Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get förberedelser  (läst 8887 gånger)

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
Get förberedelser
« skrivet: 09 aug-13 kl 09:44 »
Om ca en månad ska 3 getkillingar från skansen av rasen jämtget och 1 bock flytta till min gård.
Nu vill jag vara ordentligt förberedd när de kommer  :)

Mineraler, med eller utan koppar? Är det samma mineraler som till får ( har värmländska skogsfår)

Saltsten, samma som till får?

Vad brukar ni ge för kraftfoder?

Ligghall och hage finns   :)

Övrigt ni tycker jag ska tänka på :)

Ps skulle nån besöka Skansen ta gärna kort på killingarna skulle gärna vilja se dem  ;)
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Get förberedelser
« Svar #1 skrivet: 09 aug-13 kl 09:56 »
Vad roligt med nya familjemedlemmar! Ni kommer ha så roligt åt de små, och kanske inse hur jädrans kluriga de kan vara att hålla på rätt plats ;)
Det absolut ultimata är att erbjuda getterna olika slags mineraler, de känner själva vad de behöver få i sig. Jag har på senare tid blivit upplyst om att det finns en blå mineralbalja på Granngården som är för nöt, den är getebra för den innehåller dubbelt så mycket koppar som mineralbaljan för får. Getter liknar mer kor är får i kopparbehovet. Sen är det bra att ge dem en saltsten eller rättare sagt en viltsten, den är grå. kan också behövas en vanlig vit universal saltsten, då har du täckt upp på alla fronter :) Lite dyrt i inköp men de håller läänge!
Det blir vad du gör det till!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #2 skrivet: 09 aug-13 kl 13:19 »
Ja, det är dyrt och håller länge.  Jag brukar föreslå om det finns någon att samköpa med, ty dina några getter lär inte äta upp en hel 10-kilos saltsten inom sin livstid!  En mindre bit räcker.  De kan ha olika behov under livet, så för att vara riktigt på säkra sidan:  Ge dom så många sorter du kan, och försök anteckna vilka sorter du har gett dem.  För etiketterna brukar försvinna ...  När en sort är slut, då vet du att det var den de behövde.  Sånt får man veta efteråt.

Kraftfoder ska du vara försiktig med, det är lika ohälsosamt att vara för fet som att vara för mager.  När de börjar producera behöver de lite mer, men allmogegetterna är anpassade till ett liv utan pellets från stora foderfabriker!  ;)  Ha dock så att du kan locka med dig dem dit du vill ha dem.  Träna den så snart du kan på att gå upp på det mjölkbord, som du tvivelsutan redan har byggplaner på!  Ritningsförslag lär ska finnas nånstans här på gettavlan.

Kolla parasitstatus i både hage och killingar om du kan.  Klarar du dig utan såna snyltgäster så är det jättebra!  :D

Och väldigt välkommen bland oss som har förlorat våra själar till dessa mysiga djur.  Springer bort?  Kan jag inte minnas ...  Men väl en del oplanerade besök på köksbord och liknande!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #3 skrivet: 09 aug-13 kl 17:22 »
Vad roligt med nya familjemedlemmar! Ni kommer ha så roligt åt de små, och kanske inse hur jädrans kluriga de kan vara att hålla på rätt plats ;)
Det absolut ultimata är att erbjuda getterna olika slags mineraler, de känner själva vad de behöver få i sig. Jag har på senare tid blivit upplyst om att det finns en blå mineralbalja på Granngården som är för nöt, den är getebra för den innehåller dubbelt så mycket koppar som mineralbaljan för får. Getter liknar mer kor är får i kopparbehovet. Sen är det bra att ge dem en saltsten eller rättare sagt en viltsten, den är grå. kan också behövas en vanlig vit universal saltsten, då har du täckt upp på alla fronter :) Lite dyrt i inköp men de håller läänge!

Ja tänk va tur att jag skrev ett inlägg nu lärde jag mig flera nya saker.

Att de rymmer gör inget, jag har inga nära grannar o här går djuren fritt. Men en vinterdagen har jag.

Tack för dina tips  :D
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #4 skrivet: 09 aug-13 kl 17:30 »
Ja, det är dyrt och håller länge.  Jag brukar föreslå om det finns någon att samköpa med, ty dina några getter lär inte äta upp en hel 10-kilos saltsten inom sin livstid!  En mindre bit räcker.  De kan ha olika behov under livet, så för att vara riktigt på säkra sidan:  Ge dom så många sorter du kan, och försök anteckna vilka sorter du har gett dem.  För etiketterna brukar försvinna ...  När en sort är slut, då vet du att det var den de behövde.  Sånt får man veta efteråt.

Kraftfoder ska du vara försiktig med, det är lika ohälsosamt att vara för fet som att vara för mager.  När de börjar producera behöver de lite mer, men allmogegetterna är anpassade till ett liv utan pellets från stora foderfabriker!  ;)  Ha dock så att du kan locka med dig dem dit du vill ha dem.  Träna den så snart du kan på att gå upp på det mjölkbord, som du tvivelsutan redan har byggplaner på!  Ritningsförslag lär ska finnas nånstans här på gettavlan.

Kolla parasitstatus i både hage och killingar om du kan.  Klarar du dig utan såna snyltgäster så är det jättebra!  :D

Och väldigt välkommen bland oss som har förlorat våra själar till dessa mysiga djur.  Springer bort?  Kan jag inte minnas ...  Men väl en del oplanerade besök på köksbord och liknande!  ;)

Tack för dina tips ska ge dem lite olika alternativ som du säger så får vi se vad de gillar  :)

Bra att få info om kraftfoder. Jag ger inte mi ā får så mycke heller bara under dräktighet o när de har lamm. Men ger då kornkross och hel vete, funkar det bra som godis till getterna.

Jag har inga byggplaner än på mjölkbord men kollat runt lite grann här på forumet. Bäst är ju att finna en beprövad variant.  :)

Parasiter vill man vara utan     :( ska de avmaskas innan de lämnar skansen eller då de kommer hit?

Tack så mycket känns jätte bra att få hem getterna och känna hur jag trivs med dem.
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getförberedelser
« Svar #5 skrivet: 09 aug-13 kl 22:13 »
Du får väl ställa upp något annat stadigt att öva på, då, så att de går upp villigt när du ska mjölka.  Till mina gav jag mest havre.  Jag har uppfattat det som nyttigare än vete, för både folk och fä.  Avmaskning sker helst innan de flyttar.  Ofta vill man veta mera exakt vad man ska avmaska mot, och då är det träckprov till SVA som gäller.


Redigering: Stavfel
« Senast ändrad: 10 aug-13 kl 20:25 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lillskôrven

  • Inlägg: 15
    • Ångermanland
SV: Get förberedelser
« Svar #6 skrivet: 09 aug-13 kl 22:36 »
Fast getter brukar ju tycka om att klättra upp på saker så det kan väl inte vara några större problem med att få upp dem på mjölkbordet? Våra killingar kommer oftast i full fart bara man ropar. Helt utan godis. Har heller inte haft några större problem med rymningar, bara elen fungerar. Fårnät kan de krypa igenom även om de närmar sig 5 månader och är ganska stora. Jag tror du kommer få mycket roligt med getterna!
När du inte vet om du ska skratta eller gråta: skratta.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #7 skrivet: 09 aug-13 kl 22:55 »
Du får väl ställa upp något annat stadit att öva på, då, så att de går upp villigt när du ska mjölka.  Till mina gav jag mest havre.  Jag har uppfattat det som nyttigare än vete, för både folk och fä.  Avmaskning sker helst innan de flyttar.  Ofta vill man veta mera exakt vad man ska avmaska mot, och då är det träckprov till SVA som gäller.

Innan de kommer ska ett mjölkbord vara ihop spikat  :)

Okej då ska jag prata med dem att de avmaskar innan jag hämtar.
Nu är det bara en trevlig bock jag ska hitta, måste ha c3.
Pratat med allmogegeten och hoppas de hittar nån.
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #8 skrivet: 10 aug-13 kl 20:23 »
Fast getter brukar ju tycka om att klättra upp på saker så det kan väl inte vara några större problem med att få upp dem på mjölkbordet? Våra killingar kommer oftast i full fart bara man ropar. Helt utan godis. Har heller inte haft några större problem med rymningar, bara elen fungerar. Fårnät kan de krypa igenom även om de närmar sig 5 månader och är ganska stora. Jag tror du kommer få mycket roligt med getterna!

Det låter lovande hoppas mina gör det också :)

Jag är inte så orolig för rymningar då jag inte har nå grannar som de kan äta upp blommorna för  :D

Är jämtgetter jag ska köpa, hur tål de kyla vi kan här ha riktigt kallt på vintern. Har en ligghall som är dragfri, där jag bäddar med mycke halm. Bör jag isolera den?
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getförberedelser
« Svar #9 skrivet: 10 aug-13 kl 20:27 »
Getter brukar klara minusgrader rätt bra, om de har dragfritt och torrt.  Det går åt mera foder förstås!  "De är konstruerade för att behålla sin värme, de här djuren." (Kalle Hammarberg)  Mycket halm är positivt, men de gräver inte ner sig som grisar!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Getförberedelser
« Svar #10 skrivet: 10 aug-13 kl 20:30 »
Getter brukar klara minusgrader rätt bra, om de har dragfritt och torrt.  Det går åt mera foder förstås!  "De är konstruerade för att behålla sin värme, de här djuren." (Kalle Hammarberg)
Det låter jätte bra, är definitivt dragfritt och torrt i ligghallen :)

Kanske en korkad fråga men alla är vi ny i början, men klipper man getter? Jag extra knäcker som. Fårklippare och ändå vet jag inte  :-[
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getförberedelser
« Svar #11 skrivet: 10 aug-13 kl 20:38 »
Inte jämtgetter.  Bara angoragetter.

Och här på gettavlan finns inga korkade frågor!  Möjligen frågor som redan har ställts, men denna har jag faktiskt inte läst förut.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Getförberedelser
« Svar #12 skrivet: 31 aug-13 kl 19:54 »
Inte jämtgetter.  Bara angoragetter.

Och här på gettavlan finns inga korkade frågor!  Möjligen frågor som redan har ställts, men denna har jag faktiskt inte läst förut.

Ha ha ja de var ju bra att det blev en alldeles ny fråga jag ställde   :-[:)

Nu är de bara två veckor tills getterna flyttar in.
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getförberedelser
« Svar #13 skrivet: 31 aug-13 kl 20:12 »
Du är så välkommen med både nya och gamla frågor, och med din glädje över dina nya kompisar!  :D

Varning:  De kommer att knipa ditt hjärta!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Getförberedelser
« Svar #14 skrivet: 31 aug-13 kl 20:28 »
Du är så välkommen med både nya och gamla frågor, och med din glädje över dina nya kompisar!  :D

Varning:  De kommer att knipa ditt hjärta!

Känns jätte kul, är väl förberedd på att ta emot dem.
Både detta forumet och skansen har varit till stor hjälp.
Blir 4 jämtgetskillingar som flyttar hit, kommer givetvis att ha genbank på dem. Då jag anser att bevarelse arbetet är viktigt.
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #15 skrivet: 28 sep-13 kl 17:04 »
Citera
Vilka charmtroll som flyttat hit så trevliga  :)

Jag har letat efter en bok om getter men finner ingen på svenska, några tips?
Givetvis finns mängder med kunskap här på forumet men jag gillar att krypa ihop framför brasan och läsa en bok  :)
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getförberedelser
« Svar #16 skrivet: 28 sep-13 kl 19:33 »
På svenska finns Erik Sjödins "Getter", men se till att få tag på en sen upplaga.  Han var visst inte helt nöjd själv efteråt, med den första upplagan.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Getförberedelser
« Svar #17 skrivet: 28 sep-13 kl 19:45 »
På svenska finns Erik Sjödins "Getter", men se till att få tag på en sen upplaga.  Han var visst inte helt nöjd själv efteråt, med den första upplagan.

Letat efter den men kan inte finna den någonstans :/
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Get förberedelser
« Svar #18 skrivet: 29 sep-13 kl 07:49 »
Den är slut på förlaget, och Erik Sjödin är död, så det lär inte komma ut någon ny upplaga av Getter. Kolla på antikvariat eller annonsera efter boken!

Hur går det med dina nya hornmonster, du måste berätta :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getförberedelser
« Svar #19 skrivet: 29 sep-13 kl 18:03 »
Den är slut på förlaget, och Erik Sjödin är död, så det lär inte komma ut någon ny upplaga av Getter. Kolla på antikvariat eller annonsera efter boken!

Hur går det med dina nya hornmonster, du måste berätta :) !
Jaså, det är han, ja, han blev väl rätt gammal.  Bibliotek?

Och bilder, Snåttergården, bilder!  :D ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Get förberedelser
« Svar #20 skrivet: 30 sep-13 kl 12:23 »
Litet tillägg:
Getter brukar en inte behöva klippa (annat än för att hålla rent runt juvret), men bockar kan bli väl långraggiga! Klipp med en vanlig klippmaskin som en använder till får eller nöt, men du ska ha nötskären som är fintandade och passar mer till bockragg. Inte säkert dock att bocken i fråga uppskattar klippningen...en fullvuxen herre som väger 80 kg och har 4 klövar i backen kan vara lite motsträvig - ta en kompis till hjälp som håller bocken (och eventuellt en ytterligare kompis som filmar och lägger ut på DuTuben 8) )...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #21 skrivet: 30 sep-13 kl 18:34 »
Oj vilka underbara små krabater getterna är. de blev fort tama utom en som är lite mer reserverad. De fick i början välja var de ville vara i ligghallen eller krypa in till fåren i deras hage (genom ett hål in till ligghallen som inte fåren kunder komma in genom) eller om de ville vara i egen hage men de valde att gå in till fåren och har sen dess umgåtts med dem. Men de håller ihop i sin lilla flock. Ingen bock följde hem men väl 4 getter från skansen. Jag hoppas jag finner en bock nästa år då tjejerna har växt till sig lite grann.
De två första bilderna är på dem från skansen och de två andra (lite suddiga) är från min gård då de undersöker ett träd :) En gick upp på en planka som låg på en sten och med henne följde några små lamm som fötts i höst. Lammen blev skrämda då det blev en gungbräde effekt av plankan men inte geten hon tyckte de var kul och stod där och gungade fram och tillbaka.
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #22 skrivet: 30 sep-13 kl 18:35 »
kort hemifrån
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #23 skrivet: 30 sep-13 kl 21:19 »
Litet tillägg:
Getter brukar en inte behöva klippa (annat än för att hålla rent runt juvret), men bockar kan bli väl långraggiga! Klipp med en vanlig klippmaskin som en använder till får eller nöt, men du ska ha nötskären som är fintandade och passar mer till bockragg. Inte säkert dock att bocken i fråga uppskattar klippningen...en fullvuxen herre som väger 80 kg och har 4 klövar i backen kan vara lite motsträvig - ta en kompis till hjälp som håller bocken (och eventuellt en ytterligare kompis som filmar och lägger ut på DuTuben 8) )...

Tack för bra tips. Ha ha you ture det vore nått.
Jag vad en härligt läge till en filmsekvens här om dagen då jag skulle ta fast den skyggaste tackan i flocken och jag höll i henne men just som jag skulle undersöka henne så drog hon iväg, jag hängde kvar i en hand tills jag tappade taget o landade i den största vatten/gegg pölen i hagen, alla i hagen stod o tittade på mig. Getterna kom fram o undersökte monstret som steg upp ur pölen alldeles lerig.
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #24 skrivet: 01 okt-13 kl 12:44 »
;D "undersöka" ...  Jag tror inte att trädet gillade "undersökningen" något vidare.  Det trädet är ändå dömt till döden, så du kan lika bra ta ner det och låta dem mumsa.  Kanske något av de andra träden därigenom kan klara sig.  "Gungbräda" :D  Ja, många minnen har vi av getter som utför diverse cirkustrick!  :D  Och många "lägen för filmsekvens" har gått förlorade genom att de "uppträdande" inte hade tillgång till en rullande kamera just då.

Litet lexikon (rikssvenska):

Får:  Tacka - bagge - lamm
Get:  Get - bock - killing
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #25 skrivet: 01 okt-13 kl 18:34 »
;D "undersöka" ...  Jag tror inte att trädet gillade "undersökningen" något vidare.  Det trädet är ändå dömt till döden, så du kan lika bra ta ner det och låta dem mumsa.  Kanske något av de andra träden därigenom kan klara sig.  "Gungbräda" :D  Ja, många minnen har vi av getter som utför diverse cirkustrick!  :D  Och många "lägen för filmsekvens" har gått förlorade genom att de "uppträdande" inte hade tillgång till en rullande kamera just då.

Litet lexikon (rikssvenska):

Får:  Tacka - bagge - lamm
Get:  Get - bock - killing

Ja tur att jag har gott om träd :)

Det är ju så bra nu när man kan enkelt filma med mobilen.

Skrev jag fel  :) varav lexikonet  :). Alltså får och getter går i samma hage.
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #26 skrivet: 02 okt-13 kl 07:53 »
Ja tur att jag har gott om träd :)

Det är ju så bra nu när man kan enkelt filma med mobilen.

Skrev jag fel  :) varav lexikonet  :). Alltså får och getter går i samma hage.
Jag såg senare att det var en björk som blev "lustmördad".  Det är lite ovanligt att getter är hårda mot just björk, eftersom björkar är duktiga på att kemiskt försvara sig mot getter.  Men Lappgetter kan ju ha brutit igenom detta försvar.  Men de uppskattar säkert att få annat ris också.

  Även mobilen måste tas upp och sättas på.  Det kan ta uppemot tio sekunder.  Under tiden hinner "joo-tjob-klippet" passera, och endast resultatet kan dokumenteras ...  ::)

  Ursäkta, jag kom inte ihåg att det fanns får i samma hage.  Du är rätt ensam om att som nykomling på Gettavlan ha alla de orden full klara för dig!  :D  Och tack för fina bilder!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Katla.PåRiktigt

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Get förberedelser
« Svar #27 skrivet: 02 okt-13 kl 07:59 »
Åh vilka fina små getter! Grattis!  :)
Ifrågasätt allt.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #28 skrivet: 02 okt-13 kl 16:47 »
En fodertyp som ofta förbises, och som getter behöver mer av, än något annat av våra tamdjur är R I S.
Vintertid är Tall +++ och ev En att förredra. Gran(-) är mindre bra pga det höga mangantalet, men duger som godis.
Sommartid är Sälg**, Pil, Asp*, Al**, Lönn*, Ask*, Alm*, Lind* mycket bra.  Björk (-) kan ges som godis efter midsommar - innan dess kan den innehålla så mycket björksocker att getternas mage (vommen) kan bli  i olag, främst på våren när bladen är som musöron.
Ek (-!) och Bok (-!) innehåller väl mycket garvsyror för att var nyttiga.

+++ = utöver att ge mineraler ger även Tallris och bark C-vitamin- ju kallare dess högre koncentration.  dessutom finns många nyttiga ämnen för immunförsvaret just i Tall, också sommartid.
* = ger bra med protein också.
** = ger främst bra med mineral - även vintertid - men getternas urin färgas mot rödbrunt - dock helt ofarligt.

 >:D Giftiga  >:D är bland flera:
Rododendron
Idegran
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

kallepe

  • Inlägg: 15
    • Södermanland
SV: Get förberedelser
« Svar #29 skrivet: 02 okt-13 kl 17:49 »
Mina envisa Dvärgetter vägrar äta alla former av ris, det ända som duger är torkade nässlor och pil:/

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getförberedelser
« Svar #30 skrivet: 02 okt-13 kl 20:27 »
Ja, björken på bilden får väl antas vara gnagd och fotograferad efter midsommar i år!  ;)  De envisa dvärggetterna har säkert en bra anledning till att äta som de gör.  Om jag jämför med små späda killingar:  "Om killlingen inte äter sin goda mjölk, då är det något fel ettdera på killingen eller på mjölken!"  Alltså gissar jag att antingen har dina dvärgisar en våmflora som passar till den diet de väljer, eller också är det något fel på just det ris du har tillgång till.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Get förberedelser
« Svar #31 skrivet: 06 okt-13 kl 15:13 »
Mina envisa Dvärgetter vägrar äta alla former av ris, det ända som duger är torkade nässlor och pil:/

Då är de antagligen bortskämda  ;)! Torkade nässlor och annat torkat sly skulle jag spara för att kunna ge till vintern.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Get förberedelser
« Svar #32 skrivet: 06 okt-13 kl 15:21 »
De två första bilderna är på dem från skansen 

Snåttergården, vilka vackra (och välnärda ;)) getter! Om det är en spene man ser skymta fram på den vuxna geten på första bilden, skulle jag hålla ett (get)öga på den vid nästa killning.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #33 skrivet: 13 okt-13 kl 22:01 »
Jag såg senare att det var en björk som blev "lustmördad".  Det är lite ovanligt att getter är hårda mot just björk, eftersom björkar är duktiga på att kemiskt försvara sig mot getter.  Men Lappgetter kan ju ha brutit igenom detta försvar.  Men de uppskattar säkert att få annat ris också.

  Även mobilen måste tas upp och sättas på.  Det kan ta uppemot tio sekunder.  Under tiden hinner "joo-tjob-klippet" passera, och endast resultatet kan dokumenteras ...  ::)

  Ursäkta, jag kom inte ihåg att det fanns får i samma hage.  Du är rätt ensam om att som nykomling på Gettavlan ha alla de orden full klara för dig!  :D  Och tack för fina bilder!  :D

Ha ha ja men jag jobbar som NO lärare på lågstadiet så orden sitter i ryggmärgen men kan ju bli fel ändå. De trivs att bo med fåren. I hagen serveras alla möjliga läckerheter, tall, ris, hö, kvistar, även kullar och spännande saker att kliva upp på.

Jo man missar fort ett dokumentations tillfälle.
Citat från: SussiloIIlink=topic=158234.msg1511118#msg1511118 date=1381065688

Ingen av getterna är vuxna de är födda i juni. Men jag ska hålla utkik om det, tack för tips. Ja de hade smaskat i sig av hönsfoder på Skansen så de hade blivit lite rund om magen  :)

Tack torptomten för värdefulla tips och råd  :)
Citat från: Katla.PåRiktigt
link=topic=158234.msg1509691#msg1509691 date=1380693555

Tack  :) de är så trevliga, känns som ett riktigt bra val att skaffa getter.

Åh vilka fina små getter! Grattis!  :)
Snåttergården, vilka vackra (och välnärda ;)) getter! Om det är en spene man ser skymta fram på den vuxna geten på första bilden, skulle jag hålla ett (get)öga på den vid nästa killning.
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #34 skrivet: 13 okt-13 kl 22:04 »
Appropå bock.... Som jag ska skaffa nästa år till tjejerna. Upptäckte en sak med bockar de luktar förfärligt  :o  är det under brunsten de luktar så?
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getförberedelser
« Svar #35 skrivet: 13 okt-13 kl 23:44 »
Alla djur luktar.  Getter och rävar luktar starkare än t ex katter.  Bocken luktar starkare än geten.  Den här lukten är ganska fet.

  Under brunsten luktar bocken dessutom sperma (en del säger att det är urin, men lukten är annorlunda), och utan sperma ingen befruktning!  ;)  Denna lukt är skarp, och om man får "sprut" på huden så kan huden bli irriterad och svida.

  Jag har tyckt mig märka att även den personliga, feta doften, som kommer ur luktkörtlarna, ökar under brunsten, men jag är inte säker.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Get förberedelser
« Svar #36 skrivet: 14 okt-13 kl 13:16 »
"Luktar förfärligt"? Nä nä nä, inte alls, de luktar gott, och de delar gärna med sig av den doften till sina människovänner :-* . De luktar mera nu under hösten, och det lugnar ner sig sen, när det inte finns några förmodat brunstiga getter i närheten.

(Den där urin/sperma-diskussionen har vi haft förut, och jag håller inte med. De sprejar sig själva med urin, även om den luktar starkare under brunstperioder beroende på hormonella faktorer.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #37 skrivet: 14 okt-13 kl 13:37 »
"Luktar förfärligt"? Nä nä nä, inte alls, de luktar gott
Just det!  :D  (Och låt oss hänskjuta diskussionen om vad det ÄR de sprutar på sig på hösten till separat tråd, va?  ;) )
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Get förberedelser
« Svar #38 skrivet: 14 okt-13 kl 16:35 »
"Och låt oss hänskjuta diskussionen om vad det ÄR de sprutar på sig på hösten till separat tråd, va? " 

Trollmor, den tråden finns redan:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=118825.msg1075980#msg1075980
« Senast ändrad: 14 okt-13 kl 17:21 av SussiloII »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #39 skrivet: 14 okt-13 kl 21:42 »
Trollmor, den tråden finns redan:
Ja, just det!  :)  Den här tråden handlar om Snåttergårdens Getförberedelser.  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Get förberedelser
« Svar #40 skrivet: 15 okt-13 kl 06:19 »
Till getförberedelserna ingår kännedom även om bockar som skiljer sig en hel del från getter, så det kan vara bra att läsa den gamla tråden. Snåttergården ställer själv frågan:

Appropå bock.... Som jag ska skaffa nästa år till tjejerna. Upptäckte en sak med bockar de luktar förfärligt  :o  är det under brunsten de luktar så?

Det är olika hur man uppfattar lukter. Själv har jag tyckt att mina bockar stank alldeles gräsligt under brunsttiden som kan sträcka sig in på vintern  :P.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getförberedelser
« Svar #41 skrivet: 15 okt-13 kl 11:52 »
Jag preciserar mig:  Bockarnas egen, personliga lukt, den från luktkörtlarna (som sitter lite varstans på kroppen, och ett par stora snett bakom hornen/motsvarande) är mycket angenäm, medan det de sprutar på pälsen under hösten luktar som ...   :P :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #42 skrivet: 15 okt-13 kl 13:21 »
Även doften från doftkörtlarna kan för en Homo Urbanus (sk stadsmänniska) verka avstötande och främande vild och djurisk!  Självfallet beror detta denna Homoids förfall vilket bland annat yttrar sig på följande sätt: misshandlade luktorgan (vana  sm de är vid att känna skillnad på E 85 Singel Malt och Chattau dé Garagé), begränsad kongnetiv förmåga att uppskatta det verkliga livet (man uppskattar torra och grusfria cykelbanor, i stället för översvärmade sankängar om våren), och en förtvinad eller underutveklad emmotionell intelligens ( man uppskattar tunnelbanans effektivitet framför att vallafår och getter med hund)! ;)

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Get förberedelser
« Svar #43 skrivet: 15 okt-13 kl 14:53 »
;D Intressant, Torptomten! Äntligen får jag veta att min oförmåga att uppskatta bocklukten beror på mina misshandlade luktorgan, min begränsade kognitiva förmåga att uppskatta det verkliga livet och min förtvinade eller underutvecklade emotionella intelligens. Jag har länge undrat ;)  ;).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #44 skrivet: 15 okt-13 kl 15:41 »
Nåja, Torptomten gör ju skillnad mellan den lukt som kommer från doftkörtlarna och den som kommer från "under magen".  Och inte är väl dina luktorgan så till den milda grad misshandlade att du inte känner den skillnaden?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Get förberedelser
« Svar #45 skrivet: 15 okt-13 kl 19:30 »
För att inte känna den skillnaden måste man vara medvetslös!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getförberedelser
« Svar #46 skrivet: 15 okt-13 kl 21:04 »
För att inte känna den skillnaden måste man vara medvetslös!
Räcker det?  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Get förberedelser
« Svar #47 skrivet: 16 okt-13 kl 03:39 »
Många intressanta inlägg, var väl fel ordval av mig att skriva "förfärligt" men de bockar jag hälsade på så var det ca. 10 st bockar i en hage och det var brunsttider.
Jag ser inga problem med att ha en bock  :) skulle de lukta så bekommer det inte mig, inga grannar finns det här så det är lugnt.
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Get förberedelser
« Svar #48 skrivet: 16 okt-13 kl 09:08 »
Det bästa i hela grejen är att det inte räcker med en bock, du behöver ha två för att de ska kunna ha sällskap av varann under den tid getter och bockar ska vara åtskilda. Att ha en ensam bock gåendes i en hage hela sommaren är snudd på omöjligt, han blir en given rymmare! Att ha två bockar (eller varför inte 10 8) ) löser det problemet. De stora bockarna kan dessutom ta hand om eventuella bockkillingar när dessa ska skiljas från mödrar och systrar vid 3 månaders ålder.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
SV: Get förberedelser
« Svar #49 skrivet: 22 okt-13 kl 07:02 »
Har en ungbock nu bland getterna. Tanken är att han ska betäcka dem och sedan hamna i frysen. Han doftar ju betydligt mer än getterna men inte engentligen illa. Smakar köttet som lukten eller smakar det bara som get smakar, dvs gott? Har ingen erfarenhet av egen bock från tidigare, mina getter har alltid varit hos bocken och hälsat på men jag tror att denna doft är dem personliga doften. Betäcker gör han ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getförberedelser
« Svar #50 skrivet: 22 okt-13 kl 07:15 »
Köttet smakar som rådjur ungefär - förutsatt att slaktaren är noga, och inte låter förorenat hår nudda köttet!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser