Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  batteri aggregat  (läst 2078 gånger)

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
batteri aggregat
« skrivet: 17 mar-10 kl 12:58 »
hej,

jag söka en 12v batteri aggregat till en gunnebo nät stängsel... vad rekommenderar ni att jag köpa?? Eller haar någon en liggandes som ska kunna säljes??

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: batteri aggregat
« Svar #1 skrivet: 17 mar-10 kl 14:00 »
Men... du kan inte koppla elström till ett Gunnebo nätstängsel - om du med det menar vanligt Gunnebo fårnät!

För övrigt så beror det på vilket sorts djur du ska hålla instängslat, vilket typ av aggregat du ska ha.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: batteri aggregat
« Svar #2 skrivet: 17 mar-10 kl 14:40 »
hej,

det är får och höns nät 120cm hög  alltså elstängsel... jag ska ha får..

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: batteri aggregat
« Svar #3 skrivet: 17 mar-10 kl 20:22 »
Jag köpte det minsta de hade på Nordpost, det räcker fint till en elnätshage (antar att den inte är så stor). Ett jordspett per joule så funkar det bra.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
SV: batteri aggregat
« Svar #4 skrivet: 16 maj-10 kl 10:11 »
Jag köpte det minsta de hade på Nordpost, det räcker fint till en elnätshage (antar att den inte är så stor). Ett jordspett per joule så funkar det bra.

vad menas med ett jordspett per joule?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: batteri aggregat
« Svar #5 skrivet: 16 maj-10 kl 10:37 »
vad menas med ett jordspett per joule?
En gammal och lite väl grov tumregel för hur bra jordtag man måste ordna för elstängselapparaten.

Men det viktigaste när man ska bestämma hur kraftig stängselapparat som behövs är, hur långt stängslet är och hur väl man tänker sköta stängslet när det gäller att hålla växtlighet borta och sånt.
När det gäller batteridrivna stängselapparater måste man tänka på att de drar mer ström från batteriet och därmed ger kortare drifttid ju kraftigare de är. Torrbatteridrivna apparater har sällan mer än 0,4 J laddenergi eftersom de blir alldeles för dyra i drift annars. För stängselapparater som drivs från bilbatteri så kan man räkna med att en relativt liten sådan med 1-1,5 J laddenergi bör kunna gå 3-4 veckor på ett bra bilbatteri eller fritidsbatteri, för kraftigare modeller minskar drifttiden i motsvarande grad.

Det som i praktiken avgör hur bra jordning som behövs är dels hur långt och mer eller mindre dåligt isolerat stängslet är och dels hur ledningförmågan är i marken på det ställe där jordspetten slås ner.
Ett bra sätt att kolla att jordningen räcker till är följande: Kortslut stängslet en bit bort till ett pålitligt jordtag (vatten- eller avloppsledning av metall, jordtag för eldistributionen, lång stållina tillfälligt utlagd i en bäck eller liknande).  Ta en stängselvoltmeter och mät spänningen mellan jordspettet och en pålitlig jordpunkt (t ex elnätets skyddsjord eller en skruvmejsel nedtryckt i jorden minst 100 m därifrån) Om spänningen på jordspettet blir mer än 1 kV behövs bättre jordning.
Ett vanligt misstag är att man slår ner jordspetten för nära varandra, flera jordspett på samma fläck ger inte mycket bättre resultat än ett enda jordspett.  För att ta reda på hur glest man måste sätta jordspetten (det beror på markens ledningsförmåga) kan man ta stängselvoltmetern och mäta från den avlägsna jordpunkten till en skruvmejsel som man stoppar ner i jorden på olika ställen i närheten av jordspettet, sätt nästa jordspett så långt från det första att spänningen där är högst 10 % av spänningen på det första jordspettet. Ofta innebär detta att det blir över 2 m mellan jordspetten. Se till att alla jordspett som slås ner och parallellkopplas är av samma material och med samma ytbehandling (t ex galvaniserat stål), annars får man problem med galvaniska strömmar så att vissa av dem fräts bort och andra får en isolerande beläggning.

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
SV: batteri aggregat
« Svar #6 skrivet: 16 maj-10 kl 15:15 »
hej,

jag söka en 12v batteri aggregat till en gunnebo nät stängsel... vad rekommenderar ni att jag köpa?? Eller haar någon en liggandes som ska kunna säljes??

mvh

Jonathan

om hagen ligger nära huset borde det väl vara enklare med en nätbundet aggregat, eller ??? ??? ???

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: batteri aggregat
« Svar #7 skrivet: 16 maj-10 kl 17:46 »
om hagen ligger nära huset borde det väl vara enklare med en nätbundet aggregat, eller ??? ??? ???

jäpp du har rätt.... men det gör den inte....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Lolli

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: batteri aggregat
« Svar #8 skrivet: 18 maj-10 kl 17:59 »
Hej! Är oxå ute efter ett batteri aggregat, och har dålig koll på vad jag ska ha. Vet du vilket och vart d ska köpa än??
 
Hur många får har du? el storlek på hagarna? *nyfiken*




torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: batteri aggregat
« Svar #9 skrivet: 18 maj-10 kl 21:33 »
Börja med att räkna efter hur långt stängslet blir sammanlagt. När man väl har den siffran framför sig är det sedan lätt att välja en lämplig stängselapparat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 2 användare
Valpen001, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser