Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kylvaror som klarar att frysas?  (läst 2578 gånger)

YlvaYrväder

  • Inlägg: 36
    • Skåne
Kylvaror som klarar att frysas?
« skrivet: 03 dec-16 kl 09:21 »
Hej!
Jag tänkte utnyttja min balkong som kylskåp nu då det nästan alltid ligger på plus här nere, men vissa nätter är det ju nere och nuddar på minustalen. Vilka kylvaror är då bäst att ha ute?

(kanske kan vara bra att veta att solen kan stå på då och då också, men det är ju inte många timmar såhär års.)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kylvaror som klarar att frysas?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-16 kl 09:27 »
Det mesta går, men rotsaker och liknande får man ge akt på så att det inte bildas is kristaller i dem så att de frostspränger, då blir de förstörda. (potatis, morötter, betor och annat går ej att frysa då blir de totalförstörda när de tinar.)
Saker som bönor och annat som går att frysa måste förbli frysta när de en gång har frusit.
Man kan ibland packa in dem och ställa nära husväggen så att de få litet strålningsvärme.
Men, annars mjölk, kött, mm är inga problem.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kylvaror som klarar att frysas?
« Svar #2 skrivet: 03 dec-16 kl 09:32 »
Vet inte om du använder mjölk, men om mjölk fryser så kom ihåg att skaka eller röra om den ordentligt när den tinat, annars kommer den att skikta sig.
Men det är inge problem om den fryser.
Det går tom att frysa grädde, men tar då längre tid att vispa den.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Kylvaror som klarar att frysas?
« Svar #3 skrivet: 03 dec-16 kl 11:20 »
Fil, yoghurt och liknande är olämpliga att frysa.
Smör, margarin, olika slags matoljor mm går utmärkt att frysa.
När det gäller bönor och liknande så skulle jag tro att några enstaka minusgrader inte är något problem - det är först när man börjar komma ner till djupfrysningstemperaturer man får se upp.
Ett bra sätt om man har frostkänsliga saker är att, när de väl är kylskåpskalla, lägga dem i en kylväska, då klarar de en rejäl frostnatt utan att det blir minusgrader inne i väskan. Lägg gärna dit en digitaltermometer med max/min-visning också så du kan se i efterhand vad det verkligen blev för temperatur i väskan.

Förresten, nu fick jag en idé! Frysning måste ju vara ett utmärkt sätt att förstöra homogeniseringen i mjölk, till förmån för alla som inte tål homogeniserat fett (vilket jag tror är en stor del av de som tror att de är laktos- eller mjölkproteinintoleranta).

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kylvaror som klarar att frysas?
« Svar #4 skrivet: 03 dec-16 kl 12:32 »
Det är bara osyrad mjölk som går att frysa, inte filmjölk och liknande som sagt.

Bönor brukar bli litet slappa och bör användas ganska snart om de fryst och tinat (om man inte djupfryser dem), men de blir inte en slabbig massa som morötter och potatis.

Grädde undviker jag att frysa, men det går om man behöver spara den länge.
(Smör, margarin, mm är som sagt inga problem att frysa.)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

YlvaYrväder

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Kylvaror som klarar att frysas?
« Svar #5 skrivet: 12 dec-16 kl 10:21 »
Tack alla för svaren <3
Jag passade på att ställa ut en hel del av mina syltburkar, förutom smöret, så nu finns det plats i kylskåpet också xD


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 3 användare
javill, Manimals90, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser