Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Guldfasan ihop med höns?  (läst 11165 gånger)

Djinn

  • Gäst
Guldfasan ihop med höns?
« skrivet: 04 maj-11 kl 14:04 »
Som rubriken lyder: Guldfasan ihop med höns, går det? Kommer hönsens tupp att slåss med fasantuppen? Eller hönorna med varann?

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Guldfasan ihop med höns?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-11 kl 14:19 »
Litegranna intresserad av samma fråga. Kombinationen anka, höns och fasan? Eller rymmer fasanen om den får gå på gården?

ivy

  • Inlägg: 217
    • Gotland
SV: Guldfasan ihop med höns?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-11 kl 17:36 »
Litegranna intresserad av samma fråga. Kombinationen anka, höns och fasan? Eller rymmer fasanen om den får gå på gården?

...jag tror fasanen kommer dra om den blir lös, de guld/diamant fasaner jag träffat har iaf varit mer vilda än tama :)

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Guldfasan ihop med höns?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-11 kl 20:39 »
Min far har haft ett... >:D med att hålla guldfasantuppen ifrån silkeshönorna.... Trots att han har egen fasanhöna....
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Guldfasan ihop med höns?
« Svar #4 skrivet: 06 maj-11 kl 19:52 »
Fasanen sticker säkerligen om man försöker ha den lös. Även om den är tam och orädd. :)

Men jag vet många som haft Guldfasaner tillsammans med höns och ankor utan minsta problem, ja det finns undantag, men i de flesta fall går det utmärkt.
Jag har en Gul Guldfasantupp som verkar tro att han är kycklingmamma.. jättejättesnäll med dygnsgamla kycklingar, ungdjur såväl som vuxna höns. Han är faktiskt nästan "för" snäll då han får stryk (nåja, inga fysiska skador mer än skadat självförtroende) av min pyttelilla vakteltupp. Guldfasanen flydde så fort vakteln gjorde minsta lilla rörelse mot honom, jag vart tvungen att sära på dem för fasanens skull.
Nämen detdära känner jag igen, mina fasaner är livrädda för vakteltuppen, igår så hade en av de blivit så rädd att den flygit in i nätet och skadat näbben :/ Nu får vakteltuppen flytta!

Mina fasaner går jättebra ihop med mina duvor, och vaktelhönan :P

EDIT: fasanen rymmer till 99% :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Guldfasan ihop med höns?
« Svar #5 skrivet: 07 maj-11 kl 12:12 »
Hum ...  rymmningsbenägenhet försvårar avsevärt ett eventuellt fasaninnehav. Barn som skall vara med och jobba med djuren gör ju att det blir svårt att hålla koll hela tiden. Finns det några andra roliga fåglar som skulle vara mer hemmatama, påfågel kanske?

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Guldfasan ihop med höns?
« Svar #6 skrivet: 07 maj-11 kl 13:03 »
Hum ...  rymmningsbenägenhet försvårar avsevärt ett eventuellt fasaninnehav. Barn som skall vara med och jobba med djuren gör ju att det blir svårt att hålla koll hela tiden. Finns det några andra roliga fåglar som skulle vara mer hemmatama, påfågel kanske?
Påfågel blir nog bra, håller sig OFTAST hemma. Ibland kan de ge sig av på längre turer några hundra meter iväg (ibland någon kilometer)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

LenaMarie

  • Inlägg: 26
    • Småland
    • Loppan i Solberga
SV: Guldfasan ihop med höns?
« Svar #7 skrivet: 08 sep-17 kl 17:48 »
Har hört att påfåglar håller sej hemma om dom har något att spegla sej i. Självkära varelser.
Fasaner och vaktlar behöver taknät för att inte rymma, men fasaner behöver lära sej leta mat, när dom är små, och då är det jättebra att sätta ihop unga fasaner med unghöns. Det kanske gäller mer för fasaner som ska sättas ut, eftersom dom man har hemma får maten serverad.
Själv har jag guldfasaner som jag tänker prova att ha i samma hängn som Japanska vaktlar.  Just nu går vaktlarna med unga dvärgpaduaner.

Lena Sands / Loppan i Solberga
Katter Kaniner Höns Vaktlar Fasaner Ankor
loppanisolberga.blogspot.se



Matägg, Avelsägg, Kattungar och Kaninungar ibland till salu.
Övernattningsrum uthyres (Sovrum, Vardagsrum & dusch/toa)
https://loppanisolberga.blogspot.se

singa

  • Inlägg: 17
    • Finland
SV: Guldfasan ihop med höns?
« Svar #8 skrivet: 12 feb-18 kl 17:38 »
har mina guldfasaner med hönsen varje vinter utan problem

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Guldfasan ihop med höns?
« Svar #9 skrivet: 15 feb-18 kl 22:20 »
Jag tror trådskaparen har fått svar på sina frågor vid det här laget.
 (:)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 7 användare (4 dolda)
xaelanar, Vanerpaddel, Caroline Carlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser