Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Nätstängselfår" på eltråd?  (läst 1010 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
"Nätstängselfår" på eltråd?
« skrivet: 10 jul-10 kl 21:19 »
Tjena
Har precis köpt en mindre flock får (blandras dorset/texel/suffolk) som tidigare gått på nätstängsel och där har de uppfört sig och stannat på rätt sida av staketet". Vi har ju dock elstängsel (4-5 trådar beroende på hage) och jag funderar på hur man bäst lär dem att elen är "farlig".. Stänga in dem på en liten yta med eltråd runt? Hur liten i så fall?
Eller ta ut dem en och en och trycka in dem i stängslet innan man släpper loss dem?

Har precis sålt av med en rymmarflock och jag är inte särskilt sugen på att jaga ett endaste får till den här sommaren.. Eller någon kommande sommar/höst/vinter/vår heller för den delen.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: "Nätstängselfår" på eltråd?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-10 kl 23:53 »
Har inte mycket erfarenhet, men de fåren jag köpte för ett par månader sen, vilka var mina första, stängslade vi in ordentligt. Tackorna hade känt av el innan men inte lammen. Min gubbe var supernojig för att de skulle rymma, så här blev det 6 trådar med el och vissa avsnitt elnät. De har inte rymt en gång! Det är jättemycket jobb med att sätta tråd, röja under etc, men de har ännu inte på 2 mån gått ut... (fast de har haft stora hagar och gott om mat).
Så jag tror inte du behöver vara orolig! Se bara till att de har mat.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: "Nätstängselfår" på eltråd?
« Svar #2 skrivet: 11 jul-10 kl 09:07 »
Har Gutar på på äng och skogsbete.
På ängen har vi nät och där gick de enbart i ett par år.
I höstas blev det klart med elstängsel igenom skogen, tre trådar, så nu har vi blandat typ av stängsel.

Släppte ut dem en fuktig höstdag och de har inte rymt nån gång, inte ens försökt.

Anledningen till att jag har fårnätet kvar är att det gränsar till grannar, en har grönsaksland (inte lyckat!) och den andra fina blommor (och goda!!) samt mot en starkt traffikerad väg (Ullared!!!).

Därmed vill jag säga att det borde inte vara något problem om jordspetten, aggregat och väder är rätt. Vitiga är att de får en korrekt stöt vid första beröringen. Jag är inte vän av att trycka in dem i trådarna en regnig dag eftersom det inte är under naturliga förhållanden för dem. Är inte säker på att de kopplar stöten till att de går emot stängslet utan kanske till att när man visar sig kan man bli upptryckt i stägslet och få en stöt.
Bra mat samt ostressad miljö tror jag också är viktigt, vem vill inte fly annars...

Får är inte dumma alls vet du.

freeky

  • Gäst
SV: "Nätstängselfår" på eltråd?
« Svar #3 skrivet: 11 jul-10 kl 11:44 »
[quote author=Ullaredsgården link=topic=. Jag är inte vän av att trycka in dem i trådarna en regnig dag eftersom det inte är under naturliga förhållanden för dem. Är inte säker på att de kopplar stöten till att de går emot stängslet utan kanske till att när man visar sig kan man bli upptryckt i stägslet och få en stöt.
Bra mat samt ostressad miljö tror jag också är viktigt, vem vill inte fly annars...

Får är inte dumma alls vet du.
[/quote]

Håller med dej, man kan inte tvinga djur till något, dom bör få chansen att lära sej av egen kraft. Att stressa får funkar inte nåt vidare, det blir bara problem. Vet man vilka förutsättningar får behöver för att trivas och må bra och rättar sej efter det blir det minst problem , och  fåren du köpte är snälla och fogliga. Hoppas det går bra för er med "flickorna"!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: "Nätstängselfår" på eltråd?
« Svar #4 skrivet: 11 jul-10 kl 12:13 »
Släppte ut dem nu i hagen med 4 trådar, dessvärre kan jag ju inte erbjuda någon fuktig väderlek men vi får väl hoppas det går ändå. Två av tackorna var framme och nosade på tråden och fick sig en kyss iaf, får väl hoppas att de övriga gör på samma sätt.

Har dem ju ihop med den f.d. rymmarflockens bagglamm, men min förhoppning är att de ska lära sig av de nya tackorna istället för tvärtom.. Funkar det inte får man väl sära på dem vid den första utbrytningen.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: "Nätstängselfår" på eltråd?
« Svar #5 skrivet: 12 jul-10 kl 13:26 »
Mina nya tackor hade bara gått på elstängselnät, men jag släppte ut dem på en gång på tre nylontrådar. Lammen gick emot ett par ggr (de hade inte sett stängsel alls tidigare) men tackorna gjorde ingenting. De visste vad det innebar... (Roslagsfår)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

826 gäster, 4 användare (1 dolda)
Bortan, von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser