Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finull eller Dorset?  (läst 4736 gånger)

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
Finull eller Dorset?
« skrivet: 08 jan-15 kl 23:02 »
Halloj på er!
Jag har tänkt skaffa mig en till fårras (har gotlänningar nu) för att kunna lamma tidigt på vintern. Läser ju överallt att just Dorset skulle vara den ras som behövs för icke-årstidsbunden brunst. Läste någon artikel där man hade Dorset för att lamma i december. Men sedan har jag läst att även Finull kan lamma tidigt på vintern. Då undrar jag varför man i så fall blandar Dorset med Finull i vårlammsproduktion? Dorset'en känns ju rätt överflödig i så fall. I och för sig har jag bara läst om vinterfinullslamningar (vilket långt ord jag fick till  :)) i jan-feb. Någon som vet om Finull kan lamma i december?

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Finull eller Dorset?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-15 kl 23:05 »
För att finull är ganska taniga och dorset lite köttigare. Tror jag :)
våra finull brukar lamma i februari, men kan nog lamma tidigare om man släpper baggen  tidigare.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
SV: Finull eller Dorset?
« Svar #2 skrivet: 08 jan-15 kl 23:11 »
Men som jag trott har "vårlamms-specialaren" Dorset-Finull-Texel syftat till att få brunsten från Dorset, lammantalet från Finullen och köttigheten från Texeln. Man kan ju tycka att Finull-Texel hade räckt. Så vad är det jag har missat?

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Finull eller Dorset?
« Svar #3 skrivet: 08 jan-15 kl 23:21 »
Jo  det stämmer säkert!
sen ger ju även avkomman eftet två köttraser och en spinkigare, bättre lamm än från 50 kött/50 spinkig.
Vilka fina ord det blev här...:-p men du förstår?
Gonatt!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
SV: Finull eller Dorset?
« Svar #4 skrivet: 09 jan-15 kl 08:31 »
Jo så är det förstås. Kanske det är därför, men när man läser artiklar om vårlammsproduktion så låter det ju som om Dorset'en är helt ovärdelig just med avseende på att den kan brunsta när som helst. Så helt övertygad är jag inte ännu. Finns det någon renrasig finulls-människa där ute som kan av egen erfarenhet bekräfta att man kan släppa baggen redan i juli och få lammning i december?

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Finull eller Dorset?
« Svar #5 skrivet: 09 jan-15 kl 12:50 »
Dorset har ovan nämnda fördelar med potentiell lamning året runt, dessutom relativt bra köttansättning och tillväxt.

det finns många kombinationer man kan köra med men med korsningseffekten man får med findårar med texel som fadersras är ganska oöverträffad, bra fertilitet, åretruntlamming och bra tillväxt..

finulltexel som modersras brukar inte slå ut lika bra..

optimering av uppfödningen är ju ganska viktig tänk dig 5kg extra per lamm och 1 lamm extra per tacka (ca 2.5 med flushing)  är på en gård med 300 tackor..... 300*26 + 450*5 =  10050 kg extra i extremfallet.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
SV: Finull eller Dorset?
« Svar #6 skrivet: 09 jan-15 kl 14:34 »
Ok, så då är du lite inne på det som Weasel skriver då att köttigheten blir bättre helt enkelt med två köttraser och en icke-köttis. Det köper jag med ditt räkne-exempel. Kan man säga att Finullens möjliga året-runt brunst bara är en bonus eftersom det egentligen är lammantalet man är ute efter?

Sista frågan då: Hur är det egentligen med den rasrena Finullen, kan den brunsta  året om eller är det bara så att den går att få att brunsta tidigt, tex i augusti? Jag är som sagt ute efter att få lamm i december (eller närmare bestämt under julhelgen, så man har nåt annat att göra än bara äta sill)?

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Finull eller Dorset?
« Svar #7 skrivet: 09 jan-15 kl 14:49 »
det går att få alla raser att brunsta när som helst, vissa är dock lättare, Dorset är den lättaste av de raserna vi har i  Sverige och vart finull ligger på skalan av alla vet jag inte och har inte hittat i någon litteratur, antar att det inte är testat på ok sätt med alla de raser vi har i Sverige!

det man gör är att håller tackorna utan bagge trångt och mörkt på  underhållsfoder (så de mår bra men inte någon om helst tillväxt) sedan tar man ut dem utomhus med bagge med förkläde eller en steriliserad (knipsad sädesledare med pung och lukt kvar, vissa använder osfrisiskt mjölkfår då det påstås att dessa luktar mer) .- vissa har baggen med inne -   drar på med fodret.. se bara till att de har fått samma kraftfoder innan i liten mängd så de inte får diarré (tar ca 17 dagar för dom att vänja sig vid nytt foder i full giva annars ).. efter en brunstcykel borde de vara synkade och börja brunsta allihop.. detta är lättast att få till med Dorset men funkar som sagt med alla. se till så att det finns tllräckligt med baggar när alla tackor är i brunst samtidigt..

risken är med för mycket mat när de kommer ut sk flushing är att med finull inbladat att det kan bli för många lamm. inte så roligt när några får 5-6 stycken..
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
SV: Finull eller Dorset?
« Svar #8 skrivet: 09 jan-15 kl 15:19 »
Ok, jo jag har läst om det där. Verkar lite bökigt. Kan man inte få Dorset att brunsta i juli utan mörkläggning etc? Har du eller någon annan någon erfarenhet av när man tidigast kan få Dorset att brunsta utan specialmetoden du beskriver?

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Finull eller Dorset?
« Svar #9 skrivet: 09 jan-15 kl 16:18 »
Om du har ett stall så stänger du in dem.. sen släpper ut dom och dom mat och tar bort förklädet på baggen.. är väll inte så krångligtä
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
SV: Finull eller Dorset?
« Svar #10 skrivet: 09 jan-15 kl 16:27 »
Mjae allt är ju relativt... De flesta av mina beten ligger långt ifrån lagårn så det blir lite bök faktiskt. Skulle helst bara vilja släppa baggen rakt ut i betet bland brudarna och låta naturen sköta resten. Nåväl, någon som har ytterligare erfarenhet av tidiga baggsläpp med Finull eller Dorset? Hur tidiga är ni?

PantaRei

  • Gäst
SV: Finull eller Dorset?
« Svar #11 skrivet: 09 jan-15 kl 17:23 »
Ingen erfarenhet av vare sig dorset eller finull men nog av finsk lantras som i mångt och mycket är samma ras som den svenska finullen. Tidigaste lamningen jag haft var i september (oplanerad) annars alla månader från november till maj. Jag har ju får på hobbynivå så har ingen seriös vårlammsproduktion.

Jag har aldrig hört talas om att man skulle behöva  mörklägga, flusha eller synka tackor av finsk lantras till brunst. Greta Stenberg framhåller i sin bok Ett liv med får – för får att förmågan att brunsta året runt är ärftlig och att man därför bör välja tacklamm efter tackor med den egenskapen om man vill bedriva året-runt lamning. Hon bedrev själv sådan produktion utan någon form av synkronisering av tackorna.

Om du vill satsa på tidig lamning med finull eller dorset så sök efter avelsdjur från någon besättning som bedriver den produktionsformen.   

blom

  • Inlägg: 44
  • Lycko den som hann med allt han ville...
    • Östergötland
SV: Finull eller Dorset?
« Svar #12 skrivet: 09 jan-15 kl 18:33 »
Ok, det låter ju lovande! Jo jag hade tänkt mig skaffa avelslamm från någon vårlamms producent. Får se vilken ras det blir bara. Öppen för förslag från säljintresserade!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 3 användare
jeno0038, ärt, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser