Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap för lammslakt?  (läst 5155 gånger)

Liselottan

  • Inlägg: 160
  • Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
Redskap för lammslakt?
« skrivet: 24 aug-15 kl 14:21 »
Jag undrar över vilka redskap som ni har användning av vid lammslakt och styckning? Ni får gärna tipsa om prisvärda produkter. Eller har ni tillverkat galgar och annat själva?
Om man slaktar tidigt i oktober, behöver man såna nätpåsar för att hålla flugor och fåglar borta?


Tackar på förhand! :D

Liselott

Skogsola

  • Gäst
SV: Redskap för lammslakt?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-15 kl 21:57 »
Knivset ifrån Biltema. Yxa och kuggkubbe. Hemgjorda galgar av armeringsjärn. En flug-och fågelfri och sval lokal bör man ha att hänga köttet i. T.ex en jordkällare.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Redskap för lammslakt?
« Svar #2 skrivet: 24 aug-15 kl 21:59 »
Nu brukar jag ta hjälp med slakten men, styckar själv ibland.
Här finns bultpistol och en sån där galge som man hänger kroppen i (i bakbenen). Bultpistolen har jag köpt på Willab och galgen plus krokar fanns på gården när vi flyttade hit. En riktigt vass slaktkniv som går att få vass igen när man lyckats få den slö, en såg och en köttyxa. De sakerna har jag köpt på loppis. Sen är en köttkvarn bra också om man vill ha färs.

Här i söder brukar det finnas flugor i oktober så då kan nog nät vara bra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nymans

  • Inlägg: 50
    • Gotland
SV: Redskap för lammslakt?
« Svar #3 skrivet: 24 aug-15 kl 23:03 »
Jag har ingen galge utan vi brukar ta balsnöre under senan och hänga upp dem i frontlastaren. Inne i källaren hänger jag dem i slaktkrokar. Men jag tar slaktare till hjälp med själva slakten. Styckar gör jag själv.

Nyvässade och brynta brynta knivar, förkläde, såg, köttyxa, bunkar, färdigetiketterade plastpåsar, hushållsapparaten för malning. En stor och stadig skärbräda är inte fel heller.

Jag tar vara på ballar, lever, tunga och hjärtan till mig själv medan lungor och njurar blir kattmat. En spann med vatten att slänga innanmaten i är alltså bra att ha vid slakt. Och man kan ta lammblod om man har en duktig slaktare som inte skär för brutalt så att du får blodet blandat med magsäcksinnehåll.

När jag styckar många lamm på en gång brukar jag ta hjälp av bandsågen

todde

  • Inlägg: 63
SV: Redskap för lammslakt?
« Svar #4 skrivet: 25 aug-15 kl 06:20 »
Kylskåp behövs. Beg, gamla kylskåp från köket. En eller två stycken, med el. Inte flugor in dom. Senare, frysbox.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Redskap för lammslakt?
« Svar #5 skrivet: 25 aug-15 kl 07:42 »
Brukar använda tigersågen när jag sågar av hornen och nackkotorna, och sedan vid styckningen. Kan gå tungt att stå och såga för hand, speciellt om en slaktar många djur.
Först skär jag rent snittytan vid benet från kött med en kniv (små köttslamsor kleggar lätt igen sågbladet, det finns särskilda för slakt!), och sågar sedan i så rent ben som möjligt med tigersågen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Redskap för lammslakt?
« Svar #6 skrivet: 25 aug-15 kl 07:51 »
Jag använder mig av bultpistol och en god vän som är kunnig på att avliva och stycka. Jaktgevär 22:a har används också, skjutet på nära håll.
Har köpt en relativt billig slaktkniv på Nima som jag sticker med så fort kompisen har skjutit, bara några få sekunder efter.
Slaktar mellan november-februari(fast inte när det är för kallt förstås!) beroende på när lammen föddes och hur stora de är.
Tar ur med hjälp av kompisens jaktknivar.

Då är risken för flugor liten eller obefintlig.
Hänger långt upphissade i lagårn med hjälp av en travers, inga katter, rävar, fåglar eller liknande kommer åt slaktkroppen.
Skinnen dras av och skickas till beredning.

Styckar med köttsåg, handsåg och div vassa, bra knivar och maler med köksassistenten.
Finstyckar, maler, fryser osv som sig bör.

Det behöver inte vara så krångligt för husbehovet.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Liselottan

  • Inlägg: 160
  • Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
SV: Redskap för lammslakt?
« Svar #7 skrivet: 25 aug-15 kl 08:24 »
Så mycket bra svar jag har fått!
Vi tänkte anlita hjälp med själva slakten och försöka oss på styckningen själva. Köttet är ju till oss så det behöver ju inte se exemplariskt ut med styckningen. Och med tiden blir man väl bättre på det antar jag  ;) Och köttkvarn har vi så det blir både färs och kattmat.
Det får bli en sväng till Biltema och Jula för lite inköp av knivar och såg. Får hitta nån lösning med nät tror jag för vår jordkällaren är inte redo för fyra slaktkroppar ännu.

Har även införskaffat lite inspiration på maträtter gjorda på lammfärs. Rätt stor artikel om det i Åter nr 2/09  :D
Har inte lagat lamm förut så det ska bli kul med nya smaker i köket!

Nymans

  • Inlägg: 50
    • Gotland
SV: Redskap för lammslakt?
« Svar #8 skrivet: 25 aug-15 kl 15:35 »
Så mycket bra svar jag har fått!
Vi tänkte anlita hjälp med själva slakten och försöka oss på styckningen själva. Köttet är ju till oss så det behöver ju inte se exemplariskt ut med styckningen. Och med tiden blir man väl bättre på det antar jag  ;) Och köttkvarn har vi så det blir både färs och kattmat.
Det får bli en sväng till Biltema och Jula för lite inköp av knivar och såg. Får hitta nån lösning med nät tror jag för vår jordkällaren är inte redo för fyra slaktkroppar ännu.

Har även införskaffat lite inspiration på maträtter gjorda på lammfärs. Rätt stor artikel om det i Åter nr 2/09  :D
Har inte lagat lamm förut så det ska bli kul med nya smaker i köket!

Det kan bli övermäktigt med fyra lamm för en nybörjare, särskilt om ni inte har något bra stället att hänga kropparna.

Skogsola

  • Gäst
SV: Redskap för lammslakt?
« Svar #9 skrivet: 25 aug-15 kl 16:07 »
 Ska man ha lammfärs så är det rätt så pillrigt att skära rent och peta ner bitarna i en liten kökskvarn. Ta ett eller högst två åt gången.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Redskap för lammslakt?
« Svar #10 skrivet: 25 aug-15 kl 18:48 »
Ska man ha lammfärs så är det rätt så pillrigt att skära rent och peta ner bitarna i en liten kökskvarn. Ta ett eller högst två åt gången.

Eller skär ner i lite större bitar och frys in dessa i så stora förpackningar som går åt per gång och mal bitarna när ni behöver färsen.
Det är mycket jobb med att ta reda på fyra djur så ta gärna hjälp så ni inte är själva med styckning och packning.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Redskap för lammslakt?
« Svar #11 skrivet: 25 aug-15 kl 21:17 »
Det behövs inte så mycket grejer vid fårslakt.
En bultpistol eller ett finkalibrigt gevär. Gärna två knivar (dom blir fort slöa om man skär i ben). Öob brukar ha billiga kolstålsknivar modell mora kniv. Dom är lätta att få vassa igen. Buköppnare är praktiskt när man lägger flåsnitt, går bra med kniv om man inte har buköppnare. Istället för galge så kan man ta en 1X2 tums läkt och skära två skåror i på lämpligt avstånd från varandra. Sen trä den under hälsenorna, någon form av hissanordning är bekvämt att ha. Går lättare att få bekväm arbetsställning då. Block och rep eller spaklyftblock.
En hink med kallvatten att lägga inälvsmaten i. Såg använder jag aldrig vid slakt, använder bara kniv då.
Sen ett svalt och flugfritt utrymme att hänga det i.

Sen vid styckningen så. Kniv gärna två nu med, såg (går bra med en fogsvans), ett par hinkar eller baljor. Ett bord bredvid att lägga ifrån sig grejer på.
Det är smidigt om djuret hänger så man kan hissa det även vid styckningen.

Ta gärna hjälp av någon som är erfaren och ta gott om tid på er. Kanske viktigast av allt, god hygien.

Fast jag hade rekommenderat att vänta tills det är svalare innan ni slaktar. Flugorna kommer på engång nu.

http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Redskap för lammslakt?
« Svar #12 skrivet: 25 aug-15 kl 21:46 »
22wmr eller hagelbössa. .
Rep/snöre att hänga upp fåret i .
Mora kniv till stick,flå,urtagning. .
Hänger kroppen svalt.. saltar skinnet om det skall beredas.
Klyver med fogsvans på längden och tar in en halva i taget för styckning.
Fjäderfän och kaniner

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Redskap för lammslakt?
« Svar #13 skrivet: 25 aug-15 kl 22:58 »
22wmr eller hagelbössa. .
Rep/snöre att hänga upp fåret i .
Mora kniv till stick,flå,urtagning. .
Hänger kroppen svalt.. saltar skinnet om det skall beredas.
Klyver med fogsvans på längden och tar in en halva i taget för styckning.

Ja salt måste man ju ha till skinnen! En rejäl säck så att det räcker till att salta om också.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Redskap för lammslakt?
« Svar #14 skrivet: 26 aug-15 kl 06:59 »
Ta inte vägsalt bara..... ;)
Jodfritt grovsalt från en helt vanlig mataffär ska det vara!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Redskap för lammslakt?
« Svar #15 skrivet: 26 aug-15 kl 09:35 »
Ta inte vägsalt bara..... ;)
Jodfritt grovsalt från en helt vanlig mataffär ska det vara!

Just det!  :)
Våra mataffärer här i krokarna har inte så stora förpackningar med salt så det är billigare kolla efter 25 kgs säckar på typ Granngården och liknande.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Liselottan

  • Inlägg: 160
  • Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
SV: Redskap för lammslakt?
« Svar #16 skrivet: 26 aug-15 kl 09:51 »
Mannen pratade med slaktaren igår som ska hjälpa oss med slakten. Han erbjöd också hjälp med styckningen och vi sa ja bara om vi får vara med och lära oss samtidigt. Så det ska bli riktigt kul att få lära sig av ett proffs. Dessutom kunde vi ta med skinnen så skickar han det tillsammans med sina skinn till Tranås. Så enkelt allt blev ;D

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Redskap för lammslakt?
« Svar #17 skrivet: 26 aug-15 kl 10:00 »
Det var ju en smidig lösning! Bra att vara med någon som kan första gången.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser