Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fundering om masonit som undertak  (läst 35411 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #40 skrivet: 30 dec-15 kl 14:27 »
Jag tror takägaren i fråga är uppe på taket istället för att hänga på forumet för närvarande.

Så vitt jag vet så är problemet med taket helt enkelt att det har passerat bästföredatum. Läkten är dålig, det är svårt att få takpannorna att ligga kvar, det undertak som finns under läkten består av spån i tveksamt skick. Taket har läckt flera gånger och rättats till provisoriskt, dessutom finns ett tveksamt igensatt hål efter en borttagen skorsten.

Finns denna information i denna tråd? Jag hade delvis läst och delvis skummat tråden. Nu läste jag Tännlappens inlägg lite noggrannare. Ser bara att den bild du ger delvis täcks av vad Tännlappen skrivit här, men jag kan ha missat något.

I alla fall, om taket är i halvdant skick kan nog någon variant med masonittäckning vara bra. Kanske behöver inte så mycket först avlägsnas, men det beror på. Är det i sämre skick behöver mer först avlägsnas och nytt undertak byggas.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #41 skrivet: 17 aug-16 kl 22:37 »
Hittade en gammal tråd och där var det en som har samma undertak som jag,typ tjärpapp på trekantsläkt...Skrollar man ner i tråden så finns det ett par bilder som sign Bokesliden lagt in.... http://www.alternativ.nu/index.php?topic=174113.0 

Själv har jag nu sett att "snickaren" nästan är klar med byggställningen i trä  :D  ....Även sett "snickaren" köra med vobblande släp  :o  med brädor och även masonit .... Jag satt och stretchade ischiasen ,funderade på hur "snickaren" skulle göra  :D ...Tänker att "snickaren" vill ha kvar pannorna på ställningen om möjligt...Finns möjlighet att liksom plocka rent för t.ex ca sex meter brett och ett par masonithöjder upp...Gäller ju att komma upp i samma höjd som övrig läkt eftersom en bit tas... Ströläkten behöver ju inte vara hel så att säga för den ska ju inte bära upp taket...Gissar att "snickaren" kan göra så eller ska man bråka med "snickaren" ?  :D Bör vara smidigt att göra så...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #42 skrivet: 20 aug-16 kl 00:08 »
 :D...Pust o stön...I pannlampans sken har man fått upp en byggställning...Nog smart och bygga en själv och slippa hyrstressen...Virket kan man använda till annat sedan så ingen förlust  :D ....Mätt bärläkt som finns på taket,är ca 35-50 mm ....Borde bli bra att såga ut sådana ur en 45-170 regel dock fattas 5mm i bredd,blir ca 34-45 men det funkar nog...Blir ca 5 bärläktspinnar på en regel...Bara att köra på  :D...

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #43 skrivet: 25 aug-16 kl 21:56 »
 :D...Slet väck en bit gammal asfaltsmatta...Spånet är bara svart pulver under....Rensar man bort pulverspånet så blir det ca 9,5 centimeter upp till undersidan av befintlig läkt...blir att bygga på....Andningsmask verkar inte vara så dumt att bära...Man blir liksom svart av att dra i det murkna plus asfaltsmattan...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #44 skrivet: 17 okt-16 kl 19:28 »
 :D...Så då har man masonitat ca 80 kvadrat på ena sidan...bara 50 kvadrat kvar där  :D...Visst har man stött på lite mjuka takstolar men dom torkar väl upp så rötan stannar...Någon takstol har jag stärkt upp med konstruktionsvirke...gjort vad som ser hyggligt ut,på känn  :D ...ingen aning om vad som motsvarar en gammal takstol som är ca 12 cm tjock och bred...Byggställningen är utbyggd på vissa ställen så den blir 150cm bred...Skyddsräcke ett måste,räddat mig flera gånger när man sprungit i pannlampans sken...inga pannor på marken ännu dom flyttas på taket eller hamnar på ställningen  :D ...Kör enligt huntonit metoden ca 5cm överlapp åt sidorna 10 cm neråt....Funderar möjligen på att öka sidoöverlappet...Vid nock  skär jag till en remsa tjärpapp som kläms fast av ströläkt...Har nog sagts av någon annan i tråden... Tycker det minskat med mygg i undertaket  8)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #45 skrivet: 17 okt-16 kl 21:12 »
Jag står i begrepp att göra samma operation då det är hiskeligt jobb att få bort de halvruttna spånen och miljoner spik skiten sitter i.
Jag behöver även förstärka bjälkar då delar av några har blivit förstörda.

Jag tänkte bulta 2" plank i de gamla reglarna och lägga oljehärdad masonit mellan dem, men jag behöver kunna lägga korrugerad takplåt (som skall skruvas och INTE spikas i mitt fall...) över då resten av taket har detta, bara en stor bit som förre ägaren inte gjort färdigt...

Hur löser jag detta?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #46 skrivet: 17 okt-16 kl 21:47 »
Har du runt 120cm mellan takstolarna får du häng på masoniten och kan fästa den i planken du ska fästa på takstolarna...sedan på med 45 gånger 70 som bärläkt på rätt avstånd för plåten du har... Har du 60cm mellan stolarna får du knappt något häng på masoniten utan du får lägga på ströläkt under masoniten ca 20-30mm tjocka,sedan strö på masoniten sedan bärläkt men då kanske halva dimensionen räcker för att hålla plåten...Eftersom du ska koppla ihop taket med det den förre ägaren inte gjort färdigt får du mäta noga så du får samma höjd eventuellt försöka kolla vad som ligger under...Börjar du vid biten som är färdig så blir det nog lättast...Tänk på att det kan vara en orsak att den förre ägaren la av...Kanske ett svårt ställe... Jag har lagt strö under masoniten för att få upp den lite så den blir luftigt mot det lilla spån som är kvar...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #47 skrivet: 17 okt-16 kl 22:15 »
Du måste nog använda dig av snöre också så det blir rakt...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #48 skrivet: 18 okt-16 kl 09:50 »
Jag tror jag skall göra en liten klack i skarven, blir för mycket jobb annars, räknat på att det kommer att diffa några centimeter i höjd när jag bultar de nya förstärkningarna ovanpå de gamla takstolarna, tror det är någon meter emellan då det är en gammal byggnad från 1800 talet som jag avser varmbona en kallvind över en del av logen (som går ihop med huset). Taket där idag är katastrofalt dålig och det har börjat krypa in vatten i stommen så jag måste fixa denna biten oavsett i år eller fylla med gammalt tegel och ta det nästa vår, men tänkte mig detta borde gå att göra även vintertid innan snön kommer men vänta med att måla och liknande.

Jag funderar mest över om modern takplåt kommer att få tillräckligt stöd under eller om man måste regla ut på något vis?
Vilket CC bör man max ha på modern TRP plåt om säg det ligger två meter snö på och två överviktigt vuxna karlar står och skottar där uppe?
(vill i allafall ha det som ett minimum vad gäller hållfastheten så att man har vettig mariginal, har en vinter skottat ca 3-4 meter snö i en ränndal hos mina föräldrar... Det är sådana extrema år man vill att skiten fungerar... kan jag lova...  ;D)



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #49 skrivet: 18 okt-16 kl 12:24 »
Talade med min far nyss och kom fram till att jag nog var trött i skallen idag, naturligtvis reglar man på andra ledden än jag tänkte, över plankorna sedan så det stämmer...  :-[

Blir förhoppningsvis inte så stort hack på taket och det hamnar i en naturlig övergång till logen hoppas jag... Så om jag inte gjort något ärkefel så borde det räcka att smyga in ett plåtbeslag mellan taken...

Får spika dit en vitmålad bräda på framsidan om det ser för knasigt ut så får man en naturlig övergång, ser ändå ut som det redan är gjort sådär på bostadshuset sedan tidigare...

Förstår att farsan byggde nytt på 80-talet, men man måste ju ändå bara älska gamla hus, eller hur!  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #50 skrivet: 18 okt-16 kl 13:13 »
 :D ...Gamla hus har sin charm  :D... Så länge man inte behöver kräla bland stickespånen....Som sagt mycket tak på huslängor,blir lätt två villor...Kollade på Din byggares hemsida...Där har dom 60cm mellan ströläkten sedan 45 gånger 70 som bärläkt ...

http://www.dinbyggare.se/plattak-lagga-ny-takplat/  .... Sedan det där med snöre,får väl även mäta från nocken till takfot så det blir rakt åt det hållet...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #51 skrivet: 18 okt-16 kl 14:51 »
Jag tror jag skall göra en liten klack i skarven, blir för mycket jobb annars, räknat på att det kommer att diffa några centimeter i höjd när jag bultar de nya förstärkningarna ovanpå de gamla takstolarna, tror det är någon meter emellan då det är en gammal byggnad från 1800 talet som jag avser varmbona en kallvind över en del av logen (som går ihop med huset). Taket där idag är katastrofalt dålig och det har börjat krypa in vatten i stommen så jag måste fixa denna biten oavsett i år eller fylla med gammalt tegel och ta det nästa vår, men tänkte mig detta borde gå att göra även vintertid innan snön kommer men vänta med att måla och liknande.

Jag funderar mest över om modern takplåt kommer att få tillräckligt stöd under eller om man måste regla ut på något vis?
Vilket CC bör man max ha på modern TRP plåt om säg det ligger två meter snö på och två överviktigt vuxna karlar står och skottar där uppe?
(vill i allafall ha det som ett minimum vad gäller hållfastheten så att man har vettig mariginal, har en vinter skottat ca 3-4 meter snö i en ränndal hos mina föräldrar... Det är sådana extrema år man vill att skiten fungerar... kan jag lova...  ;D)

Hur mycket plåten bär beror på på tre faktorer.
Tjockleken
Legeringen
Profilen

En billig plåt som är tunn och av enklaste legeringensamt med en låg profil har ett lågt pris emedan den tjockare är dyrare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #52 skrivet: 18 okt-16 kl 19:52 »
Tänkte mig litet bättre kvalitet, har för mig att den är ca 0,25 och galvad (med lackad ovansida för utseendets skull) i den kvalitet jag tänkte.
Full standard TRP profil, alltså inte budget varianten som har glesare profil. Kommer dock inte ihåg vad den heter med korrekt namn...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #54 skrivet: 19 okt-16 kl 17:32 »
Tackar!

Trodde man behövde mycket mer överhäng...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #55 skrivet: 19 okt-16 kl 18:15 »
 :D...Tyckte det var gott att hitta en pdf om masonit, förvisso är väl Huntonit också masonit men tjärindränkt... 5cm sidolapp och 10cm överlapp neråt verkar gälla vanliga tak...Sedan liksom skifta plattor så dom blir lite förskjutna i nästa rad...Verkar som dom har bra erfarenheter i Danmark och Norge av masonit och det borde ju regna där också  :D ...Slog i 6-tums spik med handslägga i en halvrutten takstol  :o ...Bet faktiskt lite...Hästmyrorna galopperade iväg vilt gnäggande  :o ...Trämaskarna vred sig i plågor av oljudet...Husbocken flaxade iväg  ;D ;D... Allvar...Fixat gängstänger...svetsat borr på järnrör,bra förlängning...Bättrar på ett ställe där tidigare snickare härjat b.l.a ersatt takspån med knycklat tidningspapper såg jag....

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #56 skrivet: 19 okt-16 kl 19:36 »
Skall kanske inte klaga så mycket över mitt tak då...  ;D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #57 skrivet: 19 okt-16 kl 20:54 »
Skall kanske inte klaga så mycket över mitt tak då...  ;D

Det finns tre sätt att renovera ett tak.   Eller göra saker och ting.

Inte tillräckligt bra
Precis lagom
Överkurs

Dom två sissta är helt ok att ligga på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #58 skrivet: 20 okt-16 kl 10:31 »
 :D ...Får ju försöka att ge andra inspiration...Japp,är ju så här det ser ut på dom flesta gamla hus när man börjar lyfta på takbeläggningen...





Snickarens fotbeklädnad  :D


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fundering om masonit som undertak
« Svar #59 skrivet: 20 okt-16 kl 16:28 »
 :D Kanske mer inspiration...









 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser