Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ser man enklast skillnaden på hundkäx och vildpersilja?  (läst 18576 gånger)

Michan

  • Inlägg: 26
    • Småland
Hej!

Jag tycker det är jättesvårt att se skillnaden på de här två, och skulle det bli fel så är det ju inte så jättebra. Har ni några enkla saker man ska kolla efter? Hört att vildpersiljan luktar lite lökigt om man gnuggar den, men luktar det väldigt starkt? Litar inte riktigt på mitt luktsinne nämligen.

Tacksam för alla tips!

Mvh

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hur ser man enklast skillnaden på hundkäx och vildpersilja?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-12 kl 00:23 »
Det här med lukten har jag aldrig tänkt på. Jag brukar kunna se skillnad mellan dem på det att vildpersiljan är gracilare och mindre och blommar senare  - och hundkäxet är oftast högre och ser liksom mera geometriskt ut i bladen. Framför allt så har vildpersiljan tre svepeblad och dom är långa och litet utåtböjda. Det är en rätt tydligt synlig skillnad om man bara vet om den. Och sen är det ju fröna förståss.

Problemet är att det är jättesvårt att skilja dem från en massa andra flockblommiga växter...

MvH
CG
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

HippieMama

  • Inlägg: 118
  • Sum ergo sum
    • -
SV: Hur ser man enklast skillnaden på hundkäx och vildpersilja?
« Svar #2 skrivet: 15 jun-12 kl 01:13 »
Jag har fullt på tomten nu, och måste verkligen själv reda ut detta.

Såhär säger holmberg/eklöf:
Citera
Hundkäx trivs på näringsrik mark i beteshagar, vid gårdar, längs vägkanter och på liknande ställen. Det är en flerårig ört som oftast blir över en meter hög. Den kantiga stjälken är hårig nertill. När man nyper i bladen avger de en frisk, morotsliknande lukt.

Att skilja hundkäxets bladrosett från odörtens är inte lätt, och eftersom odörten är mycket giftig [...]. Odört är sällsynt och väster främst i svealand men förekommer även i götaland. Den har hittats på några ställen längs kusten i södra norrland.
Det är på kulturmarkenr, vid gårdar och skräpmark man hittar odörten. Den kan bli två meter hög. Bladskaften är runda, kala och ihåliga med röda fläckar. Hundkäx har något håriga bladskaft som inte är ihåliga, med en ränna på ovansidan. När man nyper i ett odörtsblad ger det ifrågn sig en obehaglig, unken lukt, medan hundkäx har en frisk, morotsliknande doft. Odört har kal, trind stjälk, jundkäx har kantig blomstjälk".

Och såhär säger svensk fältflora:
Citera
50-150cm. Maj-juli. Stjälk kantig, ihålig, nertil ofta hårig, rikt grenig. Blad 3-kantiga, glänsande gröna. Flock med 7-16 strålar. Småflockar med 4-8 frukter. Allmänt svepe saknas. Enskilt svepe av 5-7 äggrunda svepeblad. Kantblommorna är större än de inre. Frukt glänsande svartbrun, utan åsar.

Och sen Blekestad:
Citera
En varning. Hundkäx kan lätt förväxlas med den mycket giftiga odörten. Men odörtens stjälk är rund, glatt och hårlös och rödfläckig liksom också bladskaften. Bladen är mörkt gröna och parflikiga. Odörten har helhängande svepeblad på både den stora blomflocken och småflockarna. Hundkäx har en svag och ganska angenäm lukt, men odörten luktar väldigt illa. Odörten är ingen vanlig ört. Blommar senare än hundkäxen.

En annan växt som liknar hundkäxen är vildpersilja, men obs - den är giftig. Den har mörkt gröna, glänsande blad och vita ibland rödaktiga blommor och känns särskilt igen på att varje småflock i storflocken har tre karakteristiska, nedåtböjda långa svepeblad. Vildpersiljan, som blir upp till 1m hög, är ganska allmän i södra ochmellersta sverige, mera sällsynt i norrland. Den växer på odlad mark och blommar på sommaren och sensommaren.

 Det finns alltså lite att passa sig för.

Vi återgår till fältfloran och ser vad den säger om vildpersilja:
Citera
5-200cm. Juli-sept. Ganska vanlig. Rabatter, trådgårdar, ruderatmark, jordhögar. 1-2 årig. Kal. Stjälk slät, ibland blådaggig, nedtill ofta violett. Blad 2-3 gånger flikiga, glänsande. Flock med 10-20 strålar, utan allmänt svepe. Blommor vita. Enskilt svepe av 3-4 långa, hängande flikar. Frukt avlång, med tydliga åsar. Giftig.

Och om odört:
Citera
50-200 cm. Juni-aug. Sällsynt. Gårdar, vägkanter, tångvallar, tippar. 2-årig. Stjälk glänsande kal, slät, blådaggig, nedtill rödlilafläckig. Nedre blad lika kundkäx, men större, mörkgröna och helt kala. Flikar med små vita spetsar. Flock med 10-20 stålar. Allmänt svepe av lansettlika, nedböjda svepeblad, enskilt svepe av 3-6 blad. Frukt grönbrun, nästan klotrund, med knottriga åsar. Luktar illa. Mycket giftig.

Hej och hå!
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Hur ser man enklast skillnaden på hundkäx och vildpersilja?
« Svar #3 skrivet: 15 jun-12 kl 06:34 »
Men jösses!  :o Man får alltid lära sig något nytt.  Jag visste inte ens att det fanns något som liknade hundkex.  Nu måste jag googla upp bilder på de här två ni nämner. Jag har hela trädgården full av hundkex. Trodde jag, det kanske är något annat! Jag har något vagt minne av att jag hört att kaniner ska gilla hundkex men som tur var har jag inte släpat hem några(jag bor inte än i min stuga)och nu ska jag nog läsa på först. 

Var det inte hundkex man tuggade på när man var liten för dom smakade lakrits? ELler det kanske var något helt annat, minns inte riktigt!
--------------------------------------
http://

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Hur ser man enklast skillnaden på hundkäx och vildpersilja?
« Svar #4 skrivet: 15 jun-12 kl 07:06 »
Hm...jag skulle kunna säga ja på att jag har alla dessa tre växter för dom ser ju likadana ut! Av någon konstig anledning har jag tagit närbilder på alla blommor i trädgården men råkat missa ogräset! Kanske ska ta och göra det också framöver!  Som vanligt i livet är ju inte allt vad det ser ut att vara! :)
Ska snarast ta och antingen fota eller ta hem en hel växt av det jag har i trädgården och så jämföra med
Hundkex: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hundkäx
Odört: http://sv.wikipedia.org/wiki/Odört
Vildpersilja: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vildpersilja

Fast något jag skulle vilja ha längst bak i rabatten som utfyllnad och "högt" är jättelokan: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jätteloka men den är inte så vanlig härikring så jag har aldrig hittat plantor eller frö. Jo, den gången jag första gången såg den i en ödehusträdgård, vågade inte ens gå i trädgården för man såg ingenting och risken att trilla ner i en dåligt övertäckt brunn var för stor! Dessutom så fanns det inte mkt växtlighet kvar eftersom lokan tagit över helt. Nu minns jag inte längre vart det var jag hittade det där huset och det kanske är lika bra det för jag skulle ändå glömma att ha reda på den så det inte tar över allt och går överstyr!
--------------------------------------
http://

S.Odkil

  • Inlägg: 29
  • ...med fablesse för ull, trädgårdar & nyttoväxter
    • Småland
SV: Hur ser man enklast skillnaden på hundkäx och vildpersilja?
« Svar #5 skrivet: 28 feb-13 kl 20:13 »
Jag tror att det som ser ut som hundkex och smakar lakrits/anis ärspansk körvel. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser