Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flera ställen att annonsera ut sina höns ?  (läst 5771 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
flera ställen att annonsera ut sina höns ?
« skrivet: 05 okt-07 kl 10:23 »
tips vart man kan lägga ut sina tuppar någonstans

jag la ut en annons här
blocket ( fått sålt en )
eniro
falkenbergtorget

någonstans mer man kan lägga ut?

Kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #1 skrivet: 05 okt-07 kl 11:34 »
http://www.knallebygdensfjaderfa.com/
och/eller gå in på http://www.rasfjaderfaforbundet.se/cms/ och klicka på länkar så finns där länkar till de lokala hönsklubbarnas hemsidor, en del av dom har köp/säljsidor där du kan lägga ut dina annonser.
« Senast ändrad: 05 okt-07 kl 11:35 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #2 skrivet: 05 okt-07 kl 13:11 »
Tyvärr är det nog svårt att sälja tuppar den hrä tiden på året. Alla med höns har mer tuppar än de behöver och alla andra vill inte köpa tupp utan hönor till. Vill man inte slakta själv finns det många som gärna köper tuppar, slaktar och tar rätt på dem. Hörde förra helgen flera berätta om just thailändare som gärna köpte tuppar och de tog rätt på varenda del av djuret.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #3 skrivet: 05 okt-07 kl 13:12 »
nää fy det vill jag ju inte att det ska :'(

Kramiz
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #4 skrivet: 05 okt-07 kl 13:21 »
Slakta tupparna, ta rätt på bröstfileérna och frys in. Jättegott. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #5 skrivet: 05 okt-07 kl 13:27 »
Slakta tupparna, ta rätt på bröstfileérna och frys in. Jättegott. ;D

usch vad hämska ni låter
 skulle aldrig kunna göra det.
inte mina sötingar.
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #6 skrivet: 05 okt-07 kl 13:32 »
Men vad hade du tänkt göra med dem då? Om du inte blir av med dem??? Eller menar du bara att du just inte äter dem, men kan tänka dig att gräva ner dem? Eller ska du spara på alla dina tuppar?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #7 skrivet: 05 okt-07 kl 13:36 »
Men vad hade du tänkt göra med dem då? Om du inte blir av med dem??? Eller menar du bara att du just inte äter dem, men kan tänka dig att gräva ner dem? Eller ska du spara på alla dina tuppar?

vet inte vad jag ska göra men absolute inte slakta  o äta
vill absolut inte nacka dom heller
nu när jag fått fran renrasiga nää får se vad jag gör

älskar mina tuppar o höns

Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #8 skrivet: 05 okt-07 kl 14:04 »
Jag förstår att du känner så. Jag tycker själv det är jättejobbigt att välja bort någon. Men jag tror inte det är rimligt att starta en tuppfarm. Och har man för många tuppar i förhållande till hönor så kan det bli synd om hönorna som aldrig får vara ifred. Själv vill jag också helst ha lite koll på vem som parar sig med vem så det inte blir så mycket inavel.

Och när jag hade insett att vi var tvungna att ta bort en tupp, så återstod frågan vad som skulle hända med honom. Nedgrävning eller uppätning. Med tanke på att jag faktiskt äter gödkyckling från affären så sa mig mina värderingar att det vore horribelt att gräva ner honom och istället köpa en gödkyckling. Jag vill inte gynna gödkycklingsproduktionen i onödan. Så han hamnade i frysen. Det tar fortfarande emot lite att tänka på att jag ska tillreda honom, men så länge jag äter gödkyckling så kommer jag inte tillåta mig själv att slippa undan. Kan jag med att äta gödkyckling så ska jag banne mig se till att jag klarar att äta mina egna också. Annars är jag en liten lort.

Och jag är precis så arg på mig själv som det verkar. Jag tycker det är bedrövligt att vi hellre köper djur som haft vedervärdiga livsvillkor än våra egna som haft det bra.

Och tolka det nu inte som att jag är arg på dig, för det är jag inte. Var och en måste själv välja sin värdegrund och själv granska den och ta konsekvensen av den. Jag dömer bara mig själv. Och jag är faktiskt en liten lort i många avseenden, men jag jobbar på att bättra mig. Till mesta delen beror alla dessa obehagskänslor på ovana. Jag såg någonstans en bild på en flicka i kanske 2-årsåldern som satt på en trappa med tre nackade fåglar, det var en gammal svartvit bild, och jag tänkte på hur naturligt införskaffandet av föda var förr. Nu köper vi allt som halvfabrikat i affären och tycker att all jakt och slakt är så otäck och helst inget vi vill se själva och absolut inte visa upp för våra barn.

Nu svävar jag ut som vanligt... Så här gör jag nästan alltid.
Hoppas du hittar nya hem åt dina tuppar så du slipper våndan.
Letar själv efter ett hem åt en av våra, men jag är inte särskilt hoppfull.

Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #9 skrivet: 05 okt-07 kl 14:54 »
Jag känner igen de där tankegångarna... Vi har ju bara än så länge fem hönor och en tupp men tänker oss att någon gång kläcka ägg eller skaffa hönor som vill ruva. Mina barn hävdade då att inga tuppar fick dödas eller ätas, helst inte säljas eller ges bort heller...

Vi har kommit för långt bort från naturen tror jag. När min pappa var liten var det naturligt att krama och älska tjurkalvarna och tupparna och sen glatt slakta dem och säga att i dag är det Gösta vi äter, vad god han var...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #10 skrivet: 05 okt-07 kl 15:38 »
ja så här dags på året så är det många tuppar som hamnar i grytan...
Coq au vin....
Vi har ett par som ska dit, de har haft en förträffligt liv hittills och kommer förgylla en trevlig kväll för hela familjen. Det är därför vi har dom. Kärlek ett gott liv och sedan mat på bordet.

Recept:

 personer

1 styckad kyckling, c:a 2 kg (eller 2 små á 1 kg var)

Salt och nymald peppar

1 bouquet garni

1 hg rökt fläsk

24 små champinjoner

1 msk olivolja

50 g smör

24 skalade pärllökar

75 cl röd Bourgogne

2 msk cognac

3 skalade vitlöksklyftor

½ krm färskriven muskotnöt

1 tsk strösocker

Pain riche 4 st:

25 g jäst

5 dl vatten

1 msk ölja

2 tsk salt

12-13 dl (ca 800g) vetemjöl SPECIAL

Coq au vin:

Salta och peppra kycklingbitarna. Lägg mjölet i en plastpåse och stoppa ner kycklingbitarna, några åt gången, och skaka om så att de blir ordentligt täckta.

Skär bort svålen från fläskbiten och skär resten i tändstickstora stavar. Rensa svampen, skölj bara om absolut nödvändigt och torka den torr med hushållspapper.

Värm upp oljan i en stor gryta och tillsätt smöret. Fräs fläsk, lök och svamp i 5 minuter och lyft sedan upp blandningen ur grytan. Bryn nu kycklingbitarna på alla sidor, c:a 10 minuter, skvätt över konjaken och flambera. skaka grytan försiktigt tills lågorna falnar. Häll så i vinet, lägg i kryddbuketten, vitlök, salt, peppar, muskot och socker. Sjud sakta i c:a 1 timme, rör om då och då.

Skeda ner svamröran i grytan, rör om och sjud i ytterligare ½ timme

Lyft upp kycklingbitarna och lägg dem på uppvärmt serveringsfat. Koka ihop såsen några minuter på hög värme under omröring, häll den sedan över fågeln och servera genast med brödcroutoner eller pain riche och ris.
_________________
lev som om varje dag vore den sista för det kan den vara

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #11 skrivet: 05 okt-07 kl 21:23 »
Oj du Nypålandetsfru! Du och din gubbe skulle starta restaurang, så kommer jag att bli den första gästen.

Visst är det så att förnuftet säger att mina tuppar haft ett bra liv och vägen till huggkubben är varken lång eller plågsam för dem. Särskilt inte om man jämför med de stackars gödkycklingarna som blir upphängda i benen och får åka med maskin genom alla de fasor.

Känslorna säger ändå att det är svårt för de är ju så söta och mysiga. Men visst, de väger säkert 4 kg per styck och kasta bort dem vill man ju inte.
Behöver hjälp att få lite mera dådkraft att göra slag i saken.
Tror också att en del beror på att jag känner mig lite osäker på hur man ska ta hand om dem.

Att ta ur dem gjorde jag för många år sedan, men har glömt och tycker det känns lite äckligt.

Hur man gör för att ta fileerna vet jag inte riktigt. Skär man bort dem med någon särskild teknik, eller bara gör man som man tror och tycker?
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Nypålandetsfru

  • Gäst
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #12 skrivet: 05 okt-07 kl 22:51 »
Måste förtydliga att det ingår inte personer i receptet...
det är för 4:a personer...  ;D

HönsMaya

  • Inlägg: 676
    • Uppland
    • MayaMadeSpace
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #13 skrivet: 05 okt-07 kl 22:53 »
*ASG*
 ;D

Kul
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Melica

  • Inlägg: 447
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #14 skrivet: 05 okt-07 kl 23:52 »
Jag har kommit så långt att jag inser att det smartaste är att äta upp tupparna. Tyvärr har jag än så länge (har bara haft höns i ett år)inte kommit längre än att jag vet att det kommer att bli svårt att äta de som jag själv fött upp. För att inte tala om övriga familjen, de kommer att vägra helt. Jag hoppas på en kompromiss. Jag har en kompis som också har höns. Jag funderar på att höra om vi inte kan byta tuppar med varandra. Som "nybörjare" skulle det kännas mycket lättare att äta upp andras höns!
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #15 skrivet: 06 okt-07 kl 08:27 »
Jeg syntes faktis man skal tenke over et evt. tupp problem før man velger å få kyllinger...  ::)
Har man problemer med å gjøre seg av med dem selv kan man høre med granner, venner eller familie om hjelp før man lar hønsen ruge frem kyllinger.  ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #16 skrivet: 06 okt-07 kl 18:52 »
Oj du Nypålandetsfru! Du och din gubbe skulle starta restaurang, så kommer jag att bli den första gästen.

Visst är det så att förnuftet säger att mina tuppar haft ett bra liv och vägen till huggkubben är varken lång eller plågsam för dem. Särskilt inte om man jämför med de stackars gödkycklingarna som blir upphängda i benen och får åka med maskin genom alla de fasor.

Känslorna säger ändå att det är svårt för de är ju så söta och mysiga. Men visst, de väger säkert 4 kg per styck och kasta bort dem vill man ju inte.
Behöver hjälp att få lite mera dådkraft att göra slag i saken.
Tror också att en del beror på att jag känner mig lite osäker på hur man ska ta hand om dem.

Att ta ur dem gjorde jag för många år sedan, men har glömt och tycker det känns lite äckligt.

Hur man gör för att ta fileerna vet jag inte riktigt. Skär man bort dem med någon särskild teknik, eller bara gör man som man tror och tycker?

Fileerna brukar komma loss fint om man följer intuitionen & har en vass kniv.  ;)

Tindranu

  • Inlägg: 516
    • Småland
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #17 skrivet: 06 okt-07 kl 22:20 »
Ja, usch vilket dilemma man skaffar sig egentligen...

För några år sen berättade jag med liv o lust för min då nya väninna att jag fiskat kräftor på natten och nu stod och kokade dem när hon ringde...
Blev helt tyst... sen kom en liten fråga: - Levande? Kokar du dem levande???  Jo, det fick jag ju medge..
Hon mumlade nåt om att jag inte kommer till kräfthimlen... nähä...trist, eller tur?? ???
I vilket fall, jag har fiskat kräftor med familjen sen jag var sex år gammal. För mig är det ju inget konstigt att först fiska dem, sen koka dem.. o sen äta upp dem... o gott är det också!! Jag hade aldrig tänkt som hon tänkte.

Fick sen för några år sedan lära mig att fiska torsk.
Stod på en fiskebåt med 50 karlar och min dåvarande pojkvän befann sig inte på samma båt... fanns liksom inget alternativ än att slå ihjäl fisken själv. Och väl hemma tyckte pojkvännen att "fiskar man så rensar man".... så...inget val...
o det är ju också gott att äta... så inte lär jag hamna i torskhimlen heller.... ::) (vilket väninnan VÄLDIGT tydligt upplyst mig om..hehe!)

Nu med höns... kan inte tänka mig detta idag, men så sa jag med torsken också... :-\
Äter ofta och gärna kyckling... De som jag då handlar har jag ju egentligen ingen aning om hur de har haft det. Eller vad har de ätit?
Det handlar för mig om att lära mig, vänja mig vid tanken...

Får nog tänkta flera varv på detta...
Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

CatrinPlommon

  • Inlägg: 299
  • singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #18 skrivet: 06 okt-07 kl 23:05 »
jag är lika vek och blödig jag vad det gäller att äta upp våra djur...men jag har gett
mig den på att jag ska klara det! Jag mår verkligen dåligt när jag tänker på hur alla
stackars djur blir behandlade på slakterierna...så det är ju som fler av er skrev; våra tuppar har ju levt i lyx och haft ett himla bra liv, det är ju bara att göra slag i saken! Men en sak jag undrar: när man har nackat den, tar man ur fileerna på en gång eller måste man
hänga djuret först? Så som jag har sett att man gör med vilt vid jakt.
Usch nu känner jag mig som en bov, den här tråden började ju faktist av en tjej som ville veta var hon kunde annonsera ut sina tuppar och INTE ville äta upp dom....jaja förlåt  :-[
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

bea

  • Inlägg: 790
Re:hej hej någon som har fler
« Svar #19 skrivet: 07 okt-07 kl 12:38 »
hej på er alla
jo äta tupparna vore ju det bästa men jag kan liksom inte äta kyckling als känner mig illojal då ;)
men alla är vi olika .
har man möjlighet så kan man ju spara tupparna över vintern för det är ju så mycket lättare att bli av med dem till våren !
har ju som sagt haft ute tre hedemoratuppar på annons och inte ett enda svar men men kanske till våren och hör och häpna en granne gick förbi för ett tag sedan och bokade en i byte skulle jag få ett par ung höns korsningar .....så när man minst anar det!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser