Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggar som går ute året om  (läst 2348 gånger)

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
Baggar som går ute året om
« skrivet: 30 jan-13 kl 14:54 »
Hejsan!
Jag har en fundering som jag känner att jag inte orkar sitta och leta svar på bland regler och paragrafer, så jag kollar (som vanligt) här först för att se era erfarenheter.

Vi har årsbagglamm som gått ute över vintern i väntan på slakt. De har ett vindskydd/ligghall modell enkelt. Dvs sluttande plåttak, ca 4-5m2. Öppet på en kortsida, placerat med öppningen åt det håll det blåser minst.
Väggar i tät duk, öppet vid takkanten, går att bygga igen då ventilation inte är största problemet direkt... Halmat och höat på golvytan med en ströbädd som är varm i kylan.

Nu skall vi organisera om, jag har byggt en ny hage åt baggarna. De som går ute skall slaktas och avelsbaggen som bor i egen box i fårstallet skall få komma ut i hagen och få ha en av sina söner kvar som kompanjon. Tänker använda vindskyddet/ligghallen jag beskrivit ovan.

Det finns flera anledningar till att jag vill ha dem ute; öppna upp ytor i fårhuset till tackorna, att baggarna är utom syn och hörhåll från tackorna bland annat.
Vi har skickat in ansökan om förprövning på vårt fårstall då vi nu har fler än 25 vuxna djur. Det är godkänt, men ej kontrollerat. Vi får bruka stallet men det kommer att komma ut en kontrollant. Vi vet dock inte när denne kommer än, och vi vill ju ha allt så fint och organiserat som det går när denne kommer :) (självklart ett mål hela tiden men nog bävar jag lite för att kontrollen skulle ske mitt i lamningen med lamningsboxar uppbyggda och småfoderhäckar och värmelampor.. ja ni kanske förstår).

Då säger sambon - ska vi inte vänta med att ta ut baggarna tills kontrollen varit? Han menar på att han inte tror att de kommer att godkänna att baggarna går ute. Vad säger ni? Är det någon som fått problem med detta efter kontroll? Jag tänker att så länge fåren har det bra, har en flock och får utföra naturliga beteenden gör det väl inget om de är ute (med tillgång till skydd).
Ligghallen är ju i minsta laget, men fyller ju lätt sitt syfte för två baggar. 
Det jag oroar mig över nu är alltså om man kan få problem med detta när det blir kontroll.
Baggarna får grovfoder och vatten 2 ggr/dag, hagen går att övervaka (på avstånd) från vårt köksfönster.   

26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Baggar som går ute året om
« Svar #1 skrivet: 30 jan-13 kl 15:05 »
Vad ska man säga, jag är bra på att oroa mig ;)
Jag vet ju att utegång på får är vanligt och funkar fint, trots ev snö och kyla. Det jag undrar är mest bara om någon här har blivit ifrågasatt eller något har påpekats, saker jag borde tänka på o.s.v.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Baggar som går ute året om
« Svar #2 skrivet: 30 jan-13 kl 16:09 »
När jag var på lammningskurs förra veckan så beskrev dom just det vindskydd du hade men för tackor som skulle lamma, bara det inte är dragit och det är tätt 1½ meter upp och tak så skulle det var OK att ha dom ute på lösdrift.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Baggar som går ute året om
« Svar #3 skrivet: 30 jan-13 kl 17:59 »
Tänker att endast 2 får, kan vara i minsta laget - kanske att de anmärker på det ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Baggar som går ute året om
« Svar #4 skrivet: 30 jan-13 kl 18:04 »
Om liggbädden håller sig torr i alla väder (även vid blåst + snö) så tror jag utifrån din beskrivning det är OK.
Du får en förorenad rasthage ur parasitsynpunkt där de går hela vintern, att tänka på vid betesplanering.

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Baggar som går ute året om
« Svar #5 skrivet: 30 jan-13 kl 20:21 »
Tack för era svar :)

Tänker att endast 2 får, kan vara i minsta laget - kanske att de anmärker på det ???

Vi hade distriktsveterinärer på besök för MV-provtagning betessläpp i fjol. Då var tackor o lamm på bete medan det äldsta bagglammet fått flytta ihop m baggen och stod i "kommaöverensbox" i stallet. De hade inga invändningar el. frågor på det. Det var å andra sidan inte deras syfte med att vara där ;)
Tidigare hade vi Länsstyrelsens kontrollant på besök för märkes-kontroll. Då stod baggen i egen box med en inspektionsgång mellan hans och tackornas boxar. Inga problem då heller, men igen - det var inte därför han var där (fast det var en petig man ;) ).

Någon annan som fått "anmärkningar" på antalet djur? att de skulle vara för få?

26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Baggar som går ute året om
« Svar #6 skrivet: 30 jan-13 kl 20:52 »

Det finns flera anledningar till att jag vill ha dem ute; öppna upp ytor i fårhuset till tackorna, att baggarna är utom syn och hörhåll från tackorna bland annat.  Är det någon som fått problem med detta efter kontroll? Jag tänker att så länge fåren har det bra, har en flock och får utföra naturliga beteenden gör det väl inget om de är ute (med tillgång till skydd).
Ligghallen är ju i minsta laget, men fyller ju lätt sitt syfte för två baggar. 
Det jag oroar mig över nu är alltså om man kan få problem med detta när det blir kontroll.
Baggarna får grovfoder och vatten 2 ggr/dag, hagen går att övervaka (på avstånd) från vårt köksfönster.

Hej,det låter som att dina baggar skulle få det jättebra. Det KAN inte finnas nåt krav på att du ska behöva hålla fler än två baggar till antalet tackor du har...dessutom är det naturligt för baggarna att gå i egeg flock - antalet kan säkert diskuteras här på forumet men det finns inga regler för hur många baggar du måste ha.
En kontrollant var här och tyckte det var mkt bra att mina två baggar var avskilda fr tackorna under lammning.
Du verkar ha "järnkoll"  ;) Lycka till med kontrollen - den går säkert bra
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Baggar som går ute året om
« Svar #7 skrivet: 30 jan-13 kl 21:08 »
Ja det känns ju lite så.. Tack så mycket :)

Det är trevligt att få en liten diskussion om olika personers upplevelser av olika kontrollanter :) Man hör så många skräckhistorier om folk som har fått problem efter kontroller..
Hittills har vi bara haft märkningskontrollen, det gick bra förutom att han inte kunde komma den dag han hade tänkt. Det skulle ju vara en oanmäld kontroll så han ringde just när han skulle åka till oss. Jag och min sambo var på skola och kunde alltså inte öppna till huset så han kunde se gula boken. Fåren var han välkommen att gå in till. Han ville att någon skulle låsa upp åt honom, någon granne eller vem som helst. Han var INTE nöjd. 
Problemet är att vi bor på en ö, har isväg men det var jättemycket vatten på isen och inget man kör i med vilken bil som helst, så vi sade åt honom att han nog ändå inte tog sig ut.. INTE nöjd.

Grannen, som plogar isvägen hade sett hur en bil från lst hade åkt ut på isvägen, kommit hela vägen fram till vattnet, gått ut och tittat.. Ändrat sig och vänt tillbaka mot stan igen ;)
Kontrollen blev av någon dag senare och allt gick bra och var korrekt. Fick t.o.m. visa honom hur vi hade fyllt i boken, då han ändå inte hade helkoll på hur man läste den ::)

Detta blev en liten avvikelse från ämnet, sorry. Men som sagt, intressant med alla dessa olika personlikheter med sina olika åsikter om vad som är bra och dåligt hos olika djurhållare.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Baggar som går ute året om
« Svar #8 skrivet: 31 jan-13 kl 10:02 »
Tänker att endast 2 får, kan vara i minsta laget - kanske att de anmärker på det ???

Reglerna säger bara att får inte får hållas ensamma mer än tillfälligt, så två får är tillåtet.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Baggar som går ute året om
« Svar #9 skrivet: 31 jan-13 kl 10:24 »
Jag tror dina 2 baggar kommer att få det hur bra som helst ute :) Jag har visserligen fler men dom bor som dina i vindskydd och jag upplever i alla fall att baggar kan vara färre individer och ändå känna sig trygga jämfört med tackor. Baggarna verkar mer trygga i sig själva helt enkelt:)
Men hur ställer det sig egentligen med att ha en ickeförprövad byggnad och en förprövad?
För jag fattar det som att vindskyddet inte är förprövat?
Jag har mina vallningstackor i en barack som inte är förprövad :-[
Nu har det visserligen gått så lång tid utan att nån efterfrågat förprövning så att jag är på den säkra sidan, tror jag...
 Jag har helt enkelt inte tänkt på det...
Men ingen har frågat om förprövning på alla dessa år...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Baggar som går ute året om
« Svar #10 skrivet: 25 feb-13 kl 20:38 »
Hur många är dina vallningsfår?
Tror att 20 djur är vad som är nog för att byggnaden skall behöva förprövas. Alltså att man bygger för 20 djur eller att man avser att inhysa mer än 20 djur. (OBS att jag inte är Helt säker på siffran!)

Tidigare har vi haft färre djur och inte behövt förpröva. I Ladugården där djuren bor var då inredningen gjord så att djuren ändå hade rätt storl på utrymmen och alla andra regler.
Nu rymmer ladugården fler får egentligen och vi har fler får (25) då kände vi att det var dags att göra en förprövning på ladugården. Den gamla inredningen är bortriven och vi har öppnat upp för djuren.

Vindskyddet i bagghagen är bara till för ett par djur.. har bara mått för ett par djur och behöver således inte förprövas. Det har varit diskussioner här tidigare om man i så fall inte skulle kunna ha 100 får uppdelade på 10 mindre fårhus m 10 i varje. Kan man säkert.. men jag har ingen aning ;)
Nu bygger vi snart nytt och allt som allt vill vi ha ca 100 tackor, så vi tänkte att vi ser till att den gamla byggnaden också är godkänd. Dessutom fick jag då en chans att öva mig på att göra ritningar och skriva på papper.
För en gammal/liten/enkel byggnad är det inte så jätteavancerat att skriva en ansökan om förprövning.   
HAr man ingen belysning så har man inte. JAg antar att folket som läser ansökningarna förstår. Samma sak om man har en öppen sida - då kan man ju skriva det istället för att sitta och räkna och måtta på ventilationsfrågorna.

« Senast ändrad: 25 feb-13 kl 20:43 av vallar-elin »
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Baggar som går ute året om
« Svar #11 skrivet: 25 feb-13 kl 21:40 »
Jag har bara 6-8 tacklamm i baracken.
Men är det inte så att om man har över ett visst antal djurenheter på produktionsplatsen så ska man förpröva byggnader?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Baggar som går ute året om
« Svar #12 skrivet: 25 feb-13 kl 21:50 »
Jag sökte lite och hittade nyheter från i fjol:
http://www.jordbruksverket.se/5.3a3862f81373bf24eab80002473.html
Små ligghallar undantas från förprövningen.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser