Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fostermamma  (läst 1437 gånger)

freud

  • Inlägg: 16
    • Finland
fostermamma
« skrivet: 31 aug-16 kl 11:16 »
Hej.
Har bestämt mig för att förnya i hönshuset med helt nya höns av rasen islandshöns. Äggen ligger i äggkläckaren, dag 2 nu och olidligt spännande.
Hade först tänk slakta/ge bort de gamla men funderar nu på att spara gammelhönan som uppfostrar hela min nuvarande flock. Hon brukar vara ruvvillig men har inte lyckats ruva fram kycklingar hos oss, beror antagligen på att hon inte fått vara ifred för de andra hönsen. Nu till frågan: kan jag prova på att spara henne och hoppas på att hon tar hand om kycklingarna när jag introducerar dem för henne eller finns risken att hon hackar och inte vill ha med dem att göra?
Hon kan vara en riktig ragata, otrevlig och hakar genast man kommer i närheten för att sno hennes ägg, minns att frånstötnigen av nuvarande kull var brutal och hon försvann till skogs i en vecka. Men så länge de var små var hon en mycket god mamma. Chansning antar jag men vill gärna höra av andra som kanske provat.
Kan man annars se skillnader i beteende hos höns som aldrig blivit fostrade av andra höns eller kommer sakerna bara av sig själva för dem?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: fostermamma
« Svar #1 skrivet: 31 aug-16 kl 14:16 »
För att en höna ska ta sig an nykläckta kycklingar krävs  så gott som alltid att hon har ruvat åtminstone i några dagar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

edahlqvist

  • Inlägg: 26
    • Bohuslän
SV: fostermamma
« Svar #2 skrivet: 08 sep-16 kl 12:58 »
Hej! Jag hade själv en höna som fick agera fostermamma till köpta små kycklingar. Hon klarade detta toppen. Hon är dock en ruvgalen tant som inte vill göra något annat än ta hand om kycklingar. Så det bror på hur mycket du litar på att din höna kommer adoptera dem. Ultimat tur för dig hade ju varit om hon började sura nu, testa att lägga några plastägg i ett rede och att hon får lugn och ro så får du väll se vad som händer.

Jag upplever att det blir en viss skillnad på höns som växer upp med eller utan mamma, speciellt på hur snabbt de lär sig saker.

freud

  • Inlägg: 16
    • Finland
SV: fostermamma
« Svar #3 skrivet: 10 sep-16 kl 21:56 »
Har en höna som tycks vara på ruvhumör nu, har legat i redet flera dagar nu. Men är osäker hur jag skall göra, har 2 små ungar som hänger vid klockaren och bara väntar på att få gulla med kycklingarna, har vi en överbeskyddande hönsmamma så lär det inte bli mycket  gullegull med de små liven.

Det är väl de första stegen i livet de behöver hjälp med, var mat och vatten är o.s.v. Vuxna höns kan det väl inte vara skillnad på eller? Har också hört att man får socialare höns om de intehaft hönsmamma...

Det är islandshöns som kläcks.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: fostermamma
« Svar #4 skrivet: 11 sep-16 kl 07:02 »
Jag kläcker med hönsmammor. Det är samt att mammorna inte alls uppskattar att man tar upp kycklingarna, inte ens mina annars jättetama och toleranta DvärgKochin-hönor. Så det gör jag så lite som möjligt,  däremot gör jag mycketannat hos dem, så de blir vana vid min närvaro och vet att mat kommer från mig.
Men så kommer den dagen då mamma höna inte längre vill veta av sina små. Detta är mycket traumatiskt för kycklingarna som nu blir helt vilsna. Och det är i detta läge som man har en gyllene chans att "bli den nya mamman" Detta är bara en kort tid, snart vänjer kycklingarna sig vid den nya situationen, och även gillar att kunna springa omkring och busa och fäktas men varandra utan sträng hönsmamma som håller ordning på dem,  och då har man missat chansen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

freud

  • Inlägg: 16
    • Finland
SV: fostermamma
« Svar #5 skrivet: 16 sep-16 kl 12:36 »
Har bestämt mig nu för att fostra utan hönsmamma, av olika orsaker. Dels så blir jag snart utan hönshus för en tid, måste flyttas och har tankar på att förstora det i samma veva.
Har faktiskt lite dåligt samvete nu när jag faktiskt har en som torget ligger och ruvar i tomt rede, tänk så lycklig hon skulle bli om hon plötsligt fick ett gäng ägg ur kläckaren de sista dagarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser