Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny kläckare FIEM MG 140/200 digital.  (läst 2418 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Ny kläckare FIEM MG 140/200 digital.
« skrivet: 01 jun-16 kl 13:24 »
Provar en ny kläckare med mycket metall och då väger den förstås dubbelt mot den andra, 32 kg mot 16 kg.

Mera vikt, tung som f-n och jobbig att flytta. Men ny konkas man ju inte omkring med sin kläckare. Blir den stationär blir det här bra. Till slut kanske jag hittar kvaliteten som passar mig.

Jobbigt att välja kläckare!

På väg ur kartong ...



Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Ny kläckare FIEM MG 140/200 digital.
« Svar #1 skrivet: 01 jun-16 kl 13:45 »
Har du prövat Hekas kläckare?

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny kläckare FIEM MG 140/200 digital.
« Svar #2 skrivet: 01 jun-16 kl 13:50 »
Nej, nu har jag tummat på den här och för första gången får man bra vibbar. Den förra hade en otroligt bra hantering och reglering av HR och temp men anslutningarna till el och vagga var för klent och plastigt. Formatet och vikten annars bra men mycket plast.

Den här FIEM MG 140/200 Digital går att tvätta rent med sprit mycket enkelt. Här är hygienfrågorna och automatik lösta utan adaptrar till 230 volt.

Sedan finns det reservdelar och kassar till gås tillgängliga.
« Senast ändrad: 01 jun-16 kl 19:46 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny kläckare FIEM MG 140/200 digital.
« Svar #3 skrivet: 01 jun-16 kl 19:42 »
Jämförelsen i storlek.


Gilbert

  • Gäst
SV: Ny kläckare FIEM MG 140/200 digital.
« Svar #4 skrivet: 01 jun-16 kl 19:44 »
Metall äntligen, men primitivare HR som standard. Det finns en del tillbehör.


Gilbert

  • Gäst
SV: Ny kläckare FIEM MG 140/200 digital.
« Svar #5 skrivet: 09 jun-16 kl 17:56 »
Den är igång och den är fantastisk tyst.

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny kläckare FIEM MG 140/200 digital.
« Svar #6 skrivet: 10 jun-16 kl 20:04 »
Igång och tyst! Minimalt med plast, delar som går att sprita rent. Äntligen riktigt nöjd.

19Haglund78

  • Inlägg: 46
    • Dalsland
SV: Ny kläckare FIEM MG 140/200 digital.
« Svar #7 skrivet: 14 jun-16 kl 07:23 »
Min man har köpt en FIEM MG 70/100 digital till mig & tösen.
 Innan har vi haft en sk Kina-kläckare som fungerat bra, och en King Suro R-com 20, men den var jag aldrig vän med, den dränkte alla, hur jag än minskade fukten.  :'(
Jag har sökt på nätet, ska lampan vara släckt vid kläck? Känner mig skitnervös, detta kanske var för avanserat för mig?
Var den lätt att starta upp?

 :-\

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny kläckare FIEM MG 140/200 digital.
« Svar #8 skrivet: 14 jun-16 kl 08:40 »
Jag har en King Suro 20 och tycker det är den bästa av de mindre kläckarna, den har givit bra resultat varje gång. Men den har varit för liten för våra projekt med både höns och gäss. Gåsägg är stora och tar plats.
Vi kör dem parallellt med olika typer av ägg. Sålde 40 kycklingar för 35 SEK/st senast.

Hur kan en King Suro "dränka alla" ? Pumpen kan inte ens leverera vatten för att få ihop en tesked innan det kondenseras och ventileras/absorberas. Då är den absolut felanvänd och man sprayat in mängder med vatten felaktigt. För den är snarare snustorr än våt vid kläckning.

På FIEM är vi nya, har haft den två veckor snart. Men lampan tänder jag bara vid inspektion och när jag öppnar och jobbar med kläckaren. Den fyller ingen funktion för själva kläckningen.

Skall beställa lite extra tillbehör snart. Uppstarten skall alltid ta någon timme och sedan låter man den gå ett dygn och bli stabil innan man lägger in ägg.

Största problemet vid kläck av alla vi träffat på och läst om här är att man pillar med kläckaren Dagligen!! Den mår bäst av att sköta sig självt och då ökar också kläckprocenten.


« Senast ändrad: 14 jun-16 kl 08:50 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny kläckare FIEM MG 140/200 digital.
« Svar #9 skrivet: 20 jun-16 kl 23:44 »
Kläckhyllorna för gåsägg kom idag. Har provat med de största gåsäggen och det får plats 9 st per hylla.
Kläckaren har 4 hyllor och kan alltså ta 36 gåsägg.

Antalet hönsägg är inget problem, kläckaren är nästan för stor för hönsägg.

Den mindre hyllan är inte för vaktel utan en special för andra lite vildare fjäderfän.

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny kläckare FIEM MG 140/200 digital.
« Svar #10 skrivet: 20 jun-16 kl 23:54 »
Har kostat på mig att anskaffa FIEM's elektroniskt styrda HR reglering eftersom den förra plastmaskinen hade en sådan reglering, det bästa på den förra alltså.

En givare till som kan gå sönder. Har bytt ut termometern i Farenheight mot en lite normalare avläsning.


Gilbert

  • Gäst
SV: Ny kläckare FIEM MG 140/200 digital.
« Svar #11 skrivet: 24 aug-16 kl 20:24 »
Verksamheten växer och vi har inte plats till allt i nuvarande byggnad, fick bygga om lite skrubbar till ett nytt rum som får bli kläckrum, kuvösrum och småkycklingrum tills de kan levereras, gå ute eller vara i bur med lampa. Hönsgården håller också på att byggas ut.

Två andra kläckare skall också få plats här.

Gilbert

  • Gäst
SV: Ny kläckare FIEM MG 140/200 digital.
« Svar #12 skrivet: 10 sep-16 kl 11:12 »
Stora kläcket gick bra och alla kycklingar utom 4 har levererats. Det är kycklingar med extra chaps på benen, de behåller vi själva. En silverfjun som vi tagit hand om själva och tre guldisar som ingen vet könet på ännu, det visar sig.

Snart tre veckor gamla, de växer fort och har redan fått lite fjädrar för att kunna vistas ute. Vi har +20 grader här om dagarna och inte så kalla nätter än.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, larbri, per.martinsson, malbo, LimJans, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser