Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmelampa till kycklingar med höna  (läst 2173 gånger)

Suss1969

  • Inlägg: 10
    • Skåne
Värmelampa till kycklingar med höna
« skrivet: 18 aug-16 kl 11:14 »
Vi har en höna som absolut vill ruva fast jag tyckte det var lite sent på säsongen... Nåväl, nu ligger hon där iallafall och har 10 dagar kvar. Vi är ganska nya på höns, så jag har nu en fråga som gäller värmelampans vara eller inte vara. Hönan har 10 ägg hon ligger på, hon är undanstängd I hönshuset men jag funderar over om hon lyckas hålla alla sina små varma eller om jag behöver hjälpa till med en värmelampa? Inser att det beror på temepraturen I hönshuset såklart, men har ni någon input om hönan brukar behöva "lamp-stöd" eller om hon klarar sig utan? Bor I norra Skåne, just nu ca 10 grader på nätterna, och några grader varmare I hönshuset. Mycket tacksam för era tankar I ämnet.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Värmelampa till kycklingar med höna
« Svar #1 skrivet: 18 aug-16 kl 12:25 »
Ingen lampa behövs enl mig, om det är en höna av mellan-stor ras.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Värmelampa till kycklingar med höna
« Svar #2 skrivet: 18 aug-16 kl 15:30 »
Hej!

Jag tycker tvärtom- LAMPA!

MVH/ Bo

Suss1969

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Värmelampa till kycklingar med höna
« Svar #3 skrivet: 18 aug-16 kl 15:36 »
Ska kanske tillägga att rasen är ostfrisisk möwen, en tysk lantras av mellanstorlek (hönan ca 2,5 kg)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Värmelampa till kycklingar med höna
« Svar #4 skrivet: 18 aug-16 kl 16:09 »
Ja men då så, lampa är bara onödigt.
Det går troll i lamperiet, folk är galna i lampor :D

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Värmelampa till kycklingar med höna
« Svar #5 skrivet: 19 aug-16 kl 17:07 »
Har blommehöns som har dragit fram kycklingar så sent som i oktober men aldrig haft lampa. Bor i södra Småland men det har hänt att vi har haft frost i oktober. Hönan klarar det alldeles utmärkt själv. Att värma kycklingarna alltså  :). Ingen värme i hönshuset heller  ;)

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Värmelampa till kycklingar med höna
« Svar #6 skrivet: 19 aug-16 kl 17:28 »
Om det blir för trångt så lampan hänger så dom inte kommer undan är det dessutom en risk. Då blir det för varmt. Nä låt hönan sköta värmen. Inga problem så länge det är plusgrader och torrt.
//Luff

Suss1969

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Värmelampa till kycklingar med höna
« Svar #7 skrivet: 22 aug-16 kl 20:14 »
Tack för alla svar. Med tanke på hur vädret är, och merparten av era svar, så har jag nu tagit beslut om att inte skaffa någon lampa. Skulle jag se en endaste tendens att hon inte fixar värma sina kycklingar ( om det nu blir några.. steg 1 det... :)) så har jag 10 minuter till affären som för lampor.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Värmelampa till kycklingar med höna
« Svar #8 skrivet: 22 aug-16 kl 21:11 »
Du lägger väldigt snart märke till om lampa är något som önskas av kycklingar och höna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser