Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matmängd till mina två getter.  (läst 4936 gånger)

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
Matmängd till mina två getter.
« skrivet: 07 okt-13 kl 20:17 »
Hej hopp!

Min get har blivit lite tjöck, tycker jag.. Kan man ge för MYCKET hö?
Dom får inte så mkt tycker inte jag, dom lämnar ibland men självklart får dom ju fri tillgång.
Jag hivar upp en bunt på möra, sen äter dom sig mätta och klättrar upp på sitt berg och idisslar.
Lite äpplen ibland får dom men inget kraftfoder.

Är geten dräktig månne tro. Hon har ju inte släppt till än vad jag har sett, men så är jag ju inte uppe i gryningen direkt.

Hur fort blir dom tjocka vid dräktighet?

Bocken får väl bo själv brevid när det närmar sig, har förstått att det inte är bra om han är med vid födseln.

Det är jämtgetter:)

Tack på förhand! :)
« Senast ändrad: 07 okt-13 kl 20:23 av NettanPlettan »

anders38

  • Gäst
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #1 skrivet: 07 okt-13 kl 20:42 »
du ska ge dom torkade kärvar från lövträd  :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #2 skrivet: 08 okt-13 kl 10:55 »
Beräkna cirka 2 kilo hö per skalle och dag.  Skisser till hjälp vid hullbedömning finns på FiasCo Farm.  Lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #3 skrivet: 08 okt-13 kl 13:35 »
När de är dräktiga brukar de börja bli runda om magen ungefär halvvägs, alltså efter 2,5 månad. Fast det finns endel som inte visar något (eller är människorna ouppmärksamma) och plötsligt en morgon ligger en liten blöt killing i ströet :-* .
Getter brukar kunna visa tydlig brunst. Om inte annat visar bocken...

Vad menar du med "tjock"? Om du känner över ryggen, hur känns det då? Är benen och kotorna tydliga, eller är det ett lager fett emellan?
När getter har ätit sig ordentligt mätta på hö kan en se den välfyllda våmmen på översidan av magen, men detta ska inte förväxlas med övervikt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #4 skrivet: 09 okt-13 kl 11:28 »
Hehe, ok då är hon nog bara mätt och belåten ;D

Anders, vad menar du med kärvar?

Man känner kotorna men inte supertydligt. När jag fick hem henne i somras var ryggraden lite upphöjd men nu är hon mer häst-lik;)
Jag har beräknat 2kg var men man är ju lite rädd att ge dom för lite. Har ingen våg.
Man KAN alltså ge för mycket hö då eller? ::) 8) :-*

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #5 skrivet: 09 okt-13 kl 14:05 »
Lövkärvar eller sädeskärvar är buntar av nämnda godsak med ett band runt "midjan".  Kärt barn har många namn, och du kanske är van vid att kalla "paketet" något annat:  neker, vasar ...

   Visst kan getter lägga på sig för mycket hull av "bara" hö, särskilt om det är gott, och de inte producerar.  En vild get lär promenera minst en halvmil varje dag i ganska svår terräng, och dessutom ge di åt en eller två killingar.

  Hittade du FiasCo Farm?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #6 skrivet: 11 okt-13 kl 15:01 »
Ahaaa :P

Om kvällen när jag släpper in dom så är hon så "tunn" å fin, så när hon blir sådär bullig så är hon bara mätt och go då.. :)

Ok då ska jag väga upp en gång så jag ser mer exakt hur mkt dom får. Men dom äter ju inte allt eftersom dom sorterar ut dom tjockaste stråna ur höet. Jag hillade Fias hemsida, men inte beskrivning på hur en normalviktig get ska ser ut. Det ska finnas där inne alltså?

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #7 skrivet: 11 okt-13 kl 15:02 »
Jag är ny på landet så jag har inget ord för det där "paketet", men hope tror jag att jag skulle kalla det för. Småland I come from. ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #8 skrivet: 11 okt-13 kl 16:31 »
Ja, någonstans på Fias Farm ska det finnas en teckning som visar hur man hullbedömer.  Ser ut som fjärilskotletter ungefär, och det är just den delen av djuret du ska känna på.  Det är muskel och fett bredvid ryggutskotten man försöker bedöma.  Och detta ändras förstås inte över en dag!  ;)

  Självklart sorterar de.  De är väl getter!  ;D

  "Paketet" finns i litteraturen under en mängd lokala namn.  Men mest rikssvenskt är nog 'kärve'.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fraggla

  • Inlägg: 53
  • Var glad åt det lilla och skratta ofta
    • Närke
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #9 skrivet: 11 okt-13 kl 16:47 »
Jag var dum nog att tro att de kunde ha fri tillgång på hö men de blev tjocka. Så nu får de 5 kilo på 4 getter. Sedan får de grenar med löv och bark istället.
 De fick fri tillgång i knappt 1 vecka men har nu gått 2 veckor på "diet" de är fortfarande "väl"gödda. Tycker ändå det blivit något bättre. Det är kanske som på en annan vågen ändrar sig lätt åt ena hållet med trögt åt det andra  ;)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #10 skrivet: 11 okt-13 kl 17:01 »
Utöver ris av ätliga lövträd och tall skall/måste getterna ha både saltsten och mineralfoder.  Det senare fårmineral med koppar.
En välfyld vomm är bra men betyder inte att geten är i kraftigt hull.  En get som ger Di tar myckeyt av sin upplagrade energi.
Jag har alltid låtit mina bockar vara med vid födslarna.
Det har aldrig varit problem, men någon individ kanske inte fattar "pappa-rollen", jag vet inte säkert.

Jag har tänkt så här:
En potent försvarare mot svartfågel och räv/grävling är aldrig fel!  Och de har fungerat mkt bra!

Lycka till!/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

fraggla

  • Inlägg: 53
  • Var glad åt det lilla och skratta ofta
    • Närke
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #11 skrivet: 11 okt-13 kl 17:16 »
Jodå de har både saltsten och mineraler med koppar och hullet brukar jag titta på på morgonen när de vaknar.

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #12 skrivet: 24 nov-13 kl 16:55 »
Ok,
ja ang killningen så eftersom jag bara har en bock och en get, dom blir väldigt olyckliga när man delar på dom :(  :-*
Så om det funkar bra för dina djur att bockarna varit med så borde det ju gå bra här med tänker jag.
Kanske är lite dumt att jag stänger in dom i en hästbox på natten dock?
Jag har höns i boxen brevid så därför behöver jag stänga dörrarna ut nämligen.

Haha, javisst det är la lättare för dom också att gå upp än ner, bygg en liten lekplats så dom motionerar sig kanske ;D

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #13 skrivet: 24 nov-13 kl 17:06 »
Det är mycket möjligt att det går bra att ha bocken med under killningen, men du bör ta bort honom från getterna snabbt därefter. Getter kan brunsta om bara några veckor efter att killingen fötts, men det är inte lämpligt att låta dem killa så tätt, det mår de inte bra av. De kommer inte bli glada av att skiljas åt, men du får förklara för dem att det är för deras eget bästa :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #14 skrivet: 24 nov-13 kl 19:17 »
Så om det funkar bra för dina djur att bockarna varit med så borde det ju gå bra här med tänker jag.

Det är inte alls säkert! Den ene bocken är inte den andre lik. Temperament, ålder och erfarenhet spelar också in. Gör ett kraftigt bås/kätte med grindar eller spjälor för bocken så han och geten kan se, lukta och höra varandra.

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #15 skrivet: 06 dec-13 kl 13:57 »
Typiskt att jag har hönsen i den andra boxen, hade varit väldigt smidigt att ha den nu...
Men, jag får bygga ett ordentligt vindskydd ute till han med golv och allt, det är ju bara någon månad eftersom allmogegetternas brunstperiod slutar i Februari typ...
Att ha han i en liten del i en box så länge känns inte så schysst, känns bättre att dela av hagen, också mer lättskött.

Så hoppas det går slå ner stolparna imorrn efter den här stormen  ;D Hurra, så bra att bygga vintertid!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #16 skrivet: 06 dec-13 kl 18:26 »
Men, jag får bygga ett ordentligt vindskydd ute till han med golv och allt, det är ju bara någon månad eftersom allmogegetternas brunstperiod slutar i Februari typ...
Nä. Getterna har nog inte läst den boken om brunstperiodens längd, speciellt inte om det finns en snygg, fertil bock i närheten ;) . (Från vem kommer den informationen förresten, inte från någon på föreningen, hoppas jag?)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #17 skrivet: 06 dec-13 kl 21:56 »
En get som inte blivit dräktig kan ju drabbas av befogad "panik" ...  ;)  Och inte ha råd med någon fast brunsttid alls ...   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #18 skrivet: 08 dec-13 kl 07:44 »
allmogegetternas brunstperiod slutar i Februari typ...

Vi är nog många (inte minst getterna själva ::)) som kan intyga att det inte stämmer. Brunsttiden börjar rent generellt när dagarna blir kortare och dagsljuset avtar och, lika generellt, ska den upphöra när dagarana blir längre och ljusare igen. Det där stämmer bättre när man bara har getter av ena könet. Självklart triggas brunsten av närvaron av en bock som går bland getterna.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Matmängd till mina två getter.
« Svar #19 skrivet: 11 dec-13 kl 17:27 »
Och av stress.  Mina gick i brunst en gång av att byta bostad och transporteras i januari ...  ::)

Men om bocken går i getgruppen, så brukar brunstperioden bli väldigt kortvarig ...  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser