Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskning  (läst 3454 gånger)

sundvärld

  • Inlägg: 2
    • Värmland
Avmaskning
« skrivet: 22 jan-17 kl 13:03 »
Hej.
Lite avmasknings frågor :)

När på året brukar ni avmaska?
Är det något preparat som är bättre än något annat (har mjölkfår och suffolk).
Hur känsligt är det att använda avmaskningsmedel som gått ut på datum, någon som vet?
Är det bäst att avmaska hela flocken eller bara individer som man tror har mask?
Taksam för tankar och svar :)

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Avmaskning
« Svar #1 skrivet: 22 jan-17 kl 23:33 »
Avmaskningsmedel till får får man utskrivet på recept av veterinär, och recept får man när man gjort ett träckprov, eller om veterinär varit på besök och ser tecken på parasitproblem i besättningen.

Träckprov kan göras när parasiterna "vaknat" efter vinterdvalan. Parasiternas aktivitet är ljusstyrd, inte temperaturstyrd.

För större delen av Sverige brukar början-mitten av april anses som den tidigaste tidpunkten då det är lönt att göra träckprov. Kontrollera med veterinär när det är lämpligt i dina trakter.

Ett paket som heter "kolla masken får get" är enkelt att använda för träckprov. länk här: http://www.vidilab.se/kollamasken/far/
Veterinär rådgivning ingår i provet.

Avmaska INTE utan indikationer på parasiter, eller med gammalt avmaskningsmedel (som kanske inte fungerar som det ska), med felaktig dosering av avmaskningsmedel (i synnerhet för lite), eller med fel sorts avmaskningsmedel (olika medel används till olika sorters parasiter)!

Risken att parasiterna blir resistenta ökar för varje år, och varje gång man använder avmaskningsmedel alls, så tar man ett litet steg mot att just det avmaskningsmedlet ska sluta fungera.
Använder man avmaskningsmedel "fel", så tar man ett större steg mot att parasiterna ska utveckla resistens.

Man avmaskar alltid alla får, även om bara något enstaka får skulle visa tecken på besvär av parasiter, eftersom fåren delar bete (och därmed parasiter), men det kanske bara blir någon enstaka individ som blir påverkad.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Avmaskning
« Svar #2 skrivet: 23 jan-17 kl 12:33 »
Parasiternas aktivitet är ljusstyrd, inte temperaturstyrd.

Detta känns lite tveksamt. Vem är det som tänder lampan nere i tarmarna då och andra organ där de håller till? Är det inte mörkt där året om? Men jag antar du menar att djuren påverkas på något vis av solen och att därför ska parasiterna vakna?
Jag googlade lite och det verkar som man inte säkert vet varför parasiter "vaknar". En teori verkar vara att det är hormonstyrt, och att de "väcks troligen av hormoner i samband med lammning"
Det står ju också saker som;

"i samband med lamning och digivning sjunker motståndskraften. De få maskar som finns i tackans löpmage och tarmar lägger då mängder av ägg, som smittar vårbetena."

Detta kan man tolka som att om man inte har dräktiga tackor så kommer parasiterna lägga lika lite ägg i april som de gör i januari.


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Avmaskning
« Svar #3 skrivet: 23 jan-17 kl 16:42 »
Angående vad som aktiverar parasiterna:

Jag hittar, förutom mina anteckningar från när jag varit på kurs, bara det här just nu hos gård och djurhälsan:

"Skicka alltså in träckprover, gärna några veckor men allra senast en vecka före planerat betessläpp, dock inte tidigare än mitten av april. En del maskar lägger färre ägg vintertid och därför kan provresultatet bli missvisande (falskt lågt) om det tas för tidigt på säsongen."

Det här kan man läsa hos sva:
"Parasiterna ligger i dvala under vintern hos livdjuren. Under inverkan av vårljuset och hormonet prolaktin producerar parasiterna stora mängder ägg, ”spring-rise”."

websida: http://www.sva.se/djurhalsa/far/endemiska-sjukdomar-hos-far/parasitsjukdomar-far?lid=33878

Annars finns det många sätt som parasiterna får del av vårljuset, som de iofs aldrig ser:

När tackan får mer ljus på sig, så bildas bl.a. mer vitaminer inne i henne, även hormonsystem, tillväxtsystem blir påverkade.

Att lamning skulle vara den enda avgörande faktorn för att aktivera parasiter (var har du hittat den uppgiften?), misstänker jag är lite sant och, men samtidigt osant, av följande anledning: Lamningen är en ansträngning för en tacka, men parasit problem finns hos både handjur och hondjur, och oavsett lamning.
Prolaktinnivån ökar under dräktighetens sista fas och vid digivningen, men både hondjur och handjur utsöndrar prolaktin, året om, men i varierande utsträckning. Att hålla bagglamm som vinterlamm (fjolårslamm som behålls över vintern för att slaktas på våren därför att de inte vuxit tillräckligt bra eller föddes sent på sommaren) kräver noggrann parasithantering för att det ska bli lyckosamt.

En tacka som har en viss mängd parasiter, och nätt och jämnt kan "klara av" denna parasitmängd under lågdräktighet, eller som odräktigt, kommer att få allt svårare att hantera sin parasitinfektion ju mer lamningen närmar sig, och har det ännu tuffare de första veckorna efter lamningen och kan då få akuta symtom på parasitangrepp t.ex. kraftig avmagring, käftgropsödem, bleka slemhinnor m.m. Om då lamningen sker under den del av våren, när parasiterna dessutom börjar föröka sig, så är det lätt att få en falsk kausalitet mellan lamning,  att parasiterna "vaknar" och akuta parasitproblem.
För lamning samtidigt som parasiterna "vaknar", är väldigt vanligt. Vår vanligaste fårras, Gotlandsfåren, har sin stora lamningsperiod under april.

Om "lamning" vore enda faktorn för att väcka parasiter, då vore det meningsfullt att lämna träckprov i januari t.ex. om man lammar då. Men det är det inte, utan de gånger jag varit på kurs, eller för egna besättningens räkning frågat Gård & Djurhälsan om när jag ska träckprov, så har jag alltid fått höra att detta ska göras från och med någon vecka in i april. På direkta frågor om temperaturen är avgörande för när man ska ta vårens träckprover, så har jag fått svaret "nej, parasiterna är ljusstyrda", vid flera tillfällen.

För i den del av Sverige där jag bor så kan april vara en månad där det börjar grönska i hagarna och vara plusgrader dygnet om, men lika gärna kan det ligga snö kvar, vara tjäle i marken och vara minusgrader dygnet runt.

sundvärld

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Avmaskning
« Svar #4 skrivet: 30 jan-17 kl 09:32 »
Tack för utförligt svar skogaliten.
Efter samtal med veterinär har vi nu kommit fram till att vi ska skicka in träckprov till våren, då det enda preparat lämpligt för mjölkfår som han fann ändå tagits bort och inte säljs längre. Vi får hoppas att det finns någon ersättning till Rintal vet då vi så klart vill kunna använda mjölken i år.

Nikitamooi

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Avmaskning
« Svar #5 skrivet: 06 feb-17 kl 13:19 »
Vi hade mask nu och har avmaskat alla fåren. Jag kommer vara noga och skicka in prover så fort jag börjar tänka på mask hädanefter. Vi hade en tacka som blev jättedålig. Hon var inte dräktig. Efter avmaskning så mår hon bra igen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 7 användare (3 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser