Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbedömning på ankor  (läst 3122 gånger)

Danne

  • Gäst
Könsbedömning på ankor
« skrivet: 19 jun-05 kl 21:27 »
Är det någon som vet hur man ser skillnad på hona och hane på ankor? Dom är bara 2 veckor, kan man se skillnad då? Tacksam för svar.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Könsbedömning på ankor
« Svar #1 skrivet: 19 jun-05 kl 23:20 »
Rent utseendemässigt går det inte att se skillnad förrän hanankorna får sin handräkt vid 10-12 veckors ålder. Även om du har en ras där hanar och honor har likadana dräkter så syns det ändå vilka som är hanar, för de får knorrar på stjärten.

Däremot går det att höra vad som är vad vid 5-6 veckors ålder. Honorna får då ett ljudligt "Kvack", medan hanarna låter mer lågmält och kväker lite grodlikt.


Danne

  • Gäst
Re:Könsbedömning på ankor
« Svar #2 skrivet: 20 jun-05 kl 20:07 »
Jag tackar för det svaret. Får gå ut och om några veckor och lyssna.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Könsbedömning på ankor
« Svar #3 skrivet: 22 jun-05 kl 21:17 »
Hej!
Har inte ankor nu men är uppväxt med de ljuvliga varelserna. Jag minns att det ganska tidigt gick att höra om de var hannar eller honor på ljudet som det skrevs ovan. Vi brukade lyfta på en i taget och då hörde man om de var honor eller hannar. Honorna hade ett mörkt kväk-ljud medan hannarna hade ett pipigare ljud. Tvärtom mot för hur det brukar vara alltså. Bland ankor är det honorna som har basröst.
Sen går det att se skillnad på många raser genom att hannen får en gul-grönare näbb och honan en brunare. Det kan man se på tex gräsänder. Funkar kanske inte så på alla ankraser dock. När de blir äldre får hannarna också en knorr på en stjärtfjäder, eller om de är flera. De får i alla fall som en knorr eller ring där ryggen slutar och stjärten börjar.
Lycka till och gå ut och lyft på dem ibland och jämför hur de låter. Basarna är honorna...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Könsbedömning på ankor
« Svar #4 skrivet: 25 jun-05 kl 20:57 »
Anna - Att inte du skaffar ankor när du är uppvuxen med dem! Jag håller med om att de är ljuvliga och även charmerande varelser.  :D

Jag tycker det är jättesvårt att se på näbbarna när de är små. Som Anna skriver kanske det är olika beroende på vad det är för ras. Jag har Svensk Gul Anka, och på dem har inte jag lyckats avgöra könet när de varit små ällingar genom att titta på näbben. Däremot blir det skillnader i färgnyans när de blir äldre, och jag tycker denna skillnad blir tydligare ju äldre de blir. Mina hanar har fått blågrönaktig näbb medan honorna bibehållt den färg som de hade som ällingar.

På gräsänder kan jag däremot se vad som är vad på näbben redan när de är kring 5-6 veckor gamla. Men vuxna gräsänder har inte alls likadan färg på näbben som mina ankor har. Som Anna beskriver får hanarna en gröngul näbb, medan honornas näbb blir mer brunaktig.  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

793 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser