Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensam kyckling vad är bäst?  (läst 2817 gånger)

Willbin

  • Inlägg: 3
    • -
Ensam kyckling vad är bäst?
« skrivet: 10 aug-16 kl 19:54 »
Min blommehöna dog vid ruvning på 19e  dygnet (fick henne varken att äta eller dricka när hon låg på ägg). Lyckades kläcka fram en ensam stackars kyckling som nu bor i en hästbox under värmelampa.  Den är nu 2 veckor. Äter och växer och verkar må fint. Jag tycker inte att den ska vara ensam bara....😑  hönsen är genbankshöns men jag har inte anslutit min flock. Vet att man bara kan få genbankskycklingar från och med 8 veckors ålder. Någon i Skåne som har nån kyckling som jag kan få köpa som sällskap? Om jag tar in en annan kan jag väl inte ansluta min flock till genbanken sedan va?

Gilbert

  • Gäst
SV: Ensam kyckling vad är bäst?
« Svar #1 skrivet: 10 aug-16 kl 20:49 »
Då bryter man mot reglerna och då är genbanksidén inte mycket värd. Du har ingen koll på den nya kycklingens gener och begår då ett regelbrott. Hade jag varit i din sits hade jag aldrig fortsatt om hönan dog utan varit mera intresserad av varför hon dog.
Har man genbank skall man har friska genetiskt kopplade besättningar annars är det ingen idé att fortsätta.

Willbin

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Ensam kyckling vad är bäst?
« Svar #2 skrivet: 10 aug-16 kl 21:49 »
Jag tror jag var otydlig när jag skrev... menar att jag står inför valet att köpa annan kyckling för att denna ska ha sällskap och helt strunta i att ansluta mina höns eller om den ska vara ensam till 8 veckors ålder så jag kan skaffa ny genbanksansluten.  Hönan dog med största sannolikhet för att hon inte gick av redet. Det var över 30 grader i flera dagar och hon äter och dricker väldigt sällan (mindre än normalt)vid ruvning fast vid tidigare ruvningar har det inte varit så varmt.

Sedan menade jag om man får ha en kyckling som sällskap som man senare tar bort igen så den aldrig träffar resten av flocken (min kyckling ska in i flocken när den växt till sig). 

Jag har inte läst på om genbanksanslutning så mkt eftersom jag ville prova på att ha höns innan jag gick in för det hela, därför kanske jag ställer frågor som kanske verkar konstiga för invigda☺

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Ensam kyckling vad är bäst?
« Svar #3 skrivet: 10 aug-16 kl 23:03 »
Har du köpt en flock genbankshöns så vore de synd att inte ansluta dem till genbanken. Tyvärr tror jag inte att du kommer att kunna ansluta din lilla kyckling till genbanken om du hade ägget i kläckmaskin de sista dagarna som var kvar av ruvningen. För jag antar att de var så du fick kläckt fram den? Det råder generellt maskinkläckningsförbud för genbanker, undantag om man inte har skriftligt tillstånd av genbanksansvarig.

Om du inte tvunget vill ha kvar just den kycklingen så kan du ju alltid försöka hitta ett nytt hem där den kan få de bra, exempelvis genom detta forum. Annars om du vill bli genbank så är det ju bara att kontakta genbanksansvarig för blommehönan och förklara situationen och höra vad han anser.

http://www.kackel.se/genbanksansvariga.html

Kanske inte de svaret du ville ha men hoppas att det löser sig. Lycka till!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Ensam kyckling vad är bäst?
« Svar #4 skrivet: 11 aug-16 kl 04:23 »
Prio ett är att du fixar sällskap till din ensamma kyckling...Inga maskiner utan levande varelser....

Willbin

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Ensam kyckling vad är bäst?
« Svar #5 skrivet: 11 aug-16 kl 09:41 »
Tack för svaren. Det blir nog så att jag ger bort kycklingen och att jag ansluter de hönor jag har (efter att jag pluggat på mer om genbank). Förstår att d e hårda regler och det ska det ju så klart vara om det ska vara någon vits.... Tyvärr dog den enda hönan som ruvar. Hoppas att någon av de andra börjar ruva nu när hon är borta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser