Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  ojämna spända juver  (läst 2905 gånger)

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
ojämna spända juver
« skrivet: 21 apr-16 kl 17:37 »
Har en tacka med ett tacklamm, lammet är 4 dagar gammalt. Lammet verkar föredra att dricka ur den ena spenen. Detta får till följd att den andra juverhalvan blir spänd och spenen förstorad. Då verkar lammet ännu mindre intresserad av att snutta på den sidan. VI har hittills försökt hålla lammet på "rätt" sida, men hon verkar inte gilla den stora spenen. Vi har mjölkat ur och fått ner spenstorleken, då dricker hon. Vad ska vi göra? Om vi mjölkar upprätthåller vi ju en större produktion än vad som åtgår, men annars är väl risken att ena juverhalvan slutar producera, den som inte används, är det så? Ni som haft samma problem, hur har ni gjort och fungerade det bra?


Det verkar som ett liknande problem håller på att uppstå på tacka 2 som fick ett stort (5kg) bagglamm och ett mer normalt tacklamm (3.5 kg) igår. En juverhalvan verkar sugas torr och den andra är spänd. Även här provade vi med urmjölkning idag på eftermiddagen för spenen "blir för stor" allafall för det lilla tacklammet som vi försökte hjälpa att få lite extra i sig nu på eftermiddagen. Samma fråga, har någon erfarenhet av liknande och vad fungerade för er?

Finns det risk för juverinflammation?

/Spånga

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: ojämna spända juver
« Svar #1 skrivet: 21 apr-16 kl 22:07 »
När jag haft sådana fall, alltså väldigt ojämna juver de första dagarna efter lamning, så har jag gjort ungefär som ni, hållit kollen, mjölkat ur (lite lagom lite, första två dygnen fryser jag in mjölk att ha som lager av råmjölk), och försökt styra lammen till den spända halvan.

Det brukar rätta till sig, ofta av sig självt t.o.m., efter några dagar när lammen dricker större mängder.

Ha tålamod, och håll kollen. Låt gärna tackan vara kvar i lammboxen tills det ordnat upp sig, då är det lättare att mjölka ur och "styra" lammen...

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: ojämna spända juver
« Svar #2 skrivet: 22 apr-16 kl 21:36 »
Har samma problem i min hage, bara ett lamm och som tydligen inte vill byta spene. Nu är lammet en vecka och jag tycker nu att båda halvorna börjar se likadana ut men spenarna skiljer lite.
Jag håller koll, provat att mjölka ur, passade även på att försöka känna om det var olika temperatur på halvorna...(när frugan hade mjölkstockning kunde man ju känna skillnad och kanske även så hos en tacka...va vet jag). Så nu tror jag att tackan börjar få balans i produktionen..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: ojämna spända juver
« Svar #3 skrivet: 24 apr-16 kl 08:09 »
Tack för svar. Hur avgör man om det gått och blivit juverinflammation? Igår var den ena juverhalvan lite röd och varm. Är det bara för att det är mjölkstockning eller kan det vara juverinflammation?
/Spånga

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: ojämna spända juver
« Svar #4 skrivet: 27 apr-16 kl 15:48 »
Fortsätt att mjölka ur    juverhalvan är i riskzonen     försök att tömma hela  Var rädd om spenen så den inte svullnar av din behandling och att du inte får `baksug´ när du mjölkar
av erfarenhet hade jag hade startat med antibiotika nu  inte alltid tempen går upp
 
           Mvh Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, eremit1, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser