Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?  (läst 8796 gånger)

pyromanen

  • Gäst
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #40 skrivet: 17 apr-12 kl 11:46 »

Nu har vi ju 45 höns så alla försvinner ju inte i ett nafs om något händer.
Höken brukar väl nöja sig med én åt gången, men en gång var vi med om en lös hund som gick amok i hönsgården och bet ihjäl varenda en - ett tjugotal -  (pluss att den rev upp kaninburarna och bet ihjäl kaninerna med).

Ulrika K

  • Inlägg: 146
    • Västergötland
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #41 skrivet: 17 apr-12 kl 11:56 »
Har haft det men då får man räkna med ett viss svinn....grannen som betalar 40 kronor styck för färdiga värphöns och inte är speciellt fäst vid sina djur accepterar svinnet. Man få då räkna med att några stryker emd då och då pga räv, mård, rovfågel och lös- springande hundar.

Jag har hittat en kompromiss som verkar ok för både mig och hönsen. De är i hönshus och hönsgård som är täta i "alla dimensioner " med eltråd runt om längst ned.

På morgonen släpper jag ut dem i 100 m2 hönsgård med höns- elnät runt om och ett kamouflage- när över 25 m2 yta som de kan gömma sig under. Finns oxå rododendron- buskar som de älskar att sitta i, och gammalt sly och annat bös att rota och gömma sig i. Finns sand och gräs. När jag kommer hem från jobbet släpper jag ut dem tills de går in i hönshuset för natten.

De får möjlighet att utöva sitt naturliga beteende samtidigt som de är rätt väl skyddade från rovdjur. Elnätet fungerar bra mot att hålla ute rovdjur och hålla inne hönsen.
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser