Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löken börjar ruttna?  (läst 5783 gånger)

linazachrisson

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
Löken börjar ruttna?
« skrivet: 02 aug-16 kl 19:26 »
Hej

Vi har odlat lök på ett ganska skuggigt ställe på kolonilotten i år, och vi har börjat märka att såväl gul-och rödlök som vitlök börjar ruttna i jorden. Vitlökens blast börjar gulna och dö samtidigt som själva löken inte är mer än två centimeter i diameter. Blasten på övrig lök lägger sig ner, även där är lökarna inte stora, som mest ca 4 cm i diameter.

Vissa lökar som vi dragit upp har även haft vitt typ mögel på.

Kan allt detta bero på att det regnat mycket det senaste och att det blir för blött? Vad kan man göra för att motverka? Är det bäst att helt enkelt ta upp allt och torka även om de inte är så stora?

Ska försöka lägga upp någon bild på dem när jag är inloggad på datorn!
Tacksam för hjälp :)

magnus.g_son

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
SV: Löken börjar ruttna?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-16 kl 07:30 »
Känner dessvärre igen problemet då jag upplevt samma sak för några år sedan. När jag tog upp löken kring 25 augusti var nästan allt förstört förutom blasten som jag försökte ta till vara på. Det blev många grytor med soppa på potatis och lökblast. Lökblast går bra att frysa, men risken är att mycket annat som är i frysen börjar smaka lök...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Löken börjar ruttna?
« Svar #2 skrivet: 04 aug-16 kl 12:57 »
Det där är troligen lökmögel eller också någon annan mögelsjukdom. Typiskt för lökmögel lär vara att det sprider sig snabbt och infekterar all lök. Nu är jag inte säker på om just lökmögel gynnas av väta och brist på ljus, men en del mögel som drabbar lök gör det.

Åtgärder:
Allmänt:
Odla inte lök där det är brist på ljus eller där dräneringen är dålig.
Särskilt om det är fuktigt eller brist på ljus, var noga med ogräsrensning, särskilt med större ogräs nära löken.
Var noga med växtföljden. Odla inte lök på samma plats för ofta. Var gränsen går varier, men kanske vart 3e-6e år funkar, beroende på. Låt inte odlingen domineras av lök för mycket.

När det väl inträffat:
Skörda all drabbad lök, eller om mer än enstaka drabbats, skörda hela odlingen.
Hantera infekterat material försiktigt. Antingen ordentlig och långvarig kompostering eller bränning.

Om det är lökmögel så är rekommendationen att inte odla lök där på många år.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Löken börjar ruttna?
« Svar #3 skrivet: 24 aug-16 kl 16:19 »
Jag vet inte vad Anders S menar med lökmögel, det finns många mögelsjukdomar som kan angripa lök. Men om om sjukdomen har börjat undertill i löken, i rötterna eller rotplattan, och man kan se mögelbeläggning där, då tänker man främst på Vitmögel och Fusarios. Vitmögel är en mycket allvarlig sjukdom, gynnas av svalt och fuktigt väder. Fusarios däremot trivs under varma och fuktiga förhållanden. Förhoppningsvis är det frågan om Fusarios, det är lättare att leva med, jag brukar drabbas varje år, men det har inte blivit några katastrofer. Vitmögel har jag, som tur är, ingen egen erfarenhet av, men smittan kan överleva i 15-20 år i jorden, och sjukdomen är anmälningspliktig i vissa länder.

Åtgärder: Luftigt och ljust på växtplatsen och inte för mycket ogräs precis som Anders S skriver. Ha så lång tid som möjligt mellan lökgrödor på samma plats. God odlingshygien, skörda all dålig lök, lämna inga skörderester på jorden, kompostera inte, bränn eller frakta långt bort. Tänk på att man kan sprida smittan med redskap och skor. Ett sätt som har kraftigt minskat sjukdomsangrepp på mina lökodlingar, är att använda RCW (Ramial Chipped Wood), googla på detta begrepp och testa.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Löken börjar ruttna?
« Svar #4 skrivet: 25 aug-16 kl 21:51 »
Hej masa
Jag vet att jag inte har så bra koll på namnen på de olika sjukdomarna, så det blev lite ungefär. Jag hinner inte kolla mer just nu, men jag tror att det jag kallar lökmögel är vitmögel. Jag har samma erfarenhet som du. Har aldrig haft vitmögel men har ibland i lindrigare omfattning haft mer godartad påväxt av någon mikroorganism, som kanske är Fusarios. Hygien viktig som sagt, men för mig har det funkat att kompostera allt. Jag har hållit min lökar friska i 20-25 år nu.

 

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Löken börjar ruttna?
« Svar #5 skrivet: 25 aug-16 kl 22:53 »
Hej masa
Jag vet att jag inte har så bra koll på namnen på de olika sjukdomarna, så det blev lite ungefär. Jag hinner inte kolla mer just nu, men jag tror att det jag kallar lökmögel är vitmögel. Jag har samma erfarenhet som du. Har aldrig haft vitmögel men har ibland i lindrigare omfattning haft mer godartad påväxt av någon mikroorganism, som kanske är Fusarios. Hygien viktig som sagt, men för mig har det funkat att kompostera allt. Jag har hållit min lökar friska i 20-25 år nu.

Det är möjligt att jag hade kunnat kompostera lökavfall och det hade kunnat fungera, men det är dock en ökad risk att man för tillbaka smittan till jorden, därför tar jag inte den risken. I stället bränner jag lökavfallet eller så gör jag biokol av det. Dessutom har vi ingen traditionell kompost, utan vi borrar ned köksavfall i jorden och det kan man ju inte göra med smittat lökavfall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

799 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anna 123, Nörd Otaku, Rodgar Den Frie

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser