Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få upp hullet på dvärgget?  (läst 4863 gånger)

isblomma

  • Inlägg: 29
    • Dalarna
Få upp hullet på dvärgget?
« skrivet: 06 aug-12 kl 20:37 »
Hej! Har dvärggetter här hemma som i sommar har killat alla tre. Den äldsta av dem fick tvillingar och jag tror att detta har tagit hårt på henne. Hon har alltid varit superpigg så jag hade inga tankar på att hon kanske inte skulle orka med... :/ Hon är fortfarande pigg, äter och dricker och bräker åt oss, kommer när vi kommer med mat och jag har inte sett att hon brister något i rörlighet. Däremot så har hon tappat mycket päls och blivit riktigt mager.

Vet ju hur det är med oss människor, vi kan ju förlora både i hull och hårväxt när vi ammar våra barn - är det lika med getter? Vad kan jag ge henne för tillskott i foderväg för att eventuellt få tillbaka lite hull? De får nu renfor-pellets vilket de tipsade om på granngården, men inga stora mängder. Det har varit mest för att vi ville blanda i selen och ge dem vid betäckning och dräktighet, fick höra att det var viktigt för att de inte skulle kasta.

Tankar? Tips? Råd? Är rädd om min tös. Ska vi betäcka nästa år kommer hon hållas undan i alla fall, om hon nu klarar sig så långt!
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

ninna b

  • Gäst
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-12 kl 22:39 »
Har hon tvillingar så får hon ha ordentligt med mat och glöm för all del inte mineraler för det är jätteviktigt.  Är hon dessutom mager så ge henne allt möjligt som är bra för en get... spannmål, kokoncetrat, rapsfrökaka, morötter, betfor o.s.v men öka givan succesivt. Avmaska

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #2 skrivet: 08 aug-12 kl 04:24 »
Pälsförändringar kan bero på mycket, bland annat brist på något mineral (t ex Cu) eller protein.  De brukar inte magra bara av att föda upp ett par killingar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

isblomma

  • Inlägg: 29
    • Dalarna
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #3 skrivet: 08 aug-12 kl 07:41 »
De har saltsten med koppar som de är duktiga att slicka på. Igår köpte jag även en mineralbalja med koppar, som jag hoppas de kommer uppskatta. Vilken är bästa källan till protein för dem då?
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #4 skrivet: 08 aug-12 kl 10:31 »
Bästaste maten åt både oss och getterna är omväxling:D

Se även upp för giftverkan, av t ex koppar.  Jag erbjöd mina getter så många olika sorter av salt och mineral som jag kunde, så valde de själva vad de behövde.  Endast kraftfoder kan de äta för mycket för att det är GOTT.

Olika sorters löv och örter är bäst.  Givetvis måste du hålla reda på vad som är direkt giftigt.  Torkade brännässlor brukar vara poppis hos den som behöver protein.

Men det kan ju vara annat.  Parasiter, sjukdom, smärta, andra getter som hon inte törs kiva med om bästa bitarna, ja, man kan fortsätta en lång stund.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ulrika K

  • Inlägg: 146
    • Västergötland
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #5 skrivet: 08 aug-12 kl 10:43 »
Ge MER pellets!
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #6 skrivet: 08 aug-12 kl 10:45 »
Ge MER pellets!
Men detta är ju dvärggetter?  Kan inte dom få nåt som liknar fång?  Det har hon inte råd med, om hon redan är mager av någon anledning.

Och så mitt mantra:  Har du möjlighet att visa oss ett foto?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ulrika K

  • Inlägg: 146
    • Västergötland
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #7 skrivet: 08 aug-12 kl 11:23 »
Hon får inte fång om så länge "inkomster och utgifter" är i balans. (och hon inte drabbas av någon förgiftning av ex mögel). Nu behöver du öka på inkomsterna. Hon ger ut mycket protein och socker genom att hon producerar mjölk och då måste hon ersättas i motsvarande nivå. Tänk att hon för närvarande är 2 - 3 getter.

Har inga foton men har själv haft olika djur (getter, hästar, grisar mfl) med och utan ungar och har aldrig haft något djur med fång.

Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

isblomma

  • Inlägg: 29
    • Dalarna
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #8 skrivet: 08 aug-12 kl 15:07 »
Jag har börjat ta ut henne ur hagen och ge henne extra pellets. Hon är dock högst i rang och buffar fortfarande bort de andra från maten, så det är åtminstone inte det att de tar hennes mat. Sly får de, plus att de betar fint. Vi har en enorm fårhage som jag skulle vilja släppa dem i, men då rymmer de små rackarna ofelbart, trots obegränsat med mat. Istället flyttar vi runt ett elnät i den mån det går utanför deras ordinarie hage så de får lite annat att äta.

Ska försöka ta något bra foto på henne senare under dagen. Hon har en del bukighet kvar men revbenen syns på henne, och hon är väldigt knotig över korset. Hon har ragg kvar, men när hon började lossa päls så kunde jag ta stora tussar t ex i nacken, och hon släppte massa päls på öronen vilket jag inte varit med om förut.

Undvika förgiftning av koppar? Hur? Hur ska man veta, för tydligen behöver de ju koppar. Ska man eller ska man inte ge dem? Nu har de som sagt saltsten med koppar i samt en mineralbalja med bl a koppar i. De äter ju på dessa om de själva vill.
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

isblomma

  • Inlägg: 29
    • Dalarna
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #9 skrivet: 08 aug-12 kl 15:11 »
Ska försöka slå lite nässlor idag, de brukar ju äta dem bara de fått torka någon dag. Ska även slå och hänga upp på tork inför vintern har jag tänkt. Ligger såklart halvdäckad av en förkylning nu så orken är inte på topp, men lite ska jag då orka slå åt henne.
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

Sussilo

  • Gäst
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #10 skrivet: 08 aug-12 kl 15:18 »
Lucern, som finns som hackat stråfoder eller pellets, innehåller både protein och kalcium.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #11 skrivet: 08 aug-12 kl 18:31 »
Låter som att du älskar dina getter.  :D  Det var håravfallet som fick mig in på tanken på förgiftning/brist.  Om du kompletterar med en saltsten utan koppar så kan de välja själva.  Så kallad fiskstjärtsvans är tecken på - var det nu brist eller förgiftning av koppar?  Håravfall runt ögonen kan vara tecken på zinkbrist, och allmänt håravfall kan bero på proteinbrist.

  Eller på något annat.  Därför är det viktigt att lägga märke till många olika saker.  Jag antar att du klappar henne systematiskt över hela kroppen, så du hittar eventuella ömma punkter.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

isblomma

  • Inlägg: 29
    • Dalarna
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #12 skrivet: 08 aug-12 kl 20:18 »
Åh, jag funderade faktiskt på lusern, eftersom jag gav det till hästen förut när hon tappade hull. Kan jag ge pellets (lär man blöta upp dem precis som till häst?) lika gärna som den hackade varianten?

Vad menas med fiskstjärtssvans? Ok, får kika lite på det där med koppar då och se om jag ska komplettera med en sten utan!

Är så glad att ni finns, underbara människor som alltid är så villiga att hjälpa <3
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

Sussilo

  • Gäst
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #13 skrivet: 08 aug-12 kl 20:30 »
Jag har bara erfarenhet av lucern som hackat stråfoder och getterna älskade det. Men andra kan kanske svara på om lucernpellets ska blötas. Det är ett mycket bra foder när extra näring behövs. Kalcium/fosforkvoten är mycket bättre än om man öser på med t.ex. havre.
Vid kopparbrist kan getternas svansar se ut som stjärtfenan på en fisk. De långa pälsstråna på mitten av getsvansen ramlar bort så svansen ser kluven ut - som en fiskstjärt.

isblomma

  • Inlägg: 29
    • Dalarna
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #14 skrivet: 08 aug-12 kl 20:36 »
Då ska jag köpa lusernhack! :) De har inte såna svansar i alla fall, det var ju uppmuntrande!
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #15 skrivet: 09 aug-12 kl 14:35 »
Ingen fiskstjärtsvans, då vet vi det.  Bra.  Alla getter jag har träffat har ätit lucernpellets torrt och druckit vatten ur hink.

Men om du kan ordna det med egen lie så blir det billigare!  Lucernpellets kostar ganska mycket.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #16 skrivet: 10 aug-12 kl 09:31 »
Vart mycket orolig för 2 av mina getter som fläckvis blev av med nästan all päls. båda har killingar men bara en var. Vi var mycket borta men korta perioder och jag var hemskt orolig att de var sjuka och jag inte kunde hålla koll varje dag. Men nu har ny päls vuxit ut och det ser riktigt bra ut. Dom "ruggade". Gav mineraler med lusern för att öka lusten att få i sej mineralerna. Så ibland är det ju inget fel utan bara oro för våra älsklingar.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

isblomma

  • Inlägg: 29
    • Dalarna
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #17 skrivet: 10 aug-12 kl 21:06 »
Tack för svar! Min har också fått tillbaka en del päls, hon är inte kal någonstans.

Har slagit nässlor nu, och hon har fått extra mycket av både pellets och lite annat smått och gott. Hennes tvillingbockar har blivit hur goa som helst nu, den ena var uppe på mina axlar flera gånger idag (för då kunde man ju nå svägerskans tomatplantor som hon hängt utom räckhåll...), det var hur mysigt som helst om än inte det skönaste jag känt ;)
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

isblomma

  • Inlägg: 29
    • Dalarna
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #18 skrivet: 10 aug-12 kl 21:16 »
Trollmor, försökte lägga upp en bild via mobilen men det gick inte. Bilagor får endast vara 190kB? . Kan jag maila/mms:a dig ett par bilder på henne?
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #19 skrivet: 13 aug-12 kl 21:08 »
Nej, jag är väldigt anonym, antingen "civil" ELLER Trollmor.  Jag försökte regga en e-adress som Trollmor, men det var upptaget.

  Vi får klara oss utan bild tills vidare; du har ju beskrivit så man får en god uppfattning ändå.  Det är ju bra att det börjar gå tillbaka, men riktigt normalt tror jag inte att det är att de tappar päls.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #20 skrivet: 14 aug-12 kl 07:21 »
Getter kan se förfärligt risiga ut när de fäller med päls som hänger i trasor och kala fläckar om vartannat. Har getterna någon brist kan det ta längre tid för dem att bli av med den gamla pälsen och att den nya växer fram.

isblomma

  • Inlägg: 29
    • Dalarna
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #21 skrivet: 21 aug-12 kl 23:27 »
Tösen min är fortfarande mager men ser mycket finare ut i pälsen. Hon fäller inte längre och där hon fällde som värst i början ser hon ut att ha fått tillbaka ny päls. Just nu ser det ut som att det är på rätt väg. Står nog inte på förrän vi skickar in hö också, får se hur hullet tar sig då!
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #22 skrivet: 22 aug-12 kl 06:57 »
Har ett sätt att minska storleken på bilder som inte är den snabbaste eller något annat.
Mejla den till dej själv. Funkar om man har outlook till mejlen. Höger klicka på ikonen till bilden och välj skicka och e-post. Då kommer en ruta upp vill du minska storleken på bilden. Tyvärr har jag inte outlook hemma så jag får hotmejla bilderna till jobbet och sen göra om dom.
 

 
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

isblomma

  • Inlägg: 29
    • Dalarna
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #23 skrivet: 23 aug-12 kl 10:09 »
Tack för ditt tips! Sitter jag bara vid datorn är det dock inga problem, har bildredigeringsprogram där jag kan minska dem. Nu tog jag dock kort med mobilen och hoppades slippa fixa över dem till datorn :P *lat*
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #24 skrivet: 23 aug-12 kl 12:20 »
Ja varför lägger man inte upp bilder det är ju så kul att titta på andras. Lat var just ordet.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Få upp hullet på dvärgget?
« Svar #25 skrivet: 23 aug-12 kl 19:44 »
Eller också är ni strängt upptagna av att (hrm) arbeta (hm, hrm) med era getter?  De måste ju ha massor av smek och godis för att överleva!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser