men jag misstänker att det är något med installationen som är tokigt. Så att det inte kan dra bra från friskluftsintaget till skorstenen. Eller att något sitter fel inne i spisen. Du borde kunna hitta det mycket enkelt, men i så fall hade du väl inte frågat här...

Du säger att du tätat sotluckan med mineralull. Varför det? Kan det vara den mineralullen som stoppar draget?

http://www.vedspis.se/Produktblad/viking_installation.pdf
« Senast ändrad: 05 maj-12 kl 11:20 av sɹǝpuɐ »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #8 skrivet: 05 maj-12 kl 12:03 »
Oj vilket gensvar! Tack alla som redan kommenterat eller tipsat och ställt följdfrågor, det var oväntat stort intresse. Kul!
Men vad hade du väntat dig?  Detta är www.alternativ.nu:D  Här blir man dagligen överraskad och imponerad av folks kunskaper och vilja att hjälpa andra!

Naturligtvis hoppas vi att även du delar med dig av det du kan och vet!  Välkommen!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Atheo

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #9 skrivet: 05 maj-12 kl 21:06 »
Jag är fortfarande överväldigad av gensvaret, härligt! Är sedan några år medlem i en husbilsklubb med tillhörande forum. (Nej, det är ingen dyrgrip utan en gammal Fiat med ett tidigare väldigt fukskadat och ruttet hus på, som jag renoverat i flera år.) I den föreningens forum kan man vänta i månader utan att någon märker att man ställt en fråga, så det är verkligen skillnad!

Ja, spisen var det. Jag har plockat isär allt som går att ta isär utan att spräcka itu det som monterats med pannkitt. Det visade sig att innandömet var ganska slarvigt monterat och roster i botten samt täljstenarna på sidorna var förskjutna åt ett håll. Fick slipa lite på kanten av rostret, där fabriken slipat tidigare men inte tillräckligt, för att kunna montera allt symetriskt och centrerat. Jag tror inte att det hade någon avgörande betydelse men ändå, nu vet jag att allt sitter som det ska.

Har skickat in digitalkameran i både skorsten och spis så långt det går utan att fånga något onormalt på bild. Lånade även en kamera på böjlig axel och har med den nerifrån kunnat överlappa de sektioner som sotaren kunde se uppifrån. Inga fel här, men anslutningen till skorstenspipan är vinklad ca 30 grader uppåt och åt sidan från den raka stosen ur kaminen. Vinklingen går ca 25 cm och hålet blir större mot pipan. Börjar med diameter 150 mm men slutar med ca 250 mm diagonalt. Min granne tror att detta i kombination med ett ganska stort utrymme ner till sotluckan 30 cm lägre åt andra hållet kan bidra till att röken liksom stannar upp när den når det utrymmet. Sotaren hade liknande teorier och har ringt senare och föreslagit att vi skulle montera en rostfri rökslang mellan kaminens utlopp och en bit upp i skorstenen för att se till att rökgaserna "håller farten". Hon tyckte även att vi skulle hacka upp ett hål på skorstenen 1,5 meter upp och montera en kon med lilländan uppåt för att pressa ihop gaserna och öka farten. En alldeles för kostsam och besvärlig åtgärd om man inte med säkerhet vet att det funkar. Och det vet man inte! - Eller?

Det är till synes bra drag i skorstenen via sotluckan, oavsett om man eldar eller inte så känner man draget tydligt med handen. Likaså känner man tydligt hur det kommer in massor av friskluft via ledningen in undertill i spisen och ventilen vid sidan om.

Mineralullen ligger alldeles innanför luckan, bara för att se till att inte det kommer in "tjuvluft" i skorstenen den vägen.  Öpnnar jag luckan och tar bort ullen när det brinner i spisen stannar det av alldeles, så nån extra luft in i skorstenen verkar det inte behövas.

Är det någon som vet hur man gör när man mäter undertryck i spis eller skorsten? Ska det vara kallt, varmt eller rentav brinna samtidigt? Har möjlighet att låna en känslig mätare graderad i pascal men sotaren var lite ovillig att exakt berätta hur de gör när de mäter.

/Anders

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #10 skrivet: 05 maj-12 kl 21:26 »
Gissningsvis ville hän komma själv och ta betalt för det ...  "Såna ä di, sa tant Cordelia"!

Husbilsforumet kanske inte har riktigt lika många medlemmar som alternativ?

Och tack  för en lärorik tråd!  :D  /Trollmor, tjuvåkare!  ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #11 skrivet: 05 maj-12 kl 21:49 »
Är det någon som vet hur man gör när man mäter undertryck i spis eller skorsten? Ska det vara kallt, varmt eller rentav brinna samtidigt? Har möjlighet att låna en känslig mätare graderad i pascal men sotaren var lite ovillig att exakt berätta hur de gör när de mäter.

Om papper försvinner brinnande in i skorstenen så har du bra drag...
Draget mäter man där gaserna går in i skorstenen, när kaminen är i gång. Eftersom det kan vara en svår placering kan man mäta nere vid sotluckan i skorstenen tex. Jag har en mätare där inkopplad permanent, mest för att det är kul.

Det låter som att luften inte går genom eldhärden i tillräcklig omfattning. Det är inte nån tätningslist runt vedinkastet som saknas som gör att den drar in enorma mängder tjuvluft där eller kanske senare nånstans?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #12 skrivet: 05 maj-12 kl 21:52 »
Kolla sidan 16 i pdf:en jag länkade till. Tydligen är ett vanligt fel att rökvändarplattan inte är korrekt monterad.

Om jag förstår rätt så har du testat att helt ta bort den, och då funkade det. Troligen sitter den fel så att den strypt draget för mycket. Gissar jag... Bakre järnet.

En annan sak som kan orsaka problem är ju en kall skorsten som kyler rökgaser. En skorsten som man inte eldat med över sommaren kan bli fuktbemängd av regn och det kan ta lång tid innan den blir torr och varm. Eller att rökgaserna är kalla på grund av fuktig ved. Eller skorstenen är delvis av oisolerad metall som kyls av tillluft, men vad jag förstått är inget av detta aktuellt i ditt fall.
« Senast ändrad: 05 maj-12 kl 22:20 av sɹǝpuɐ »

Atheo

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #13 skrivet: 07 maj-12 kl 21:41 »
Fler experiment är nu gjorda!
Jag har som flera av er som svarat rekommenderat verkligen kollat så allt sitter som det ska och den där plåten som ofta hamnar fel, bakplåten, den sitter helt som den ska.
Det är en plåt längre bak i en värmeväxlare som jag laborerat med. Jag kallar den baffelplåt och den gör så att röken, när den kommer ur förbränningsrummet måste gå ner i botten på en stor "gjutjärnsburk" och upp igen innan den går ut i skorstenen. Allt för att hinna avge mer värme innan den försvinner ut i skorstenen.

Med plåten bortplockad går röken rakt ut från spisen och i det här läget drar det skapligt bra. Igår eldade jag två tre timmar innan jag tog på mig ett par tjocka handskar och öppnade locket till burken eller kammaren där baffelplåten ska sitta. Stoppade snabbt ner plåten och satte tillbaks locket. I med mer ved och eldade på. Nu brann det vidare, dock med väldigt dämpad låga och utan minsta ljud av drag ut i skorstenen.

Lyckades på detta sätt hålla igång en brasa i ca 2 timmar till genom att stoppa in några stickor tillsammans med små vedträn vartefter de brann upp. Blev väldigt svart och sotigt runt kanterna i förbränningsrummet, så någon riktig fyr var det inte, men det brann trots allt.

Nu har jag på jobbet fått mer tips om hur jag ska mäta undertrycket, ungefär som ett av inläggen ovan beskrev och ska få låna en mätare igen. Får återkomma och berätta hur det gick med det och på torsdag ska en representant för firman där jag köpt spisen komma och provelda själv. Det ser jag fram emot!

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #14 skrivet: 09 maj-12 kl 06:14 »
Är väldigt intresserad av att veta hur det går för dig. Har funderat på den spisen ett tag nu.

Lycka till!

Atheo

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #15 skrivet: 09 maj-12 kl 20:24 »
En delseger har jag uppnått, tack för goda råd och uppmuntrande kommentarer!

Har mätt upp ca 12-13 pascal undertryck i skorstenen! Heureka! Gjorde det via sotluckan, precis som "kackelman" beskrev. Satte ett ca 75 cm långt rör på vakummätarens slang och stoppade in röret i skorstenen precis där spisens stos mynnar ut i skorstenen. Tätade runt röret med mineralull men det verkade inte spela så stor roll, för när jag plockade ut röret rasade ullen undan. Mätte igen och fick samma värde trots att det var ganska öppet runt mätröret in vid sotluckan.

Provade även att mäta som sotaren lite motvilligt berättade, genom att stoppa in röret i eldstaden så långt det gick. Där var det snarare övertryck än undertryck. Det pendlade mellan -1 och +1 pascal. Notera att baffelplåten då var monterad och det var den under hela den här proveldningen. Det tog bra lång tid att få det att brinna med luckan stängd, ca 2 timmar innan jag mätte undertrycket men det gick att få eld. Det brinner dock väldigt långsamt och orent med mycket sot i förbräningsrummet, som om elden hela tiden är på väg att kvävas. Öppnar jag luckan så flammar det upp lite men till priset av massor av rök in i rummet.

I morgon bitti kommer en representant från järnhandeln där jag köpt spisen och proveldar. Det ska bli väldigt intressant, jag återkommer med en "rapport". Har funderingar på om originaltillbehöret som gör det möjligt att öppna ett spjäll förbi baffelplåten tillfälligt vid upptändning kan vara en tänkbar lösning. Vi får se.
/Anders


Atheo

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #16 skrivet: 10 maj-12 kl 20:51 »
Idag var det proveldning av tillrest järnhandlare! Han var betydligt friskare på att ladda in stickor och spänt i eldstaden än vad jag varit vid mina försök. Och det rök in - så in i norden! Hela rummet blev grå-vitt och eldsflammor slog in i rummet från eldstaden så fort luckan öppnades på glänt. Rök vällde ut genom ventilationshålen på spisens sidor, som inte har direkt förbindelse med elden.

Vi var rörande överens om att så här kan vi inte ha det. Det skulle ta orimligt mycket tid och arbete att behöva elda upp värmen i spisen med stickor och näver. Dessutom skulle nog hela rummet bli svart tillslut.
Han hade teorier om att stosen baktill inte var tät, så jag tog en rejäl bit gullfiber och tröck upp i skorstenen via sotluckan. Täppte till utloppet från spisen och stoppade röken helt. Vi kunde inte se minsta rökgnutta komma ut i anslutning till stosen men efter ett tag började det pysa ut mycket rök på alla andra ställen och vi avbröt försöket där.

Efter en timmes soteldning beslöt vi att öppna locket till värmeväxlaren där bak och lyfta ur baffelplåten. Det blev en het och rökig process, men efteråt blev det riktigt skapligt drag i spisen igen. Jag frågade efter den tillsats som Davidssons säljer till spisen, för att kunna koppla förbi baffelplåten och värmeväxlaren vid start. Det visade sig att den tillsatsen ändå kräver att man skruvar loss locket till värmeväxlaren varje gång man ska öppna eller stänga ventilen! Helt värdelöst med andra ord!

Det här ledde till att vi spekulerade i andra sätt att lösa behovet av justerbart motstånd ut ur spisen och vi kom gemensamt fram till flera möjliga sätt som inte skulle kräva öppning av luckan varje gång. Här finns utrymme för innovationer från Davidssons!

Nu återstår att handlarn pratar med leverantören och återkommer med ett förslag på eventuell åtgärd, vad det nu skulle kunna vara. En förklaring till varför det röker så mycket ur varmluftskanalerna vore också väldigt välkommen. Det är bara att vänta och se!
/Anders

Broberg

  • Gäst
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #17 skrivet: 10 maj-12 kl 20:57 »
Idag var det proveldning av tillrest järnhandlare! Han var betydligt friskare på att ladda in stickor och spänt i eldstaden än vad jag varit vid mina försök. Och det rök in - så in i norden! Hela rummet blev grå-vitt och eldsflammor slog in i rummet från eldstaden så fort luckan öppnades på glänt. Rök vällde ut genom ventilationshålen på spisens sidor, som inte har direkt förbindelse med elden.

Vi var rörande överens om att så här kan vi inte ha det. Det skulle ta orimligt mycket tid och arbete att behöva elda upp värmen i spisen med stickor och näver. Dessutom skulle nog hela rummet bli svart tillslut.
Han hade teorier om att stosen baktill inte var tät, så jag tog en rejäl bit gullfiber och tröck upp i skorstenen via sotluckan. Täppte till utloppet från spisen och stoppade röken helt. Vi kunde inte se minsta rökgnutta komma ut i anslutning till stosen men efter ett tag började det pysa ut mycket rök på alla andra ställen och vi avbröt försöket där.

Efter en timmes soteldning beslöt vi att öppna locket till värmeväxlaren där bak och lyfta ur baffelplåten. Det blev en het och rökig process, men efteråt blev det riktigt skapligt drag i spisen igen. Jag frågade efter den tillsats som Davidssons säljer till spisen, för att kunna koppla förbi baffelplåten och värmeväxlaren vid start. Det visade sig att den tillsatsen ändå kräver att man skruvar loss locket till värmeväxlaren varje gång man ska öppna eller stänga ventilen! Helt värdelöst med andra ord!

Det här ledde till att vi spekulerade i andra sätt att lösa behovet av justerbart motstånd ut ur spisen och vi kom gemensamt fram till flera möjliga sätt som inte skulle kräva öppning av luckan varje gång. Här finns utrymme för innovationer från Davidssons!

Nu återstår att handlarn pratar med leverantören och återkommer med ett förslag på eventuell åtgärd, vad det nu skulle kunna vara. En förklaring till varför det röker så mycket ur varmluftskanalerna vore också väldigt välkommen. Det är bara att vänta och se!
/Anders

Tycker nog att köpet skulle hävas jag.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #18 skrivet: 10 maj-12 kl 22:24 »
Nu återstår att handlarn pratar med leverantören och återkommer med ett förslag på eventuell åtgärd, vad det nu skulle kunna vara. En förklaring till varför det röker så mycket ur varmluftskanalerna vore också väldigt välkommen. Det är bara att vänta och se!
/Anders

Bra att det går framåt!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #19 skrivet: 11 maj-12 kl 10:08 »
Man tar sig för pannan.  Ska en modern, nykonstruerad, dyr manick vara sämre än stenålderns stenring?

Men heder år handlaren som ändå skickade en representant för att kolla med egna ögon!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 2 användare
von tratt, Jenny Donai Manitski

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser