Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solcell, bilbatteri & laptop  (läst 13623 gånger)

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #20 skrivet: 15 feb-09 kl 00:05 »
Det jag tänkt, är att driva en laptop (som drivs av 15V/5A adapter som vill ha 230V).. Som strömkälla har jag tänkt mig ett bilbatteri, som laddas av en solpanel.. Kanske får köpa 2 batterin så man kan ladda ett medan man använder det andra?

Jag nöjer mig med att få bara laptopen att funka några timmar/laddning.

Men:
Det ultimata skulle dock vara att också kunna köra mitt externa ljudkort, (9V - 1A från adaptern, som vill ha 230V) och två högtalare (230V - 45W/högtalare). Då skulle jag kunna jobba med att göra musik också.. Kanske blir lite dyrare, men jag är inte jättesnål när det kommer till det här.. Smärtgränsen kanske ligger vid 7-8k för en fungerande lösning.. Men gärna billigare..

Dator driven från en 12 V strömförsörjning istället för nätaggregat. Adaptern är billig numera och möjliggör också att datorn kan tas med i bil eller båt.

Adapter för att driva ljudkortet från 12 V.

Förstärkarbyggsats (exempevis apm 6 basic) från www.41hz.com driven från 12 V.

Ett par Ino Audio piP högtalare i monteringssats. (För mer info besök forumet på www.faktiskt.se) Lättdrivna och låter bra.

Ljudkvaliteten i paketet ovan kommer inte att hindra dig från att skapa musik. Långt under smärtgränsen är paketets totalpris också.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

raybeam

  • Inlägg: 33
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #21 skrivet: 16 feb-09 kl 22:47 »
Just så. Inga kopplingar direkt till batterierna. Den enda spänningskällan till all utrustning är växelriktaren. Då fungerar det exakt som när man sätter dem i vägguttaget.
Det här verkar helt klart bekvämast för en som är ganska ointresserad av elektronik o mer intresserad av att det ska funka. :)

Tack för alla tips i tråden iaf.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #22 skrivet: 10 okt-09 kl 00:31 »
Bumpar upp denna tråd lite.

Vore kul att höra hur det gick. Kunde du använda studion, blev du strömlös när det var mulet i två dagar i sträck etc..?

Är sugen på att dra till skogs med laptop och mobilt bredband och skulle vara intressant att höra hur det funkar i "verkliga livet".
Lätt att sitta hemma med datorn uppkopplat till elnätet och räkna på strömförbrukning och läsa solcells-specifikationer. =)

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #23 skrivet: 05 nov-09 kl 09:40 »
Hmmm ... med en solpanel på 1kw (1000W) skulle jag drivit en Luft-Luft värmepump med COP +5.xx
1 kW in, 5 Kw ut i form av värme när allt går på max, resten av energin (ev överskott) skulle jag dumpa till batteripack.

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #24 skrivet: 05 nov-09 kl 21:14 »
Hmm

Du menar väl att du ska driva AC:n med solpanelen. Man behöver inte så ofta värme när solen lyser. Det förekommer men kalla halvåret är kallt för att solen lyser så lite.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #25 skrivet: 05 nov-09 kl 22:02 »
Det är säkerligen mycket billigare och effektivare att ta vara på solvärmen direkt med en solfångare, ackumulatortank och vattenburet värmesystem än med solceller och värmepump.

peloqin

  • Inlägg: 468
  • Lätt stukad...
    • Lappland
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #26 skrivet: 17 nov-09 kl 11:27 »
Det är säkerligen mycket billigare och effektivare att ta vara på solvärmen direkt med en solfångare, ackumulatortank och vattenburet värmesystem än med solceller och värmepump.


Oh, yeah, när vi talar om utvecklade marknadsprodukter. Men min kompis Johnny bygger passiva solceller för uppvärmning av rumsluft av gamla ölburkar, vid normalinstrålning vintertid och utetemperatur på -15* ger de +5* in. Very clever.
"Never try to teach a pig to sing, it will just waste your time and annoy the pig."

fylgja

  • Inlägg: 55
    • Skåne
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #27 skrivet: 26 mar-10 kl 09:05 »
Dumdumboy skrev:
"min kompis Johnny bygger passiva solceller för uppvärmning av rumsluft av gamla ölburkar, vid normalinstrålning vintertid och utetemperatur på -15* ger de +5* in. Very clever."

Låter intressant! Vill du utveckla det lite?
Gör tvål och örtsalt, stöper ljus, spinner och stickar, återanvänder, letar efter miljövänlig hud- och hårvård, odlar örter, matar kompostmask och letar efter kärleken!

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Solcell, bilbatteri & laptop
« Svar #28 skrivet: 26 mar-10 kl 17:14 »
Halaj!

Vet inte var jag fått länken, men säkert här nånstans på forumet:
http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/

//T


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser