Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan jag göra med en låda körsbär?  (läst 26031 gånger)

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« skrivet: 18 maj-11 kl 11:50 »
Fick en hel "pall" med körsbär igår. Kommer aldrig hinna äta upp dem. Vad kan jag hitta på?? Vore kul om ngn hade en körsbärslikörs recept eller en marmelad utan massa konstigheter.
Tack!

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-11 kl 13:05 »
Är det matkörsbär (=sura, men mycket smakrika, helt oätliga i rått tillstånd) eller ätkörsbär (=söta, goda, ätes färska)?

Om det är matkörsbär så har jag ett bra likörrecept som ger en gudomlig likör, men den fungerar nog inte med ätkörsbär. Jag klipper in receptet nedan.

Dansk körsbärslikör

Oppskrifte 982: Kirsebærlikør fra ”Frøken Jensens Kogebog” utgavet 1945 (udkom første Gang i 1901)
(1 kg Madkirsebær, 1 l hvid Rom, 375 g Melis, 2 dl Vand.)
Madkirsebær pilles og stødes i en Træ- eller Stenmorter. Kvaset fyldes paa en Dunk eller i en Krukke og paahældes Rom, der maa staa godt proppet eller dækket til. I Løbet af en Maaneds Tid rystes eller omrøres det jævnligt; derefter sies Rommen igennem et klart Stykke Tøj. Melis og Vand koges til Sirup og blandes med Kirsebærrommen, som derefter hældes i Flasker, der proppes og gipses. Likører bliver bedst, naar de lagres godt; de kan opbevares i Aarevis.

Eftersom det kan vara lite svårt att förstå farmors recept ovan  ::) så kan du istället använda dig av min egna tolkning nedan:

1 kg matkörsbär (inte de där söta körsbär man äter som frukt, utan de mörka, saftiga och riktigt sura matkörsbären som ser så härliga ut, men som krullar ihop tungan om man försöker äta dem)
1 l vit rom (nej, det fungerar inte med hembränt och romessens  ;D)
375 g socker
2 dl vatten

Kärna ur körsbären och mosa dem lite i en mortel. Lägg körsbären i en kruka eller flaska (gärna glas) och häll på rommen. Stäng till öppningen och låt krukan stå i en månad. Under denna tid rör du om rejält i krukan lite då och då. Sila sen drycken genom ett tunt tyg. Koka ihop vatten och socker till en sockerlösning. Blanda sedan körsbärsrommen med sockerlösningen. Häll drycken på väl rengjorda flaskor som försluts väl. Likören blir bäst om den lagras och den håller i åratal.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #2 skrivet: 18 maj-11 kl 13:10 »
Mamma gjorde en supergod tjohej med plommon. Det borde funka lika bra med körsbär.

Lägg bären hela på en ugnsplåt och strö över socker. Ställ in dem i ugnen på låg temperatur..... typ 100grader. Låt dem stå tills ugnen kommit upp i temp och stäng då av den. Låt bären stå kvar tills dagen efter och gör då om proceduren. Håll på tills bären får en seg marmeladaktig karaktär. Nu kan du lätt plocka ur alla kärnor och lägga upp på burkar. Om du vill kan du spetsa med konjak eller någon annan sprit. Äts med fördel till glass eller grädde :P

Eller så kan du ju alltid sätta en sats vin ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #3 skrivet: 18 maj-11 kl 13:13 »
Tjohej låter gott.  Aldrig hört talas om.  Men ...  en hel pall som ska turas om på en ynka plåt i flera dagar?  Får det färska godiset rum i frysen medan det väntar?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Emma Lamm

  • Inlägg: 6
  • Jag tror det kan funka!
    • Norge
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #4 skrivet: 18 maj-11 kl 13:25 »
Precis detta undrar jag åxå! :-)

Fick en glassbox med frysta moreller här om dagen och vet inte helt vad jag ska göra med den. Kanske man bara skulle hälla i lite vatten och socker och se hur det blir efter ett uppkok eller två? Det är ju inte mer än två liter det är snack om så det är ju kanske värt att pröva?
Svensk tjej som bor med sin norska man och sina två katter i ett hus i de norska skogar.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #5 skrivet: 18 maj-11 kl 13:27 »
Om du ska göra saft eller sylt är det fördelaktigt att frysa först, så släpper kärnorna lättare.
Saftmaja får du ta med nästa gång du är i sverige.
Bäst vore ju förstås om vi fick hjälpa dig äta upp dem..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #6 skrivet: 18 maj-11 kl 13:34 »
Haha...Ni får gärna hjälpa till att äta dem. Dom e söta och fantastiska!!! Likörreceptet sparas!!!! Tack!!
Tjohejet lät oxå gott. Ska nog prova.
Sylt/marmelad testa jag att koka förra året men det vart inge bra. Asså saken e den att jag bara koka med socker och vatten och det sluta med att det vart som en gele i burken och alla körsbär hamna högst upp...eller längst ner....Hmm..mins inte.

Ska äta och äta åt er alla. :)

skogsveronica

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #7 skrivet: 19 maj-11 kl 06:51 »
Spottsoppa till grannskapet!

Och till vin går ju åt en hel del. Och så kan ju Kriseknoen få de jästa bären sen, eller?

Kattie

  • Inlägg: 59
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #8 skrivet: 19 maj-11 kl 08:02 »
Sylt på körsbär e bara underbart, dock en del jobb att kärna ur... jag har haft på mig tunna handskar och tryckt ut kärnorna över en stor sil för att inte tappa bort en massa god saft från bären, tycker dock det kan va värt besväret. Jag kokar alltid på syltsocker.

Saft har jag med kokt, enklare för jag har kokt ihopa allt i en stor gryta sen silat av vätskan och kokt ihopa med socker, jag har inte i konserveringsmedel i min saft utan packar i lagom burkar o stoppar i frysen.

Lycka till oavsett vad du tar dig för, du har ett ganska angenämt problem  ;D

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #9 skrivet: 19 maj-11 kl 08:36 »
:) Det kan man säga Kattie!! Okej.....sylt/marmelad e ngt jag verkligen vill göra men här i Grekland....well...här på ön i alla fall har jag inte hittat sylt socker. Har ngn ett recept på marmelad på vanligt socker??
Igår åt vi massa men det käns inte som att mängden minskat. :)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #10 skrivet: 19 maj-11 kl 08:56 »
Det är bara att göra på precis på samma sätt som med syltsocker. I körsbärets kärnor finns det gott om pektin. Ta med några kärnor i koket så stelnar sylten. Tycker du att du får en för rinnig sylt, värm upp det hela igen och ha i mer socker, men det brukar inte vara något problem.

Lyck till.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

regnpipan

  • Gäst
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #11 skrivet: 19 maj-11 kl 10:07 »
Chutney så klart!

1 del fruktkött + 1 del socker
Lök
Chili
ättika
lite ingefära
lite kanel
lite annat som är gott

Koka samman ett tag. Ev mixa slätt. Därefter upptappning på burkar. Brukar vara ätmogen efter 1/2 år

Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #12 skrivet: 31 maj-11 kl 12:24 »
Den godaste sylt mina barn vet är gjord på moreller, bara att koka bär och socker. Det är dock lite pilligt att ta bort alla kärnor.
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #13 skrivet: 14 jul-11 kl 13:21 »
hehe...Många ideer och tips fick. Men jag kan nu i efterhand säga att vi stoppade i oss hela lådan. var inte särskillt svårt faktsikt. :)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #14 skrivet: 14 jul-11 kl 14:43 »
vin...saft  eller sylt..gott..
Fjäderfän och kaniner

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #15 skrivet: 15 jul-11 kl 07:41 »
Vissa körsbär, helst de där som är lite halvstora som växer vilda, blir väldigt goda att bara frysa som de är och servera till mat sen på vintern, som ett tillbehör, ungefär somman kan ha lingon. Blir lite syrligt och gott. Enklaste tänkbara omhändertagande...

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #16 skrivet: 22 jul-11 kl 21:33 »
Jag ska testa den här. :-D

Plockade några kilo körsbär idag. :-D

http://www.recept.org/Henriettas_korsbarsmarmelad.html
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Bäckaryd

  • Inlägg: 106
    • Småland
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #17 skrivet: 27 jul-11 kl 10:37 »
Efter att ha suttit i ungefär 51 år - hela mitt liv - och kärnat ur med en gammaldags hårnål slog jag till och köpte en körsbärsurkärnare från Liebherr. En revolution i köket! Lite jobb är det ändå, det är inte precis så att man kan trycka på en knapp och gå och sätta sig i soffan, men det går OÄNDLIGT mycket snabbare!
Bara ett tips från:
-anneli-

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #18 skrivet: 27 jul-11 kl 11:54 »
Kärnat ur 27 L bigarrauer med en urkärnare k'rnorna blev drygt 3 L för ett bär i taget... det gick det med men tog lite tid. Kokade sylt pa 4 L b'r men det ville inte tjockna, hann ha i natriumbensoat och atamon och givetvis citronsyra s[ nu g[r det inte att v'rma upp det igen och f[ det att tjockna, dessutom hade jag tsk ist'llet f;r krm s[ det blev syrligt. Tur jag har mer b'r i frysen. Torkade 4 L urk'rnade och delade i fyra bitar per b'r blev ca en liter torkat s[ det tar lite plats nu. Du kan 'ven anv'nda bara k'rnorna och g;ra lik;r, blir gott det med... B"r som flyter i sylt och marmelad, har inte dragit [t sig sockret tillr'ckligt.  Vet inte hur jag ska f[ bort dessa specialtecken f;r [';. Kan n[gon tipsa mig_ fr[getecken.   
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Vad kan jag göra med en låda körsbär?
« Svar #19 skrivet: 27 jul-11 kl 13:15 »
Ja...den gamla lådan blev uppäten och för ett par dar sen fick vi en till låda. Vad jag menar med back/låda e en sån där stor plast korg/låda. Anyway. Mycke bär var det och är det. Med de nya så tog jag ett gäng och koka sylt och det jag gjorde var att koka ihop med lika många gram socker tills det tjocknar. La inget annat i blandningen och jag kärnade bara ut hälften då jag läst nånstans att kärnorna hjälper till sylten att bli tjock.
Gott blev det och nu står 2 burkar i kylen. :)
Sol sol på er alla!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser