Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till fryspåsar?  (läst 33110 gånger)

Thompa

  • Gäst
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #40 skrivet: 28 feb-14 kl 10:32 »
Allt beror helt enkelt på vad det är för plast. Är det rätt plast som klarar +100 grader är problemen obefintliga.
Men använder du plastfolie har du störst problem i micro och till feta produkter som t ex pålägg.
Ett annat problem är vad du värmer, t ex socker skapar problem pga temperaturen.

Det går så många skrönor på det här forumet. Läs fakta på livsmedelsverkets och kemikalieinspektionens sidor om rekommendationer. Många plaster är relativt harmlösa vid normal användning.
 
En matlåda i polyeten är det bästa du kan ha i frysen. De som väljer annat pga 'rädsla för mjukgörare' och väljer soppåsar, hundpåsar eller plastpåsar från affären har lixom inget helhetsbegrepp. Men det är deras åsikt och deras val.

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #41 skrivet: 28 feb-14 kl 10:47 »
Nu var det inte frysen, utan mikron. Att problemen är obefintliga är lite att ta i,. även utan mjukgörare kan det komma ut saker när de upphettas.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #42 skrivet: 01 mar-14 kl 18:04 »
En plastpåse av majsstärkelse borde vara bra, men om det inte tydligt framgår att den är avsedd för förvaring av livsmedel så kan det tänkas att den kan innehålla tillsatser
Frågan är om den är tät nog att förhindra frysbränna och perforering av bakterier utifrån? Kanske är det av den anledningen som det inte går att få tag på sådana fryspåsar.

Livsmedelshygien är kanske det viktigaste.
Fryspåsar är ett nödvändigt ont men också funktionellt och väldigt bra. Tråkigt att påsar slits och att diska påsar känns så där, blir de rena nog?
Bra fråga, jag tror att de kan bli det. Om vi håller oss till rekommenderade tidsperspektiv för vår frysförvaring och därefter diskar påsen omedelbart, hinner bakterietillväxten bli minimal. Man kunde ju efterskölja med en stark lösning av bikarbonat tex för att ytterligare minska bakteriehalten. Här spelar dock kanske förvaringen av den diskade påsen en viss roll, där kan saker ske, men återigen, korta tidsperspektiv och mekanisk avlägsnande av bakterier bör inte underskattas. Jag menar för allmänt bruk hemma förståss.

Man får liksom sätta det i relation till allt annat vi får i oss också. Vi trycker våra fingrar ständigt på diverse tangentbord, bevisligen ett av de bakterietätaste ställena inom ett hushåll och tar sedan ut en prilla snus eller en macka och äter med händerna. Litet skit tål vi faktiskt.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #43 skrivet: 01 mar-14 kl 18:27 »
Allt beror helt enkelt på vad det är för plast. Är det rätt plast som klarar +100 grader är problemen obefintliga.


Det går så många skrönor på det här forumet. Läs fakta på livsmedelsverkets och kemikalieinspektionens sidor om rekommendationer. Många plaster är relativt harmlösa vid normal användning.

Allt är inte så enkelt och tex små barn är mycket känsligare än vuxna, de kryper på golven och tuggar och biter på allt.
"Material som kommer i kontakt med livsmedel, t.ex. förpackningar, kan avge ämnen som vandrar över och förorenar livsmedlet. Om livsmedlet har hög fetthalt eller förvaras under lång tid kan vissa ämnen i högre utsträckning vandra över. Nappflaskor av plast, svarta köksredskap av plast, konservburkar och teflonkärl är exempel på varor som har avgett farliga ämnen till livsmedel, i vissa fall över fastställda gränsvärden".
http://www.kemi.se/Documents/Publikationer/Trycksaker/Handlingsplan-Giftfri-vardag.pdf
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kervennic

  • Inlägg: 1212
  • vita e vita
    • Övriga världen
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #44 skrivet: 17 okt-16 kl 22:41 »
köpte en frys föra veckan. tycker inte om frysen men vi lever i världen vi lever i och är tvungna att göra den kompromiss som är den bästa för att hinna äta bra och betala skatt...

vår problem är att vi kan inte här tå tag på eko gris och nötkött utan att köpa 5 kl packet som till slut måste frysas (bor i frankrike). det är ju ocskå lättare att frysa skörden, typ plommon som regnar från träden i agusti.

är övertygen att plast är en väldigt skitig grej för miljön och hälsa. det är bara att se hur det producerades i stenungsund för att förstå...

min flickvän är vann vid att frysa i vanliga sylt burkor. ibland spricker det och måste man kasta allt. men det är sällan så att det verkar vara en bra lösning för mat som är billig.

min sambo köpte en liebehrr med 200 liter och stor isolering (110 timmar utan ström). iden är att kanske ska jag gå offgrid i framtiden. de sade till mig att man får inte kasta in frysta kyckling och kött med ben för det kan riva isoleringen lätt.

tänker att det är alltså bra att inte använda stora glass med gummi ring och metal delar som sticker ut som kan skadda frysen.

det finns en franske glass tillverkare som säljer glass burkor som tål frysen (de säger att de kan gå direkt från frys till ugnen). duralex. kostar 250 kr för 5

https://www.amazon.fr/Duralex-International-France-Cong%C3%A9lation-Couvercle/dp/B005DSC1RO

har redan hemma ett set och tänker investera i flera i framtiden.
locket är i plast, vilket behövs för att inte skada frysen. men de säger att det är garanterade utan bpa.

det finns säkert andra mjukgörare i den som är inte snälla för barn. men det är bara att fylla burkor på så sått att maten är inte i kontakt med locket. efteråt är det solid fryste och väl separerade från plasten.

bra lösning tycker jag, även om det är dyrare än vanliga burkor...
« Senast ändrad: 17 okt-16 kl 22:51 av kervennic »
vita e vita

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #45 skrivet: 18 okt-16 kl 15:23 »
När jag gick på Skattungbykursen (för 30 år sen) använde vi mjölkkartonger. Men nu använder vi plastlådor avsedda att frysa in i.
kretslopp

Skogens Guld

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #46 skrivet: 08 jan-17 kl 23:50 »
Ikea har bra matlådor av glas med plastlock som tål att frysas och dom har i flera storlekar, jätte bra tycker jag dom är eftersom maten bara kommer i kontakt med glaset om du inte överfyller dom. Locket sitter ordentligt på plats när man snäppt fast det vilket är bra om man vill ta med dom i en väska men dom är ändå ganska lättöpnade när man vill öppna dom.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90233788/

När det gäller fryspåsar så hade Willys påsar gjorda av sockerrörsblast för ett par år sedan, kanske har dom det än.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #47 skrivet: 17 feb-17 kl 12:37 »
All plast även livsmedelgodkänd kan släppa ifrån sig. Finns inga garantier om inte råvaran är testad. Så livsmedel ska inte förvaras i varken plast eller än mindre aluminium. Sedan finns det plus och minus i allt hur man än vrider på det. Det är mer upp till var och en att välja på pest eller kolera. Allt innehåller mer eller mindre naturliga eller tillsatta kemikalier. Jag fryser i glasburkar. Funkar utmärkt. Eller biopåsar eller gör mig besväret att kolla om råvaran är testad. Detta gäller iaf när jag köpt annat som tex hud och hårvård. Jag vill inte ha shampo med bensinrester i tex........

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #48 skrivet: 20 feb-17 kl 14:02 »
Hallå!
På tal om kemikaliediskussionen efter filmen som visade i svt igårkväll... Jag är totalt beroende av fryspåsar. Använder hur många som helst, både i frys och kylskåp. Nybakat bröd - in i fryspåsar och in i frysen. Kött skär vi upp i lagom portioner och lägger i frysen när vi hittar stora bitar till bra pris. Öppnade förpackningar som ej är återförslutningsbara - in i fryspåse och på med en klämma. Oerhört praktiskt. Men kanske inte så ekonomiskt egentligen. Och framförallt - är det verkligen hälsosamt? Jag är inte den som tror på skrämselpropaganda, tänker inte impulsivt kasta ut alla moderna material bara för att jag sett nåt läskigt på tv. Men det är väl värt att fundera över iallafall! Om det nu är så att kemikalier från t.ex mjukplast kan ställa till långsiktiga problem så kanske det inte är jättesmart att förvara så mycket mat i just plastpåsar. Så fråga är helt enkelt vad det finns för alternativ?
Det finns giftfria plastpåsar gjord på tex grön polyeten. Dessa kan man tvätta och återvända så sparar du miljön. Du kan frysa i glasburkar. Rostfritt och bröd är mycket bättre att frysa i bomull eller lintyg så slipper man fukt, blött bröd när det tinar.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #49 skrivet: 22 feb-17 kl 10:53 »
Det finns giftfria plastpåsar gjord på tex grön polyeten. Dessa kan man tvätta och återvända så sparar du miljön. Du kan frysa i glasburkar. Rostfritt och bröd är mycket bättre att frysa i bomull eller lintyg så slipper man fukt, blött bröd när det tinar.

Hur skulle polyetenet kunna bli bättre av att ha grönt färgämne tillsatt?
Fryser man bröd i otäta eller hygroskopiska påsar (papper, tyg etc) så blir det frystorkat, i synnerhet om det blir liggande länge i en frys med ojämn temperatur, det är för att undvika detta man använder plastpåsar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #50 skrivet: 22 feb-17 kl 16:41 »
Kan det vara såna däringa moderna komposterbara påsar som avses?  Jag tycker de är väldigt ömtåliga, men tillsammans med något stadigt borde de ju funka.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #51 skrivet: 23 feb-17 kl 13:18 »
Hur skulle polyetenet kunna bli bättre av att ha grönt färgämne tillsatt?
Fryser man bröd i otäta eller hygroskopiska påsar (papper, tyg etc) så blir det frystorkat, i synnerhet om det blir liggande länge i en frys med ojämn temperatur, det är för att undvika detta man använder plastpåsar.

Grön plast är gjord av sockerrör m.m. till skillnad från så kallad fossil plast.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Alternativ till fryspåsar?
« Svar #52 skrivet: 23 feb-17 kl 14:04 »
Grön plast är gjord av sockerrör m.m. till skillnad från så kallad fossil plast.

Under punkt 3 står om den gröna plasten:
http://www.naturskyddsforeningen.se/plastsanningar
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser