Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 217232 gånger)

Baktlab

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1680 skrivet: 12 aug-16 kl 23:21 »
Vänta med att skörda tills bottenbladen börjar att färga om till gult/brunt.
När de väl gjort det kan man såga ner hela plantan för att få den mogen , hänga upp hela plantan upp o ner.
Och låta den hänga uppe tills alla blad skiftat färg.
Det som ska bli snus behöver egentligen bara torka om den skiftat färg i första läget.
Men man får ju ändå hänga upp bladen på tork.
Ciggarett , cigarer kan jag inget om men det finns dom som vet härinne.
Jag har börjat skörda några bruna och gula blad idag. Jag har gödslat ganska kraftigt med bl.a  tjockt med gräsklipp på odlingen. Jag misstänker att de nedre bladen börjat gulna pga närkontakt med gräsklippet som ju blir varmt när det ligger i tjocka sjok. Under vissa av bladen ser man att gräsklippet vitnat (kritvitt = mögel?)
Har hört att kraftig gödning kan förhindra mognadsprocessen hos plantorna. Kan jag utan tvivel kapa plantorna nu och hänga upp dem ute under tak, eller riskerar jag plantor som inte färgar om ifall jag gör så?
Det rör sig om Ancient bondtobak, Mor Alida samt Szamosi (alla kommer ifrån de frön jag fick av dig PO/Rustica år 2014) och det ska bli snus.
« Senast ändrad: 12 aug-16 kl 23:29 av Baktlab »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1681 skrivet: 13 aug-16 kl 02:55 »
Har nu skördat det mesta av mina blad och hängt på tork under carporten.
När man nu väntar på att det skall torka börjar jag fundera på fermentering .
En tanke på enkel fermetering  är att lägga bladen i en tät plastlåda (plastidor ) med 65RH beads på golvet (har golv värme ). Tempen borde ligga på 20-22 grader minst.
Tror ni det skulle funka?
Tar nog lång tid men med tiden så...för rh 65 gör väl bladen lite mjuka,inte blöta...för blött garanterat mögel....Snabbare över 40 grader så minskar mögelrisken...

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1682 skrivet: 13 aug-16 kl 07:59 »
Kan jag utan tvivel kapa plantorna nu och hänga upp dem ute under tak, eller riskerar jag plantor som inte färgar om ifall jag gör så?

Har bara bottenbladen färgat om tycker jag att du ska kunna kapa ner dom plantorna och hänga upp dom upp och ner , gjorde själv såhär -14 och det gick väldigt bra.

mössan

  • Inlägg: 17
SV: Tobaksodling
« Svar #1683 skrivet: 13 aug-16 kl 16:43 »
Använde mig av en hembygd  frigolit låda med keramisk värmelampa förra året,Körde sopsäcks  metoden (Lådan finns kvar)  med dimmer.  Men  tyckte  det krävde mycket passning .om packning av bladen typ varannan  dag..
« Senast ändrad: 13 aug-16 kl 23:46 av mössan »

mössan

  • Inlägg: 17
SV: Tobaksodling
« Svar #1684 skrivet: 13 aug-16 kl 16:46 »
 ;D
« Senast ändrad: 13 aug-16 kl 23:48 av mössan »

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1685 skrivet: 20 aug-16 kl 21:56 »
Har ett klurigt problem,har ca 1000 plantor ca 400 Burlley (rosablommande) 300 Corojo(vita blommor)300Connecticut broadleaf.(vita bllommor) Kan ha blandat ihopa Corojo och CBL i våras då jag sådde väldigt mycke frön.Nu till saken ca 40 procent av dom vitblommiga har lagt sej ner och när jag började skörda så såg jag att någon hade ätit upp rötterna.Alla står lika utsatta men ingen av Burleyn har lagt sej ner och dom har jag odlat längst.Har sett massa gråsuggor när jag skördat dom vitblommiga och ibland har jag bara behövt lyfta upp dom från landet och dom har inte någon rottråd kvar alls,medans burleyn står stadigt kvar.Kan tillägas att jag har minimalt med sniglar dock ser jag många tvestjärtar och nu sist massa gråsuggor.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1686 skrivet: 21 aug-16 kl 01:26 »
...Gråsuggor och tvestjärtar smaskar inte upp rötterna...Däremot kan sorkar smaska rötter... Undersök jorden noga vid dom rotlösa plantorna ...kanske gräva lite försiktigt för att kolla om det finns gångar under jorden... Kan gå att trycka ner en vass pinne runtom i jorden så märker man om det är gångar under jorden...

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1687 skrivet: 23 aug-16 kl 09:08 »
 >:(Nej några sorkar har jag inte,sen är det väl konstigt att dom inte går på Burleyn alltså runt 200 plantor av dom blir bar Burley nästa år

opius

  • Inlägg: 29
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1688 skrivet: 25 aug-16 kl 18:53 »
Tvättar ni bladen på något sätt innan ni hänger dom på tork? Är ju en del döda insekter och smuts på..

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1689 skrivet: 25 aug-16 kl 21:06 »
Tvättar ni bladen på något sätt innan ni hänger dom på tork? Är ju en del döda insekter och smuts på..

Jag sköljer alla blad under kranen innan jag hänger upp dom men jag har å andra sidan inte fler än 49 plantor. Det blir just nu ca 30 blad i veckan som jag hänger upp. Jag tog just in 11 blad av havanna och small stalk.

Har man flera hundra plantor får man kanske vara mer rationell.

opius

  • Inlägg: 29
    • Östergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1690 skrivet: 25 aug-16 kl 22:28 »
Då tar jag ner mina och gör samma sak. Har bara hängt från 2 sorter ännu. Och bara nedersta bladen.
Har ca 100 plantor totalt.

 

Rappen

  • Inlägg: 99
    • Bohuslän
SV: Tobaksodling
« Svar #1691 skrivet: 25 aug-16 kl 23:43 »
Gör samma här alla blad spolade under kökskranen, skönt att veta man inte snusar flugor och fågelskit... ;D
Nu kan man "tugga" snus utan att bita in i sten och grus som man gjort förut i alla år.. :-X

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1692 skrivet: 09 sep-16 kl 19:04 »
Nu har jag skördat ca hälften av mina blad. Hur går det för er andra?

En fråga till snustillverkarna: hur väljer ni ut sorterna för ert snus? Är det smaken eller något annat som avgör vad ni odlar?

Rappen

  • Inlägg: 99
    • Bohuslän
SV: Tobaksodling
« Svar #1693 skrivet: 11 sep-16 kl 10:48 »
Nu har jag skördat ca hälften av mina blad. Hur går det för er andra?

En fråga till snustillverkarna: hur väljer ni ut sorterna för ert snus? Är det smaken eller något annat som avgör vad ni odlar?

Så gott som färdig för året här, har malt ner det mesta.
Ja smaken är det viktigaste, men en fördel om sorten man odlar ger bra och inte minst om
dom är "lätta" att torka och få fin färg..gröntorkad tobak blir i mitt tycke inget bra snus.
Stor skillnad på olika sorter har det varit för min del, Alida gav bra men funkade inte alls som snus här i stugan, tex..andra verkar nöjda, så man får pröva sig fram till det som man själv gillar..

mössan

  • Inlägg: 17
SV: Tobaksodling
« Svar #1694 skrivet: 11 sep-16 kl 21:01 »
Även jag är klar med årets skörd. Alla plantor är uppryckta o slängda. Mycket av min tobak har även torkat färdig. Så planerna på fermentering av cigarr tobaken är långt framskridén.  Har skaffat mig en fläkt med varvtalsredusere en 150 w keramisk värmelampa med dimmer.dessa har jag placerat i ett gammalt kylskåp. Saknar en luftfuktare bara.
Ni som fermnterar på detta vis, vad har ni för luftfuktare  storlek på vatten tank ? Bör man ha någon typ av avlopp i skåpet?

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1695 skrivet: 12 sep-16 kl 15:44 »
Så gott som färdig för året här, har malt ner det mesta.
På tal om malning. Hur går du (och ni andra) tillväga?  Jag hade tänkt blanda söndersmulade blad med vatten och salt och därefter mala i en manuell gammal köttkvarn. Jag läste i den gamla tobakstråden om någon som gjorde just så med bra resultat.

Bra jobbat med tobaken föresten. Jag har nog en månad kvar skulle jag tro.

Rappen

  • Inlägg: 99
    • Bohuslän
SV: Tobaksodling
« Svar #1696 skrivet: 12 sep-16 kl 17:50 »
Har en stor så gott som antik elektrisk kaffekvarn på 30kg...gäller bara att ha totalt torr tobak, torkar i ugn innan på lägsta temperatur i några timmar.
För första gången har jag vägt det färdiga tobaksmjölet och kom fram till att 10 plantor ger 1,1 kg tobaksmjöl. Så odlingen kommer att krympas ner framöver..
Tack, ja du har allt jobbat på bra du med  8)

brakelund

  • Inlägg: 11
SV: Tobaksodling
« Svar #1697 skrivet: 12 sep-16 kl 18:48 »
Hur ska man göra för att få mittnerven att torka?

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk


Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1698 skrivet: 12 sep-16 kl 19:37 »
Hur ska man göra för att få mittnerven att torka?

Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk

Jag fick tipset från någon bok att klyva 10-15 cm av mittnervens tjockaste del. Då torkar det snabbare. Jag sparar bara två cm längs ut så jag kan trä upp bladet och hänga på tork.

Kahavia

  • Inlägg: 52
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1699 skrivet: 12 sep-16 kl 19:41 »
För första gången har jag vägt det färdiga tobaksmjölet och kom fram till att 10 plantor ger 1,1 kg tobaksmjöl.

Förra året fick jag 0,5 kg torrvara (verkligen dammtorrt) och 1,45 kg färdigt snus på mina 12 plantor. Det var lite svinn p g a mögel och enbart bladtobak för jag hade inget sätt att mala mittnerven eller stjälkarna. Jag hade bara Virginia då, vad har du för sort?
« Senast ändrad: 12 sep-16 kl 21:54 av Kahavia »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser