Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inte låta växa igen...  (läst 4183 gånger)

Nymåne

  • Inlägg: 22
Inte låta växa igen...
« skrivet: 12 aug-14 kl 19:08 »
Förklarar torrt och så kortfattat jag kan:
Vi har nyligen blivit med en gård. Drygt 6 ha åker och äng. Det har inte varit plöjt på flera år. Det enda som gjorts för att det inte ska växa igen är att grannen har fått slå av gräset varje år. Det är mycket ogräs och grannen vill knappt ha det längre. Vi vill inte arrendera ut. Vi vill inte starta en hel jordbruksverksamhet (ännu), vi vill bara ha mark som inte växer igen. Vi har inga egna maskiner och ingen egen kunskap om någonting. Vi kan tänka oss att lägga någon krona på det för att få åkrarna att se ok ut igen.
Finns det någon här med tips om hur vi kan gå till väga och kanske vad som är lämpligt att odla?
Väldigt tacksam för svar i den här frågan. ::)

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Inte låta växa igen...
« Svar #1 skrivet: 12 aug-14 kl 19:17 »
Varför inte arrendera ut? Tycker det låter som det vettigaste i det här fallet...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Inte låta växa igen...
« Svar #2 skrivet: 12 aug-14 kl 19:20 »
Ni kanske kunde odla får?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Inte låta växa igen...
« Svar #3 skrivet: 12 aug-14 kl 20:20 »
Så länge det bara är ogräs så är det ingen fara, men om det börjar komma upp buskar och sly blir det jobbigare. Men det tar ett antal år innan slyet växt sig stort nog för att bli jobbigt att rensa bort också, så det är inte någon akut fara

Västanfläkt

  • Inlägg: 5
  • egen gård som borde ha fler innevånare,heltidsjobb
    • Bohuslän
SV: Inte låta växa igen...
« Svar #4 skrivet: 14 aug-14 kl 11:39 »
Om ni har tid och intresse så är det bästa att hålla skogsfår. Det är jobbigt att sätta upp stängsel och putsa under elstängslet och fixa regnskydd men lätt att sköta fåren. Dom behöver inte vara inne på vintern men behöver ett litet skjul att gå in under när det regnar. Dom har inga problem med kallt väder och sover helst utomhus i minusgrader. Jag flyttade hem till min igenslyade gård för 4 år sen. För tre år sen köpte jag Helsingefår, det är ett allmogefår (gammal svensk lantras, utrotningshotad) som räknas till skogsfåren, dvs dom älskar att gnaga på både sly och större träd. Jag jobbar heltid så jag har fixat det där med får och stängsel på "fritiden". Det enda stora hotet mot fåren är varg och lo. Har klarat mej hittills men dom finns i närheten.
Vill du veta mer om allmogefår, Kontakta Svenska Allmogefårföreningen och kolla på www.allmogefar.se

Vill du inte ha får eller andra betesdjur (men skogsfår är bäst) får du
-där det redan är igenslyat: skaffa dej röjsåg och hålla på och hålla på, för det slår hela tiden upp nytt sly.
-där det är gräsmark  -skaffa traktor och betesputs eller köpa tjänsten av någon granne, slå markerna ett par gånger om året. Och var beredd på att det blir viltåker så du får säkert besök av älg och rådjur där. Det kan vara gulligt men dom kan bli besvärliga när dom tar sig in i trädgården och dom bär också på fästingar.
Att vara nyfiken är livets mening

Nymåne

  • Inlägg: 22
SV: Inte låta växa igen...
« Svar #5 skrivet: 25 aug-14 kl 12:49 »
Hej, tack för svaren.
Vi vill inte arrendera ut ännu eftersom vi precis har köpt gården och är rädd för att det kan bli byråkratkrångel om vi helt plötsligt kommer på att vi vill göra något själva med marken.
Allmogefår låter verkligen som en bra ide´. Det ska vi verkligen titta närmare på!
Finns fler förslag?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Inte låta växa igen...
« Svar #6 skrivet: 25 aug-14 kl 14:19 »
Mitt förslag är att du skaffar EU-stöd på de där 6 hektaren. Jag har 4hektar och får 10 000kr och för pengarna kan du leja in en bonde med traktor som slår ogräset åt dig.

Enda kravet idag för att få Eu-stöd (dvs gårdsstöd) är att du slår gräset och det måste du ju ändå göra om det inte ska växa igen.
Att grannen inte vill ha det längre beror ju på att det är ogräs och inte plöjt på kanske tio år, men om du betalar någon för jobbet så blir det gjort. Du behöver alltså inte ta reda på ogräset/höet för du har inga djur. Alternativ kan du leja in någon med betesputs.

Vad du behöver är stödrätter, men det bör inte vara några problem eftersom jordbruksverket har flaggat för att de nu kommer ta igen stödrätter från bönder som har fler stödrätter än de har mark för, så det kommer att finnas fler till försäljning nu. Du får gå in på jordbruksverket och läsa på lite om olika stöd. Du kan ju också kolla om någon har plockat ut stödrätterna för din mark, och i sådana fall vem, och om den personen vill sälja dem åt dig. Har ingen plockat på sig stödrätterna kan du söka ur nationella reserven, men det där håller de också på ändra reglerna för.

Jag har också allmogefår, det är bra för man får extra stöd då, dvs betesstöd. Men nackdelen är ju att de kostar på vintern i form av hö men det kan du ta från egen mark. Stängsel och sånt är inga problem, utan det är vinterfodret som jag tycker är mest jobb med.


andtol

  • Gäst
SV: Inte låta växa igen...
« Svar #7 skrivet: 25 aug-14 kl 15:09 »
Hej, tack för svaren.
Vi vill inte arrendera ut ännu eftersom vi precis har köpt gården och är rädd för att det kan bli byråkratkrångel om vi helt plötsligt kommer på att vi vill göra något själva med marken.
Allmogefår låter verkligen som en bra ide´. Det ska vi verkligen titta närmare på!
Finns fler förslag?

Jag tycker det låter väldigt bra att ta det sakta och känna in vad ni vill göra.

Djur är trevligt men kräver pengar (inköp, foder och veterinär), mycket tid speciellt i början när man är ovan och man kan ej åka bort över natt utan måste vara hemma om något händer samt kunskap och erfarenhet.

Låt någon granne slå det varje år, samtidigt som de slår sin egen mark. Kan inte bli så dyrt. Och det kanske räcker vartannat år?

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Inte låta växa igen...
« Svar #8 skrivet: 26 aug-14 kl 09:04 »
Fundera på inom vilket tidsperspektiv ni kan tänka er att använda marken själva och i så fall hur mycket av den som går åt.
Om det är mer än 3 år så kan ni kanske göra ett avtal med bonden som slår idag att han lägger om vallen åt er mot att han får fortsätta ta det som produceras under den tiden. Är marken lämplig så blir det säd från första året och sedan minst två år bra vall utan att det kostar honom mer än en eventuell nominell avgift och kostnaden för arbete och utsäde. Att ni inte får in några pengar får ni igen genom att marken inte växer igen och att ni slipper betala för att någon putsar det två gånger per år. Om ni inte vill använda marken själva efter att avtalet löper ut så får ni kanske börja fundera på en avgift eller en uppdelning av vad som produceras.
Har ni stödrätter så ta kontakt med en rådgivare så kan ni få reda på exakt vad ni kan få bidrag för just på er mark.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Inte låta växa igen...
« Svar #9 skrivet: 26 aug-14 kl 10:32 »
Har ni stödrätter så ta kontakt med en rådgivare så kan ni få reda på exakt vad ni kan få bidrag för just på er mark.

Vad för rådgivare? Finns det folk som tar betalt för att läsa på jordbruksverkets sida för att folk inte kan läsa själva längre?

Jag tycker man inte ska ta för givet att grannen som slår inte redan idag får EU-stöd för att komma och slå. Det behöver inte vara något han berättar utan ses som självklart att man tar stöd för den mark man brukar. Inte tror jag att man kommer och slår 6hektar för att vara snäll.

Har man inga skriftliga kontrakt kan man göra vad som helst så länge ingen klagar.
Jag hade en granne som kom här och slog och tog hand om EU-bidragen och hen plöjde inte upp åkern utan slog ogräset bara för EU-stödens skull. När jag sa till att jag ville bruka marken själv så sökte bonden EU-stöd ändå på marken utan att ens visa sig här under året.

Sen behöver man inte va rädd för att arrendera ut marken. Du kan skriva ettåriga kontrakt och låta bonden ta stöden ifall du inte vill söka själv. Vem som helst (som gått ut skolan) klarar av att söka stöd, det tar högst 10min med E-legitimation.

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
SV: Inte låta växa igen...
« Svar #10 skrivet: 26 aug-14 kl 11:08 »
Stängsla in och skaffa några grisar.
Då är markan snart ren från allt och bara jord, gödsel och bök kvar.
Slakta grisarna och odla upp marken.
Alternativt skappar ni några får eller getter.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

andtol

  • Gäst
SV: Inte låta växa igen...
« Svar #11 skrivet: 26 aug-14 kl 12:02 »
Stängsla in och skaffa några grisar.
Då är markan snart ren från allt och bara jord, gödsel och bök kvar.
Slakta grisarna och odla upp marken.
Alternativt skappar ni några får eller getter.

Alla verkar säga att det ska fungera så bra med grisar. Men de som prövat i verkligheten säger att det inte alls fungerar. Speciellt inte på så stora ytor.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Inte låta växa igen...
« Svar #12 skrivet: 27 aug-14 kl 08:45 »
Vad för rådgivare? Finns det folk som tar betalt för att läsa på jordbruksverkets sida för att folk inte kan läsa själva längre?

Bra för dig att du kan tolka alla bestämmelser runt stödrätter och lägg upp en plan för att uppfylla kraven mm men har man nyss köpt ett jordbruk och inte nämner något om stödrätter så kan man nog behöva en del hjälp. Självklart får man läsa på själv då man fortfarande är ansvarig men det är väldigt mycket information som ska läsas in och tolkas om man nyss har börjat och några tusenlappar för att slippa problem är en liten kostnad.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Inte låta växa igen...
« Svar #13 skrivet: 27 aug-14 kl 10:18 »
Bra för dig att du kan tolka alla bestämmelser runt stödrätter och lägg upp en plan för att uppfylla kraven mm men har man nyss köpt ett jordbruk och inte nämner något om stödrätter så kan man nog behöva en del hjälp. Självklart får man läsa på själv då man fortfarande är ansvarig men det är väldigt mycket information som ska läsas in och tolkas om man nyss har börjat och några tusenlappar för att slippa problem är en liten kostnad.

Vad är det för hjälp man behöver? Hjälp att hitta stödrätter att köpa för man inte själv orkar uppdatera blocket-sidor osv, eller menar du hjälp att läsa, likt de ungdomar i "världens bästa skitskola" som bara klarar av att läsa 20 sidor per dag? En person som trådskaparen som inte ens har djur har inte möjlighet att få nåt annat stöd än gårddstöd så det är inte mycket som ska läsas på.
Skulle du själv betala några tusenlappar för att någon söker gårddstöd åt dig så varsågod, men jag tycker det är ett oerhört slöseri med pengar. Fast många är ju som du, går till banken när de ska skänka bort fastigheter för de kan inte skriva gåvobrev själva, går till mäklare när de ska sälja en bostad till någon de känner osv.

Sen är det verkligen inte mycket information som ska "läsas in och tolkas", det handlar om en sida eller två för gårdsstöd, och klarar man inte det har man nog inte läst en bok i hela sitt liv. Det är på grund av attityder som de du har, som gör att elever idag i skolan inte bryr sig om att lära sig räkna och läsa, för när de ska få nåt gjort så kan de ju anställa en person tycker de. Hur hållbart är det?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Inte låta växa igen...
« Svar #14 skrivet: 27 aug-14 kl 11:05 »
Om ni har tid och intresse så är det bästa att hålla skogsfår. ...För tre år sen köpte jag Helsingefår, det är ett allmogefår (gammal svensk lantras, utrotningshotad) som räknas till skogsfåren, dvs dom älskar att gnaga på både sly och större träd.

Det är väl det en har getter till :-* ?! www.allmogegeten.se Fast det blir mååånga getter på 6 ha, och det stängslar en inte på en kafferast, feståss.

Nymåne, jag tycker att ni ska fortsätta som det är nu, d v s grannen arrenderar och sköter marken. Men skriv inget arrendeavtal, låt det vara muntlig överenskommelse! Fördelen för er är att finns inget papper skrivet kan ni bara tala om för grannen att "nästa år tar vi över marken själva", annars måste ni följa arrendeavtalets villkor. Så länge grannen sköter marken ska hen också ha EU-stöden, så det är inget ni behöver bekymra er om än.
Om ni inte nu vet vad ni vill göra med marken, är det bara att fundera och söka kunskap och kanske besöka andra som har små markplättar och se vad de gör med dem, besök olika sorters djurgårdar o s v.

Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

CarlHed

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Inte låta växa igen...
« Svar #15 skrivet: 19 dec-14 kl 20:32 »
Om du skriver ett arrendeavtal med en bonde och arrende längden är under ett år så har bonden knappt inte några rättigheter från arrendenämnden. Men jag tycker att den bästa iden är att ta gårdsstöd för marken.

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Inte låta växa igen...
« Svar #16 skrivet: 08 jan-15 kl 11:17 »
Du kan stängsla hela skiten och låna betesdjur, lämpligen får eller getter. Det är oftast gratis mot att du står för daglig tillsyn och vatten under betessäsongen och du slipper hålla djur över vintern med foder och allt innan ni känner er redo för det...
Kommer det en haj - simma fortare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 2 användare
javill, Ekman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser